
کارگردان «خارپشت» گفت: عمدتاً زمانی که من یک پروژه فیلم کوتاه میسازم، سختگیری مرسوم کارگردانها را ندارم؛ امیدوارم سال به سال روند شفافتر و دقیقتری در مورد انتخاب و نحوه داوری فیلمها که در خیلی از دورهها به نظر فیلمسازان دچار مشکل بوده، شکل بگیرد.
محمدعلی حسینی کارگردان فیلم کوتاه «خارپشت» که در بخش اقتباسی «سینما و کتاب» چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفتوگو با هیچ یک _ ایده اولیه این فیلم را از یک تصویر دانست و توضیح داد: «خانهای در میان یک برهوت» تصویری بود که طرح «خارپشت» بر اساس آن شکل گرفت. در طول ۶ تا ۸ ماه کم کم طرح اصلی داستان شکل گرفت و فیلمنامه اصلی بعد از دو مرحله بازنویسی تقریباً بعد از یک سال آماده اجرایی شدن بود.
وی با بیان اینکه ژانر مناسب برای اجرای طرح «خارپشت» فانتزی کودکانه است، گفت: داستانهای رئالیستی از دید من برای مخاطب کودک و نوجوان جنبه سرگرمکننده ندارند و برای همین ما ناگزیر به انتخاب داستانهای خیال پردازنده برای این گروه سنی هستیم، چراکه عموما در رویا و خیال زندگی میکنند و اساسا ذهنشان با واقعیت بیرونی تطابق دقیقی ندارد. در مورد مخاطب نوجوان موضع به کل فرق میکند، اساسا شاعرانگی و فانتزی بودن از الزامات سینمای کودک است تا مخاطب را با خود همراه کند.
حسینی همچنین در مورد فضاسازی فیلم کوتاه مبتنی بر ژانر کودک بیان کرد: در این مورد پیشنهاد من نگاه به قصهها اسطورهها و داستانهای شاعرانه و فانتزی است هر چند که نباید فراموش کنیم که هزینه تولید آثار کودک در کل بسیار بالاست و پتانسیل افسانهها و داستانهای اساطیری کودکانه زبان فارسی هم بسیار بالاست.
وی در مورد چالشهای تولید در حوزه کودک عنوان کرد: برای اینکه بتوانید یک فیلم کودک تولید کنید، قطعاً باید دنیای آنها را خوب بشناسید، بدون شناخت دقیق از دنیای کودک نمیتوان با آنها کار کرد و اساساً زمانی که ایده اولیه «خارپشت» به ذهن من رسید، تبدیل به دغدغهای شد که تا زمان ساخت برای من به پایان نرسید. کار کردن با کودکان در حین سختی بسیار لذت بخش است چون بسیار باهوش هستند و حتی از بازیگران حرفهای گاهی دقیقتر و درستتر شنونده هستند و اجرا میکنند و قطعاً اگر فرصت خوبی برای یک پروژه کودک جدید داشته باشم، آن را اجرایی میکنم.

کارگردان فیلم کوتاه «خارپشت» درباره تعامل با عوامل در پشت صحنه گفت: عمدتاً زمانی که من یک پروژه فیلم کوتاه میسازم، سختگیری مرسوم کارگردانها را ندارم و قطعاً از مشاورههای مدیر فیلمبرداری مدیر صدابرداری و حتی دستیار کارگردان و برنامهریز استفاده میکنم، چون همه ما دور هم جمع شدیم که بهترین نتیجه رو داشته باشیم. سعی میکنم حد وسط را در رفاقت همکاری و مشورت با تیم داشته باشم و البته که در فیلم «خارپشت» کل گروه همدل و همه به نوعی در شکلگیری نتیجه روی پرده نمایش تاثیرگذار بودند.
وی درباره حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز بیان کرد: بعد از حدود ۶ یا ۷ دوره که از جشنواره فیلم کوتاه تهران دور بودم هیچ ذهنیتی در حال حاضر از روند و نحوه برگزاری جشنوارهها در دورههای پیشین ندارم. با این همه جشنواره فیلم کوتاه تهران و انجمن سینمایی جوانان خانه من و امثال بچههای سینمای جوان است، امیدوارم سال به سال روند شفافتر و دقیقتری در مورد انتخاب و نحوه داوری فیلمها که در خیلی از دورهها به نظر فیلمسازان دچار مشکل بوده، شکل بگیرد.
حسینی در پایان گفت: در مورد تغییرات جشنواره فیلم کوتاه تهران هم باید بگویم با توجه به اینکه تغییراتی در ساختار مدیریتی انجمن انجام شده باید زمان داد تا تیم جدید راه خود را پیدا کنند.