به منظور بهینه سازی موتورهای پرمصرف اعلام شد
مسعود پزشکیان در جلسه هیأت دولت: شرکتها در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنند
جلسه هیأت دولت بررسی موضوع حل ناترازی انرژی و بهینهسازی مصرف سوخت بود. اما در بخش دیگری از جلسه به استماع گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت صنعت خودرو با رویکرد نوسازی و اسقاط ناوگان فرسوده اختصاص یافت. در همین بخش رئیسجمهوری هشدار جدی به خودروسازان داد. رئیسجمهوری با تأکید بر ضرورت کممصرف بودن خودروهای جایگزین، خطاب به وزیر صمت دستور داد: «در جلسهای با خودروسازان، صریحاً اعلام کنید که اگر تا یک سال آینده موتور خودروها اصلاح و مصرف آنها بهینه نشود، هیچگونه ارزی دریافت نخواهند کرد و اجازه تولید نیز نخواهند داشت. این شرکتها در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنند و دولت نیز در این مسیر از آنها حمایت خواهد کرد؛ اولویت ما تولید خودروهای ایمن و برقی است.»
ضرب الاجل یک ساله دولت
برای اولین بار دولت ضربالاجل برای خودروسازان تعیین کرد که مدتهاست موضوع کیفیت را جدی نمیگرفتند. در دولتهای گذشته بارها و بارها به خودروسازان درباره ارتقای کیفیت و کاهش مصرف سوخت هشدار داده شده بود و خودروسازان با بهانههای مختلف از عمل به این موضوع سرباز زدند. هربار که مسأله ارتقای کیفیت پیش آمد خودروسازان اعلام کردند بدهیهای کلان به قطعهسازان دارند. دچار ضرر و زیان هستند. قیمتگذاری دستوری جلوی افزایش کیفیتشان را گرفته است. هربار برای ارتقای کیفیت بهانه آوردند خرید فناوری روز دنیا گران است. تحریمها و مشکلات تولید دارند. این موضوع در حالی است که در تمام دورانها و مقطعهای مختلف تاریخی، همیشه دولتها از تولید ملی و خودروسازان داخلی حمایت کردند. همیشه تسهیلات ارزی و اعتباری به خودروسازان داخلی تعلق گرفت تا تولید را ادامه دهند. اما هرسال دریغ از سال گذشته. همین چند وقت گذشته عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: «متأسفانه سال گذشته پس از ۱۰ سال، رکورد بیش از ۲۰ هزار فوتی ناشی از تصادف را ثبت کردیم و این در حالی است که طی یک دهه گذشته همواره آمار تلفات زیر ۲۰ هزار نفر بود. مطالعات ما نشان میدهد بخشی از علل این وضعیت، به کیفیت نامناسب خودروها از نظر فنی بازمیگردد.» از سوی دیگر، سید کمالالدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در گفتوگو با مهر، منابع اصلی آلودگی فصلی هوا را شامل وسایل نقلیه (۸۲ درصد از آلودگی) دانسته است. همچنین سردار موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز روز یکشنبه 25 آبان ماه اعلام کرد: «ابتدای پاییز بیش از ۶۰ هزار خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و دودزا بودن اعمال قانون شدهاند. این خودروها معمولاً با مشکلاتی مانند تنظیم نبودن موتور و کاربراتور یا انژکتور، خرابی سیستم سوخترسانی، نقص در فیلتر هوا یا کاتالیست و استفاده از سوخت بیکیفیت یا روغن نامناسب مواجه هستند. این موارد باعث انتشار گازهای خطرناک مانند منواکسیدکربن، هیدروکربنهای نسوخته و ذرات معلق میشود.»
هشدار بموقع و درست
وقتی این آمار را مورد بررسی قرار میدهیم درمییابیم، رئیسجمهوری بیدلیل چنین هشدار جدیای به خودروسازان نداده است و روی حساب و کتاب برایشان ضرب الاجل یک ساله تعیین کرده است. نکته مهم دیگر این است که مسعود پزشکیان از حمایت دولت در خرید فناوری روز دنیا خبر میدهد. واقعیت این است فناوری تولید خودروهای داخلی بسیار قدیمی است. براساس منشأ پلتفرمها، موتورهای مورد استفاده و سطح ایمنی، فناوری عمده خودروهای ایران واقعاً مربوط به بازه ۱۹۹۵ تا حدود ۲۰۱۰ است. حالا که دولت اعلام حمایت کرده است خودروسازان باید به این مهم عمل کنند.
مشکلات اصلی خودروسازی ایران کیفیت و فناوری پایین است. بیشتر محصولات فعلی بر پایه پلتفرمهای قدیمی ساخته میشوند. در نتیجه ایمنی متوسط، مصرف سوخت بالا و تکنولوژی کمرقیب نسبت به استاندارد جهانی ایجاد میشود. فناوری موتور، گیربکس و الکترونیک خودرو هنوز فاصله محسوسی با استاندارد جهانی دارد.
در پایان باید به این موضوع اشاره کرد این اقدام دولت نشان از عزم جدی برای اصلاح ساختار صنعت خودرو دارد. بخصوص که رئیسجمهوری بر موضوع خرید فناوری و ارتقای آن تأکید کرده است. اقدامی که اگر به طور جدی پیگیری شود صنعت خودروی ایران هم میتواند به سمت تولید خودروهای ایمن، کم مصرف با تکنولوژی بهتر پیش برود. درست است که دولت در این میان از اهرم قطع ارز و متوقف کردن تولید سخن گفته ولی اینجا همان نقطهای است که بالاخره باید شاهد ارتفای کیفیت فناوری خودروسازی داخلی باشیم. باید دید همان طور که صنعت خودرو برای رئیسجمهوری اهمیت دارد که دست به هشدار درست زده است؛ چقدر وزیر صمت منویات رئیسجمهوری را به گوش خودروسازان میرساند.
رئیسجمهور خطاب به وزیر صمت:
در جلسهای با خودروسازان، صریحاً اعلام کنید که اگر تا یک سال آینده موتور خودروها اصلاح و مصرف آنها بهینه نشود، هیچگونه ارزی دریافت نخواهند کرد و اجازه تولید نیز نخواهند داشت. این شرکتها در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنند و دولت نیز در این مسیر از آنها حمایت خواهد کرد؛ اولویت ما تولید خودروهای ایمن و برقی است.
