رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان موسوم به «نماد» بدون استقرار ثابت مددکار اجتماعی در مدارس محکوم به شکست است.
سید حسن موسوی چلک روز یکشنبه در گفتوگو با هیچ یک افزود: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان موسوم به نماد بهدنبال ایجاد همکاری میان نهادهای مختلف برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقای سلامت روانی دانشآموزان است. در طرح نماد، معلمان، دانشآموزان و والدین آنها با شرکت در دورههای آموزشی مانند دوره آموزشی تابآوری در برابر آسیبهای اجتماعی توانمند میشوند.
موسوی چلک یادآور شد: یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش بر اساس سیاستهای کلی تحول در نظام آموزش و پرورش و سند بنیادین تحول توجه به امور اجتماعی و مهارتهای زندگی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است و در این زمینه هر از چند گاهی اقداماتی در گذشته انجام میشد تا حدود ۱۰ سال قبل طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) بهصورت ائتلافی با همکاری چند دستگاه از جمله سازمان بهزیستی کشور، قوه قضاییه، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه تدوین شد.
وی ادامه داد: از همان ابتدای کار به عنوان رئیس یک تشکل اجتماعی از ورود آموزش و پرورش در این حوزه استقبال کردم چون ضرورت این ورود را بیش از پیش احساس میکردم. در جلسات مختلف آموزشی و سیاستگذاری هم شرکت می کردم و نکتهای که همیشه بر آن تاکید داشتم و هنوز هم دارم این است که این طرح بدون استقرار مددکاران اجتماعی بهصورت ثابت در مدارس موفق نخواهد شد.
طرح نماد باز هم موفق نخواهد شد
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: با وجود اینکه حدود یک دهه از اجرای این برنامه میگذرد و حمایت مالی خوبی هم در بودجه ۱۴۰۴ برای این برنامه انجام شده است اما باز هم اجرای آن موفق نخواهد شد.
موسوی چلک افزود: تجربه نشان داده است که طرحی که از ابتدا بد یا ناکارآمد اجرا شود و پختگی لازم را نداشته باشد، اثرگذاری چندانی نخواهد داشت و درخصوص برنامه نماد هم باید ابتدا در آموزش و پرورش، مدارس و همکاران نظام آموزشی ضرورت اجرای این طرح پذیرفته شود.
وی تاکید کرد: تا زمانی که «نظام ارجاع» دقیق و مورد تایید و توافق دستگاههای همکار نهایی نشود، نوشتن هر نظامنامهای فقط ممکن است یک مصوبه به مصوبات دولت یا شورای اجتماعی اضافه کند؛ مگر چند سال قبل آییننامه آن در شورای اجتماعی کشور تصویب نشد، چرا در اجرا دچار مشکل شد.
ضرورت آسیبشناسی طرح نماد
به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، اکنون طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) دچار یک سردرگمی است و از مسیر اصلی خود در حال خروج است.
موسوی چلک تصریح کرد: تا زمانی که این طرح آسیب شناسی نشود، نمیتوانیم به موفقیت آن دلخوش باشیم؛ البته این نکته نافی زحمات مسئولان مرتبط در آموزش و پرورش و معاونت و دفتر مربوطه نیست که سپاسگزار تلاش همه مدیران و همکاران آموزش و پرورش هستم.
وی یادآور شد: اگر طرح نماد برای سایر دستگاهها هزینه سربار ایجاد کند و این هزینهها در بودجه طرح نماد پیشبینی نشود، فقدان موفقیت آن بیشتر خواهد شد.
نماد مجموعه نظام یافته از خدمات و برنامهها شامل آموزش، غربالگری، توانمندسازی و حمایتهای روانی اجتماعی به منظور مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر، آسیبهای اجتماعی و جرایم از طریق مداخله بهموقع و مؤثر است. این نظام با هدف همافزایی ظرفیتهای بین دستگاهی برای پیشگیری و نیز شناسایی، ارجاع، توانمندسازی، درمان و مددکاری اجتماعی برای دانش آموزان در معرض خطر، پرخطر و دارای فوریت روانی و اجتماعی اجرا شده است.
سند نظام ائتلاف مراقبت اجتماعی دانش آموزان بر این اساس و به منظور پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان و کنترل و کاهش آنها در سال ۱۳۹۴ تدوین، تصویب و عملیاتی شد.