
دو شرکت روسی آوتوواز و لادا در بحبوحه جنگ با اوکراین از خودرو جدید لادا آزیموت رونمایی کردند. به نظر میرسد که تحریمهای غرب علیه روسیه و درگیری با جبهه اوکراین، مانع دستیابی خودروسازان این کشور به اهداف جدید خود نشده است. این کراس اوور را میتوان اولین خودرو پس از سه دهه توقف دانست که از قضا به جای عرضه سومین نسل از لادا نیوا به میدان آمده است.
لادا آزیموت رونمایی شد
آزیموت یک شاسی بلند ۵ درب با زبان طراحی تند و تیز و جسورانه است که با کمی بیدقتی ممکن است با خودرو داچیا اشتباه گرفته شود. بنابر اعلام دو شرکت لادا و آوتوواز، قرار است که در سال آینده محصول مشترکشان به بازار عرضه شود. این خودرو از صفر تا صد در روسیه طراحی و تولید شده و در ادامه مشخصات و امکانات آن را بررسی میکنیم.
طراحی ظاهری
شاسی بلند آزیموت که توسط برند لادا معرفی شده، پا را از انتظارات فراتر گذاشته و طراحی بسیار مدرنی دارد. سبک طراحی این خودرو به گونهای است که میتواند در برابر رقبایی مثل داچیا داستر و داچیا بیگستر قرار بگیرد و با آنها رقابت کند. نمای جلو آن با فرم عمودی و اوورهنگ کوتاه، جسورانه بوده و در انتقال احساس قدرت موفق عمل کرده است.
در بخش جلو، چراغهای LED تیز و باریک به شکلی هماهنگ با جلوپنجره و دریچههای سپر طراحی شدهاند. الگوی X شکل معروف لادا در این مدل هم به چشم میخورد که به نوعی میتوان گفت امضای این برند است. هماهنگی المانها، نمای جلو آزیموت را حرفهایتر و متفاوتتر از مدلهای گذشته لادا نشان میدهد.
در پروفیل جانبی، خطوط برجسته روی گلگیرها خودنمایی کرده و چهره آزیموت را عضلانی نشان میدهد. رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی در کنار رنگ بدنه دو رنگ با نوارهای پلاستیکی ساده، جذابیت بیشتری به طراحی بدنه دادهاند. در قسمت عقب نیز نوار LED سراسری بین چراغها، جلوهای یکپارچه و امروزی ایجاد کرده است. در قسمت عقب، قطعهای با ظاهر فلزی قرار گرفته که حالتی شبه آلومینیومی دارد و حس استحکام را تقویت میکند. خروجیهای اگزوز تزئینی برای زیباتر به نظر رسیدن نمای عقب خودرو تعبیه شدهاند.
فضای کابین
فضای داخلی کابین آزیموت طراحی ساده و آشنایی دارد و در نگاه اول کاربر را سردرگم نمیکند. در بخش دیجیتال کابین، یک صفحه پشت فرمان به همراه نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی برای سیستم اطلاعاتی سرگرمی در نظر گرفته شده و امکاناتی مثل ناوبری داخلی و دستیار صوتی را در اختیار راننده قرار میدهد. این سیستم نرم افزاری با همکاری دو شرکت روسی Sber و Navio، توسعه یافته است.
در کنار نمایشگرهای دیجیتال، امکانات پایهای همچون ۶ بلندگو، دوربین عقب و سیستم ورود بدون کلید در مدل استاندارد دیده میشود. البته برای کسانی که تمایل دارند هزینه بیشتری پرداخت کنند، آپشنهای پیشرفتهتری نیز ارائه شده است که از جمله آنها میتوان به شارژ بیسیم گوشی، سقف پانورامای شیشهای، تهویه مطبوع دوگانه و گرمکن برای شیشههای کناری خودرو اشاره کرد.
به منظور کاربردی تر شدن فضای کابین، چندین محفظه برای نگهداری وسایل مختلف تعبیه شده است. همچنین فرمان و صندلیهای جلو به صورت برقی قابل تنظیم هستند و در کنسول میانی نیز یک دکمه چرخان برای انتخاب حالت رانندگی در شرایط مختلف تعبیه شده که حس کنترل و راحتی بیشتری به راننده میدهد.
قوای فنی
لادا آزیموت یک خودرو درون سوز و بنزینی است و برخلاف بسیاری از خودروهای جدیدی است که در بازارهای بزرگ چین، اروپا و آمریکا با پیشرانههای برقی و هیبرید عرضه میشوند. در حال حاضر دو موتور تنفس طبیعی برای این شاسی بلند روسی ارائه شده که شامل موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و موتور ۱.۸ لیتری با توان ۱۳۲ اسب بخار است. هر دو گزینه با گیربکس دستی 6 سرعته یا جعبه دنده خودکار CVT قابل سفارش هستند.
اگر جزو آن دسته از رانندگانی باشید که به قدرت و توان بیشتری احتیاج دارند، باید همچنان منتظر نسخه قویتر آزیموت باشید. این مدل به موتور توربوشارژ با خروجی ۱۵۰ اسب بخار مجهز خواهد بود و با گیربکس اتوماتیک عرضه میشود. آزیموت بر مبنای پلتفرم به روزشده لادا وستا توسعه پیدا کرده که در سال ۲۰۱۵ معرفی گردید و در ۲۰۲۲ مجددا دچار فیس لیفت شد.
سخن پایانی
فرآیند توسعه لادا آزیموت حدود سه سال زمان برده و طی این پروسه نسبتا طولانی، نزدیک به ۱۰۰۰ قطعه در بخشهای مختلف بدنه، کابین و شاسی یا به طور کامل طراحی شده یا مورد بازنگری قرار گرفتهاند. این سطح از بازطراحی نشان میدهد که لادا برای این پروژه سرمایهگذاری قابل توجهی انجام داده است. این خودرو با آنکه نشانههایی از تواناییهای آفرودی دارد، اما مثل استیشن وستا با دیفرانسیل جلو به بازار میآید.
با این حال، توسعه دهندگان این شاسی بلند ۵ درب تاکید دارند که آزیموت برای مسیرهای ناهموار آماده است. این ادعا بیشتر به طراحی قدرتمند، ارتفاع بالای بدنه از سطح زمین و دکمه انتخاب حالت رانندگی در مسیرهای مختلف برمیگردد. به عبارت بهتر، ظاهر مقاوم و ارتفاع زیاد ممکن است نقش مهمتری نسبت به سیستم چهارچرخ محرک در قابلیت عبور این خودرو ایفا کنند.
قرار است تولید رسمی آزیموت از سال ۲۰۲۶ در کارخانه معروف تولیاتی در روسیه آغاز شود. با توجه به شرایط ناشی از جنگ و تحریمهای بین المللی، انتظار نمیرود که این خودرو به این زودیها وارد بازارهای جهانی شود. به گزارش رسانههای داخلی روسیه، قیمت پایه آن بین ۲.۵ تا ۳ میلیون روبل تخمین زده شده است، یعنی چیزی در حدود ۳۲ تا ۳۸ هزار دلار؛ عددی که این مدل را به گرانترین خودروی حال حاضر در سبد محصولات لادا تبدیل میکند.