هیچ یک / برند آکورا (Acura) زیرمجموعه شرکت خودروسازی «هوندا» ژاپن به شمار میآید که محصولات لوکستری را با فناوری هوندا اما با لوگوی انحصاری خود به بازار عرضه میکند. به عبارت بهتر این برند دقیقاً همان نقش «لکسوس» (برای شرکت تویوتا) و «اینفینیتی» (برای شرکت نیسان) و «جنسیس» را برای شرکت هیوندای ایفا میکند. آکورا دقیقاً همین نقش را برای هوندا دارد. با آنکه آکورا در بازار خاورمیانه طرفداران چندانی ندارد اما بازار آمریکای شمالی و کشورهای آسیای شرقی همچون چین و کره را باید بهشت آکورا دانست. طی چند دهه اخیر برند آکورا هرگز در ایران فعالیتی نداشت و برند شناخته شدهای نبود. اما حالا این خودروساز مطرح ژاپنی با مدل «اینتگرا» برای اولین بار به ایران میآید تا رقبایی همچون لکسوس و نیسان را به چالش بکشد.
آرایش غلیظ بر صورت هوندا
اگر بخواهیم اینتگرا را در یک جمله تعریف کنیم باید بگوییم که همان «هوندا سیویک» است که کمی آرایش کرده! چهره ظاهری این خودرو بیشباهت به نسل قبلی محصولات هوندا (که به تعداد محدودی نیز وارد کشورمان شده) نیست. با این حال از آنجا که بازار هدف اصلی این محصول، آمریکای شمالی خواهد بود، طراحان آکورا با حجم پردازی هنرمندانهای که روی پیکره این خودرو داشتهاند، از نسل نو اینتگرا یک لیفت بک عضلانی و باب میل آمریکاییها ساختهاند. چراغهای LED جلو و عقب به همراه جلوپنجره 5 ضلعی و خروجی دوگانه اگزوز و رینگهای 18 اینچی از جمله مهمترین عناصر طراحی این خودرو به شمار میآیند. با آنکه در فضای داخل کابین نیز با طراحی نسبتاً آمریکایی مواجه هستیم. آکورا مدعی شده که کیفیت مونتاژ و متریال به کار گرفته شده در داخل کابین این خودروی جذاب از کیفیت محصولات لکسوس نیز بهتر است! آکورا اینتگرا قرار است در دو نسخه بنزین سوز و هیبریدی عرضه شود که نسخه بنزین سوز مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 200 اسب بخاری خواهد بود. گفتنی آنکه در این خودرو از جعبه دنده 6 سرعته دستی استفاده شده که انقلاب بزرگی در فناوری جعبه دندههای هوندا/آکورا به شمار میآید. نسل نو اینتگرا به سامانه کمک فنرهای تطبیقی (در حالات Comfort، Sport و Normal) و دیفرانسیل لغزش محدود مجهز بوده که میتواند بهبود کیفیت رانندگی این خودرو در فصل برف و سرما را به ارمغان آورد.
فهرست بلندبالای تجهیزات
با توجه به اینکه مدل اینتگرا در کلاس لیفت بکهای اسپرت قرار میگیرد طبیعی است که آکورا با سخاوت بیشتری این محصول را به فناوریهای روز دنیا مجهز کند. از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو میتوان به مواردی مانند سیستم صوتی حرفهای ساخت برند «Krell»، نمایشگر 9 اینچی لمسی، سامانه رانندگی بین خطوط، سامانه کروز کنترل هوشمند با قابلیت ترمز خودکار، سامانه روشن و خاموش کردن خودرو از راه دور، سنسور خواب آلودگی راننده، گرمکن فرمان، رادار 360 درجه و صندلیهای برقی در هشت جهت مجهز به گرمکن و ماساژور اشاره کرد.
قیمت پایه اینتگرا در بازارهای جهانی از حدود 34 هزار دلار آغاز میشود که این رقم در نسخه فول آپشن به 40 هزار دلار میرسد. طبق اعلام آکورا این خودرو با گارانتی بیقید و شرط 7 ساله به فروش خواهد رسید. باید منتظر ماند و دید که اولین حضور رسمی آکورا در ایران چه فرجامی خواهد یافت.
تاریخچه زیرشاخه لوکس هوندا در ایران
برند آکورا (Acura) زیرمجموعه لوکس شرکت هوندا است که از سال ۱۹۸۶ با هدف تولید خودروهای پریمیوم و اسپرت فعالیت خود را آغاز کرد. هرچند آکورا در بازارهای آمریکای شمالی، چین و خاورمیانه شناختهشده است، اما در ایران هیچگاه نمایندگی رسمی نداشته و حضور آن محدود به واردات غیررسمی بوده است.
در اواخر دهه ۱۳۸۰ و اوایل ۱۳۹۰، تعداد کمی از مدلهای آکورا مانند MDX، TL و RDX از طریق واردکنندگان شخصی وارد کشور شدند. این خودروها بیشتر توسط علاقهمندان به برند هوندا خریداری میشدند، زیرا آکورا در واقع نسخه لوکستر محصولات هوندا محسوب میشود. با این حال، به دلیل نبود خدمات پس از فروش و کمبود قطعات، نگهداری آنها در ایران دشوار بود و همین باعث شد حضور این برند هرگز گسترش نیابد.
با وجود این محدودیتها، آکورا در میان کارشناسان و علاقهمندان خودرو به عنوان یکی از باکیفیتترین برندهای ژاپنی شناخته میشود. طراحی دقیق، دوام بالا و عملکرد فنی عالی باعث شده خودروهای آکورا در ایران نیز جایگاه خاصی بین مجموعهداران و طرفداران خودروهای خاص داشته باشند. امروزه دیدن یک آکورا در خیابانهای ایران نادر است، اما همچنان نمادی از اصالت و مهندسی دقیق ژاپنی بهشمار میآید.
