نکات مهم برای ساخت یک برند بهیادماندنی
هیچ یک،تجربه من در کسبوکار و بازاریابی باعث شد به برندسازی علاقهمند شوم و این علاقه در حال حاضر به یک ضرورت تبدیل شده است. توسعه یک برند تاثیرگذار، سیاه و سفید است یا بسیار موفق میشود یا کاملا شکست میخورد. این به شرکت شما برای جذب مشتریان جدید کمک میکند و مهمتر اینکه باعث رجوع مجدد آنها خواهد شد. در اینجا چهار نکته برای کمک به شما به منظور توسعه یک برند بهیادماندنی و ماندگار وجود دارد.
۱- بدون معنا داستانی وجود ندارد.
برند شما باید منظور و معنایی را در خود داشته باشد. این چهره شرکت شماست و معیاری است که مردم شما را با آن میسنجند. نام کسبوکار شما باید یک استعاره، نماد، کلمه یا احساسی را که از یک داستان، خاطره یا معنا برمیآید نشان دهد.
یک نام با مفهومش باارزشتر از گیرنده آن است. نام شما باید یک داستان پشت خود داشته باشد. بازاریان بزرگ در واقع برندهایشان را به اشتراک نمیگذارند بلکه داستانهایشان را میفروشند. همانطور که این مقاله توضیح میدهد: «داستان نحوه اتصال ما به یکدیگر است.»آیا تعجب نمیکنید که چرا سایتهای شبکهسازی اجتماعی در حال ظهور آنقدر محبوب هستند؟ پاسخ این است که مردم به اتصال احساسی قدرتمندی که از گفتن یک داستان به وجود میآید اشتیاق دارند. پشت هر چیزی یک داستان وجود دارد، پس از برندتان برای گفتن آن استفاده کنید.
۲- در یک نام همه چیز وجود دارد.
نام کسبوکار شما باید نشان دهد که چه کاری انجام میدهید و چگونه آن را انجام میدهید. «کوتاه و مختصر» همیشه بهترین است، همانطور که ماریان بیکل مدعی میشود: در حالی که هرا هاب نام بسیار روشنی نیست، شعار ما، معرفی 30 ثانیهای فروش و محتوا کاربران و مشتریان را قادر میکند تا آنچه را انجام میدهیم به طور دقیق درک کنند. اگر نام کسبوکار شما آنچه را که انجام میدهید در عنوان نشان ندهد، حتما آن را با زبانی قدرتمند و واضح توضیح دهید که آنچه شما انجام میدهید و آنچه شما را منحصر به فرد میکند به اشتراک بگذارد.
۳- همه چیز کسبوکار شما تنها به شما مربوط نمیشود.
این شاید برای افرادی که در کسبوکار مشاوره هستند مشکل باشد، اما یک برند خوشفرم و کسبوکار نباید صرفا مربوط و متمرکز به بنیانگذارش باشد. هدف نهایی کسبوکار شما چیست؟ اگر هدفتان این است که یک روز آن را بفروشید، واگذار کنید یا یک کمک اضافی استخدام کنید، سعی کنید برندتان را پیرامون آنچه ارائه میدهید بسازید، بدانید چگونه به مشتریانتان خدمت کنید و بدانید چه چیزی شما را متمایز و منحصر به فرد میکند. با این حال که مجموعه شخصیت و مهارتهای شما بخشهای ضروری کسبوکارتان هستند، شما نمیتوانید همه آنها را داشته باشید.
۴- چرا شما این کار را انجام میدهید؟
در زمان ساخت برندتان، بسیار مهم است که شما هدف خود را به خاطر داشته باشید و همه چیز را در آن جهت پیش ببرید. من طرفدار کتاب «با چرا شروع کنید» از سیمون سینیک هستم. او در این کتاب میگوید: «مردم آنچه شما انجام میدهید را نمیخرند؛ آنها دلیل انجام آن را از شما میخرند. در واقع آنچه شما انجام میدهید باور و اعتقاد شما را نشان میدهد.» پاسخ به سوال «چرا؟» به مشتریان، شرکا و بازار توضیح میدهد دلیل کسبوکار شما یک رقیب است. «چرا؟» همان چیزی است که من را ترغیب میکند تا به ساخت، کارکردن و رشددادن کسبوکارم ادامه دهم. کسبوکار شما از یک هدف بزرگتر حمایت میکند.من همچنین کتاب گاو بنفش از ست گادین، را توصیه میکنم، تا با کمک آن بتوانید برندتان را بهیادماندنی و چشمگیر کنید. برند شما شما را متمایز و برجسته میکند و منفعت شما در جزئیات آن است. اطمینان پیدا کنید که این جزئیات ارتباط عمیقی ایجاد میکنند. سالها زمان میبرد تا برندی قوی بسازید، اما به یاد داشته باشید: هر توئیت، کلمه و تعامل یک فرصت برای انتشار پیام کسبوکار شماست.
نام شرکت، رنگها و تیم من تکرار نمیشود. ما سخت کار کردهایم تا تجربه همکاری را سفارشی کنیم و برند ما چیزی است که ما را بهیادماندنی میکند. برند ما معنادار و خاص است و تمایز را فریاد میزند.