بهترین دوره تاریخ خودروهای اسپرت کدام است؟
چرا دهه ۲۰۱۰ پیروز شد؟
به گفتهٔ کارشناسان، خودروهای دهه ۲۰۱۰ شخصیتی درخشان داشتند و همزمان از سطح بالایی از دقت و عملکرد بهره میبردند که آنها را هیجانانگیزتر از نسلهای قبلی میکرد. جیمز تیلور، یکی از داوران این بررسی، میگوید:
فکر میکردم در دهه ۲۰۱۰ ممکن است آن حس و حال خاص خودروها از بین رفته باشد اما اینطور نبود. این خودروها برای زندگی روزمره و سفرهای طولانی عالی بودند اما همزمان ظرفیت هیجانزده کردن شما در یک جادهٔ مناسب را هم داشتند.
یوسف، یکی دیگر از اعضای تیم نیز معتقد است که یک گاراژ متشکل از مکلارن 650S و فورد فییستا ST200 (هر دو از محصولات این دهه) میتواند ترکیبی بینقص باشد.
رقبای سرسخت، دهههای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰
بااینحال، این پیروزی بهسادگی به دست نیامد. دهه ۱۹۹۰ با خودروهایی مانند لوتوس الیزه و مزدا MX-5، به دلیل توازن بینقص میان وزن، ابعاد، قدرت و چسبندگی، یکی از مدعیان اصلی بود. دیکی میدن، این دهه را انتخاب شخصی خود میدانست و معتقد بود این خودروها برای ارائهٔ بهترین عملکرد به مهارت راننده نیاز داشتند و در صورت تلاش، جادو میکردند. دهه ۲۰۰۰ نیز بهعنوان عصر طلایی یا توسط جان بارکر توصیف شد؛ دورانی که خودروها نه بیشازحد فناورانه بودند، نه زیاد بزرگ و نه سنگین. مدلهای نمادینی چون آئودی R8 با گیربکس دستی و پورشه 911 GT3 نسل 997 از ستارگان این دهه بودند.
دهههایی که از رقابت بازماندند
دهه پرتلاطم ۱۹۸۰ با وجود خاطرات شیرین و خودروهای سبک و کوچک با هندلینگ فوقالعاده، بیشتر به دلیل حس نوستالژی و تازگی تجربهٔ رانندگی با آنها جذاب بود تا پرفورمنس نهایی. از سوی دیگر، دهه ۲۰۲۰ با وجود پیشرفتهای چشمگیر در خودروهای هیبریدی مانند فراری 296 و آیندهٔ روشنتر برای خودروهای برقی، با چالشهایی مانند محدود شدن گزینهها و افزایش سرسامآور قیمتها روبهرو است که باعث شد در ردهبندی نهایی جایگاه پایینتری کسب کند. درنهایت، این دهه ۲۰۱۰ بود که بهعنوان یک نقطهٔ شیرین و تکرارنشدنی در تاریخ خودروهای اسپرت، تاج قهرمانی را بر سر گذاشت.