ادعای جنجالی ایلان ماسک
ماسک از ارائه جزئیات خودداری کرد و به شکلی مرموز گفت:
باید تا زمان نمایش منتظر بمانید و ببینید.
این نخستین بار نیست که مرز میان خودرو و هواپیما در ایدههای تسلا کمرنگ میشود؛ همکاری این شرکت با اسپیسایکس برای استفاده از پیشرانههای گاز سرد در رودستر جدید، از مدتها پیش به قابلیت شناور ماندن محدود آن اشاره داشت؛ اما این وعدههای جاهطلبانه در حالی مطرح میشود که تسلا با چالشهای جدی روی زمین دستوپنجه نرم میکند. نهادهای نظارتی فدرال در حال تحقیق در مورد عملکرد سیستم خودران این شرکت پس از چندین تصادف با سرعت پایین هستند و همزمان، برای بیش از ۶ هزار دستگاه سایبرتراک به دلیل نقص فنی، فراخوان داده شده است. پرتاب یک خودروی پرنده به میان این تحقیقات میتواند توجه مقامات ایمنی را بیشازپیش به تسلا جلب کند.
با وجود تمام این مشکلات، تسلا همچنان به دنبال شکستن مرزهای صنعت خودروسازی سنتی است. این شرکت اخیراً از طرحی برای تبدیل ناوگان عظیم خودروهای خود به یک شبکه محاسباتی رونمایی کرد که به خودروهای پارکشده اجازه میدهد دادهها را برای کاربردهای هوش مصنوعی پردازش کنند. ایدهٔ رودستر پرنده نیز در همین الگو قرار میگیرد؛ مفاهیمی که در ابتدا علمی-تخیلی به نظر میرسند اما در صورت تحقق، میتوانند کل اکوسیستم حملونقل را دگرگون کنند. درنهایت، این ادعای ماسک دو هدف مهم را دنبال میکند. اول حفظ توجه عمومی به رودستری است که تولید آن با تأخیر مواجه شده و دیگری تقویت هویت تسلا بهعنوان یک پیشگام فناوری، نهفقط یک خودروساز دیگر. حال باید منتظر ماند و دید که آیا ایلان ماسک مرزهای میان جاده و آسمان را بازتعریف خواهد کرد یا صرفاً به سنت دیرینهٔ تسلا در تبدیل وعدههای بزرگ به سالها انتظار، ادامه خواهد داد.