چگونه یک الگوی کسبوکار کارآمد را توسعه دهیم؟
هیچ یک،صرف نظر از اینکه شما در حال راهاندازی یا رشد یک کسبوکار هستید یا در حال رفتن به مرحله بعدی کسبوکارتان هستید، اشتباهات میتوانند بسیار پرهزینه باشند. بنابراین در اینجا چند توصیه برای شما دارم:
1-ابتدا از آخرین صفحه شروع کنید. زمانی که من یک درک ابتدایی از آنچه میخواهم بسازم، بازار، مشتریان هدفم، فرصت کسبوکار و محصول داشته باشم، یک اسپردشیت تکصفحهای درست میکنم که به طور واضح گردش پول را مشخص کند. من اعداد و ارقام را به دقت بررسی کردم و یک اسپردشیت تکصفحهای ایجاد کردم که به طور واضح نحوه گردش پول را مشخص میکند. من اول از همه برنامههای کسبوکار را از آخر به اول مینویسم. و یاد گرفتهام زمانی اعداد، گزارشی را که شما میخواهید در اختيار شما بگذارند، بقیه برنامه خودش پیش خواهد رفت.
2- منتظر نمانید. این فرآیند را بیش از حد پیچیده نکنید. الگوي خود را به یک صفحه محدود کنید. تا جایی که میتوانید سادهترین و ابتداییترین اسپردشیتی را درست کنید که درآمدها، هزینهها، سربهسر، گردش پول و سرمایه مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه را مشخص کند. از فرضیههای محافظهکارانه استفاده کنید و به بهترین شرایط بسنده نکنید.
3-از دفتر خارج شوید. شما با رفتن به بازار درباره کسبوکار خود بیشتر یاد خواهید گرفت تا اینکه همواره در پشت میز دفترتان بنشینید. حداقل 50 درصد از زمان شما برای کسب اطلاعات مورد نیاز برنامهتان باید در بیرون از دفتر سپری شود. این به معنی برقراری ارتباط با افراد درون صنعت به منظور یادگیری بیشتر درباره بازار، صحبت با مشتریان احتمالی آینده درباره نیازهایشان و تستکردن محصولات و خدمات رقیبان است.
4-دقت کنید که به چه کسانی گوش میدهید. وقتی ما ایدهای داریم که به شدت به آن ایمان داریم، میتوانیم دیگران را متقاعد کنیم. این برای خانواده و دوستان ما آسان است که به ما بگویند شما یک برگ برنده در دستانتان دارید زیرا میخواهند حامی و پشتیبان ما باشند. اما وقتی شما در حال الگوسازی کسبوکارتان هستید، مردمی که بازخوردشان بیشترین اهمیت را دارد مشتریان فعلی و بالقوه هستند. به آنچه آنها میگویند گوش دهید و آنچه را برای الگويتان یاد گرفتهاید به کار ببرید. بگذارید بازخوردها برنامههای شما را به این سو و آن سو ببرد نه اشتیاقتان.
5-بازخورد منفی را بیرون نکشید. گاهی اوقات پذیرش بازخورد منفی در یک قالب ذهنی سازنده میتواند مشکل باشد. ما بازخوردی را که به آن اعتقادی نداریم رد کرده و میشکنیم. اما بازخورد صادقانه و آگاهانه حکم طلا را دارد. از آن برای بازکردن ذهنتان استفاده کنید و سوالات پیچیدهای درباره فرضیههایتان بپرسید. شما باید با اشتیاق تمام آنچه میتوانید را از این بازخورد یاد بگیرید و بدانید چگونه میتوانید از آن استفاده کنید.
این به طور خاص برای افرادی اهمیت دارد که به بازارهای جدیدی وارد میشوند و هیچ تجربه قبلی در آنجا ندارند. دریافت بازخورد از کسانی که در این فضا زندگی کردهاند دید شما را باز خواهد کرد. گاهی اوقات شما متوجه خواهید شد چیزهایی وجود دارند که شما به عنوان یک تازهوارد از آن بیخبرید و به طور قابلتوجهی بر نتایج مالی شما موثر هستند. در حقیقت این در سراسر عمر تجاری شما قابل اجرا باقی میماند. کارآفرینانی که من میشناسم و موفقترین و پررونقترین کسبوکارها را ایجاد کردهاند خود را متعهد به دریافت بازخورد مداوم از بازار کار و سازگارکردن کسبوکارهایشان بر اساس نیازهای متغیر بازار میکنند.
6-برای آنچه اعداد به شما میگویند ذهنتان را باز کنید. بدترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که یک الگو را به منظور تطبیق فرضیهها دستکاری کنید. شما باید با یک ذهن کاملاً باز به الگوي مالیتان نگاه کنید. با بازبودن ذهن و نگاه میتوانید تمایز ایجاد کنید، از این تمایز در کسبوکارتان استفاده کنید و خودتان را در مسیر موفقیت قرار دهید.
شما باید بدانيد به كجا میخواهید بروید و یک برنامه مناسب و ساده برای رسیدن به آنجا ارائه دهید. هرچه دید شما به آینده بازتر باشد، راحتتر میتوانید از یک برنامه به منظور رسیدن به جایی که میخواهید استفاده کنید. دریافت بازخورد مشتری شما را قادر خواهد کرد تا استراتژیتان را به روشی بهبود دهید که با بازار پیش برود و به ادامه رقابت شما کمک کند.