
در دنیای خودرو، نام لکسوس LFA با احترام و تحسین یاد میشود؛ یک شاهکار مهندسی با موتور V10 افسانهای که صدای آن همچون یک سمفونی، در تاریخ جاودانه شد. سالهاست که علاقه مندان در انتظار جانشین معنوی این اسطوره هستند و اکنون به نظر میرسد این انتظار به پایان رسیده است. در فستیوال سرعت گودوود 2025 که با رونمایی از بزرگانی چون مازراتی MCPura و مک لارن W1 همراه شد، تویوتا با رونمایی دینامیک از تویوتا جی تی کانسپت (Toyota GR GT Concept)، جهان خودرو را به وجد آورد. اگرچه این خودروی استتار شده با برند تویوتا به نمایش درآمد، اما تمام شواهد و گزارشها حاکی از آن است که نسخه تولید انبوه آن با نشان لکسوس و احتمالا با نام LFR عرضه خواهد شد. با یک پیشرانه هیبریدی V8 توئین توربو با قدرت تخمینی 900 اسب بخار و شایعاتی مبنی بر احتمال عرضه با گیربکس دستی، این خودرو نه تنها یک جانشین برای LFA، بلکه یک مدعی جدید و بسیار جدی در دنیای سوپراسپرتها خواهد بود. اما میتواند جانشین برحقی برای این اسطوره باشد؟
مشخصات فنی خودرو کانسپت تویوتا جی تی
اگرچه مشخصات فنی رسمی هنوز اعلام نشده، اما صدای غرش این خودرو در پیست گودوود، تمام تردیدها را برطرف کرد و به احتمال خیلی زیاد قلب تپنده این هیولای ژاپنی، یک موتور V8 توئین توربو است. بر اساس گزارشهای معتبر، این پیشرانه ۴ لیتری در نسخه جادهای با یک سیستم هیبریدی پیشرفته همراه خواهد شد تا مجموع قدرت خروجی آن به عدد باورنکردنی ۹۰۰ اسب بخار برسد. این قدرت عظیم، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در حدود ۲.۵ ثانیه ممکن میسازد.
اما شاید هیجان انگیزترین شایعه در مورد این خودرو، احتمال تجهیز آن به یک گیربکس ۹ سرعته دستی باشد. اگر این شایعه به حقیقت بپیوندد، LFR را به یکی از خاصترین، خالصترین و راننده محورترین خودروهای اسپرت در دوران مدرن تبدیل خواهد کرد و جایگاه ویژهای در قلب علاقه مندان به رانندگی پیدا خواهد کرد. در زیر چرخهای 20 اینچی این خودرو که با تایرهای عملکردی بالای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 پوشانده شدهاند، دیسکهای ترمز کربن سرامیکی با کالیپرهای 6 پیستونه خودنمایی میکنند که نشان از قدرت توقف فوقالعاده آن دارد.
طراحی ظاهری و داخلی
طراحی تویوتا GT کانسپت از تناسبات کلاسیک یک خودروی اسپرت موتور جلو محور عقب پیروی میکند یعنی کاپوت بسیار کشیده و طویل، خط سقف پایین و کابینی که به سمت عقب متمایل شده است. این تناسبات، یادآور خودروهای نمادینی چون دوج وایپر و مرسدس بنز SLS AMG است و به خودرو ابهت و حضوری قدرتمند میبخشد. با وجود پوشش استتاری، میتوان خطوط بدنه بسیار تیز و تهاجمی را تشخیص داد که نشان از یک زبان طراحی جدید برای تویوتا و لکسوس دارد.
در فستیوال گودوود، دو نسخه از این خودرو به نمایش درآمد: یک نسخه جادهای و یک نسخه مسابقهای GT3. نسخه مسابقهای با یک باله عقب عظیم به سبک گردن قو و آیرودینامیک تهاجمی، مستقیما برای شرکت در مسابقات استقامت جهانی (WEC) آماده میشود. نسخه جادهای اما ظاهری تمیزتر و با یک اسپویلر فعال و ظریفتر دارد که یادآور طراحی LFA است. ورودیهای هوای بزرگ در جلو و خروجیهای هوای عظیم پشت چرخهای جلو، همگی نشان از تمرکز ویژه بر روی عملکرد آیرودینامیکی و خنککاری پیشرانه قدرتمند آن دارند.
در حال حاضر هیچ تصویر یا اطلاعاتی از طراحی داخلی تویوتا جی تی کانسپت یا همان لکسوس LFR منتشر نشده است. با این حال، با توجه به جایگاه این خودرو به عنوان یک پرچمدار عملکردی، انتظار میرود کابین نسخه تولیدی، ترکیبی بینقص از تجمل برند لکسوس و اسپرت گرایی یک خودروی مسابقهای باشد. استفاده از یک کاکپیت دیجیتال کاملا راننده محور، متریال باکیفیت و سبک مانند فیبر کربن و آلکانتارا، و صندلیهای اسپرت با قابلیت دربرگیری بالا، از جمله ویژگیهایی هستند که به احتمال بسیار زیاد در این خودرو خواهیم دید.
قیمت تویوتا GT مفهومی
حضور نسخه مسابقهای GT3 در کنار نسخه جادهای یک پیام واضح دارد یعنی این خودرو برای مسابقه ساخته شده است. طبق قوانین مسابقات GT3، برای اینکه یک خودرو بتواند در فصل 2026 در این مسابقات شرکت کند، سازنده باید حداقل ۳۰ دستگاه از نسخه جادهای آن را تا پیش از آن تاریخ تولید و عرضه کرده باشد. این قانون به این معناست که رونمایی رسمی از نسخه تولیدی لکسوس LFR بسیار نزدیک است.
قیمت رسمی این خودرو هنوز اعلام نشده است، اما با توجه به عملکرد فوقالعاده، فناوری هیبریدی پیشرفته، تولید محدود و جایگاه آن به عنوان جانشین معنوی LFA، پیشبینی میشود که قیمت لکسوس LFR جدید یا همان نسخه تولیدی تویوتا جی تی جدید در بازارهای جهانی در محدودهای بین ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار دلار آمریکا قرار گیرد.
در نهایت، حضور تویوتا جی تی کانسپت در گودوود، بازگشتی باشکوه برای تویوتا و لکسوس به قله دنیای خودروهای اسپرت است. برای علاقهمندان به خودرو در ایران، که همواره احترام خاصی برای مهندسی ژاپنی و اسطورهای مانند LFA قائل بودهاند، تولد جانشین آن خبری بسیار هیجانانگیز است و نشان میدهد که روح خودروهای اسپرت اصیل همچنان در کالبد فناوریهای مدرن زنده و تپنده است.