مهم تر از شوک و هیجانی که خیلی ها دوست دارند وارد بازار شود تا روند سعودی بگیرد اثری است که بازار خودرو بطور ویژه از ثبات نسبی نرخ ارز و رکودی که در بازار وجود دارد می پذیرد.
افزایش قیمت برای هر نوع محصولی در شرایطی که تورم تولید کننده بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است گریز ناپذیر است و این نافی ناکارآمدی ها و عدم رضایت مشتری محصول نهایی که در خودروسازی ما تولید می شود نیست.
نکته این است که وقتی تورم شدید باشد و اجازه افزایش قیمت را در مقطع بیش از یکسال نمی دهند قاعدتا طبیعی است که به یکباره افزایش قیمت شدید داشته باشیم و به نوعی یک شوک نسبی به بازار وارد شود.اما می شد بجای این تصمیمی که گرفته شد در یک مقطع کوتاه تری این اصلاحات قیمتی اتفاق بیفتد.
مهم تر از شوک و هیجانی که خیلی ها دوست دارند وارد بازار شود تا روند سعودی بگیرد اثری است که بازار خودرو بطور ویژه از ثبات نسبی نرخ ارز و رکودی که در بازار وجود دارد می پذیرد.
اگر روند فعلی در بازار ارز حفظ شود می توان پیش بینی کرد که اثر هیجانی که افزایش قیمت کارخانه خودرو دارد در کوتاه ترین زمان ممکن از بازار تخلیه شود.اما تصور کنید شرایطی را که بازار خودرو خودش دچار یک تنش باشد و بخواهیم افزایش قیمت دهیم ،همین دائما این تصمیم را به تعویق می اندازد و میزان افزایش قیمت به طور مکرر بالاتر می رود چون تولید کننده در حال مواجهه با تورم است.هرگاه به تولید کننده ای که با تورم مواجه است اجازه افزایش قیمت ندهند زیان ایجاد می شود و زیان اجازه توسعه محصول و افزایش کیفیت را می گیرد که البته اینها هیچ کدام نافی ناکارآمدی ها نیست اما می تواند یک دلیل باشد برای اینکه بسیاری از برنامه های توسعه ای و کیفی را هم قفل کند.
وقتی بنگاهی را با تورم بالای تولید مجبور می کنیم که با یک قیمتی فروش داشته باشد آن بنگاه باید فقط برای بقای خود بجنگد و نمی تواند به پارامترهای دیگر فکر کند.ما مسیر غلط را رفته ایم و در طول ۶ ،۷ سال گذشته همواره دستورالعمل ها ،سیاست ها ،آیئن نامه ها ،بخشنامه ها و ابلاغیه ها و مجوز ها برای تغییر قیمت خودرو یک رویه نا منسجم داشته و هیچ گاه یک برنامه و الگوریتم مشخصی وجود نداشته .وقتی بیش از یکسال اجازه افزایش قیمت خودرو نمی دهند نتیجه آن این می شود که یکدفه مجبور می شوند که یک اصلاح قیمتی قابل توجه بکنند.
پیشنهاد می کنم بازه های افزایش قیمت کوتاهتر و میزان افزایش قیمت ها کمتر شود تا خودروسازان از زیان فاصله بگیرند ضمن اینکه برای مصرف کننده هم قطعا در میان مدت بهتر خواهد بود.
به دلیل اینکه هر چه شکاف بین کارخانه و بازار کمتر شود تقاضای نوسانی برای خودرو کاهش پیدا می کند و امکان توفیق مصرف کننده برای اینکه به محصول نهایی دسترسی پیدا کند افزایش پیدا می کند و نرخ موثر خودرو هم می شکند.
هر چقدر بنا به هر دلیلی فاصله کارخانه تا بازار بیشتر باشد تقاضای نوسانی درب کارخانه و پشت این سامانه ها می نشیند و این شکاف را تشدید می کند.
واقعیت این است که در ۶،۷ سال گذشته بواسطه اینکه متولی قیمت گذاری مکرر تغییر کرده ،سیاست های قیمتی دائما تغییر کرده و بستر های عرضه نیز دائما تغییر کرده یک عدم انسجام وما شاهد بی ثباتی در رویه فروش خودرو بطور مکرر بوده ایم.
از فروش در سایت ها که در سال ۹۷ می گفتند رباط به سایت ها می بستند تا شیوه قرعه کشی و سپس شیوه تغییر قیمت سه ماه یکبار که اصلا اجرا نشد و بعد … این تغییرات مکرر آسیب می زند .