
نه گفتن، کلید حل مشکلات است
هیچ یک،یکی از مهمترین عوامل تحقق و دستیابی به اهداف، مدیریت زمان است. این را بدانی که مردم همواره به دنبال پول و وقت شما هستند. در هر پست و مقامی که هستید یا به هر کاری که مشغول باشید، همیشه اطرافیان از شما میخواهند کاری را برای آنها انجام دهید. به خصوص اگر مهارتها و قابلیتهای بهخصوصی نیز داشته باشید.
مطمئنم که همه شما در حالتها و به گونههای مختلفی این مسئله را تجربه کردهاید. گاهی اوقات شما چند کار مهم دارید که برای آنها برنامهریزی کردهاید ولی در پایان روز میبینید که هیچکدام تمام نشدهاند. دلیل اصلی این مشکل، عدم قدرت و توانایی به (نه) گفتن به برخی از کارهاست که در حقیقت در راستای اهداف شما نیز نیستند.
وقتی شما به همه چیز، بله بگویید، تعهدات زیادی را برای خود ایجاد کرده که همین کار نیز باعث از دسترفتن پول و وقت زیادی میشوند. زمانی که تعهدات زیاد میشوند، شما همواره در حال عجله و شتاب هستید و اینگونه است که کارها به خوبی انجام نمیشوند.حتما شما به عنوان صاحب یک کسبوکار، همواره به ایدهها و فرصتها، بله میگویید و همین کار احتمالا در نظر شما یکی از راههاي موفقیت و تحقق اهداف است. ولی بدانید به همان اندازه، نه گفتن به برخی از کارها نیز موفقیت شما را چندین برابر میکند. در حقیقت چگونگی استفاده شما از زمان، راز اصلی موفقیت شماست. پس بدانید به چه چیزی (بله) میگویید و به چه چیزی (نه).
اهمیت (نه) گفتن
مطمئنا مسائل زیادی در زندگی شما هستند که واقعا نیازی به وجود آنها نیست. اشیايی مانند جلسات اضافه، اشتراکها، ایمیلهای بیهوده و غیره که در گذشته به آنها پاسخ مثبت دادهاید و بله گفتهاید، ولی حالا فقط مایهی دردسر و اتلاف وقت شما میشوند. حال وقت آن رسیده که ابتدا آنها را حذف کنید و از این به بعد بدانید که چه مواردی در راستای اهداف شما هستند و چه مواردی نیستند. به آنهایی که مفید نیستند، نه بگویید.
پس همانطور که میبینید در اینجا اهمیت اولویتبندی و زمانبندی بیشتر نمایان میشود که در مقالههای قبل دراینباره نوشته بودم.
اولویتبندی میتواند به عنوان راهنمای خوبی در تمام مراحل مدیریت زمان شما باشد. به اطراف خود نگاهی کنید و اولویتها را شناسایی كنيد.
راه حل
۱- اولویتها را شناسایی کنید و بدانید که چه زمانی و به چه کارهایی باید، نه بگویید. حالتی مانند پیشفرض برای خود قرار دهید.
۲- قدردان مردم باشید: اطرافیان، شما را به دلیل قابلیتها و مهارتهایی که دارید، انتخاب میکنند و از شما درخواست میکنند. پس قدردان آنها باشید و از آنها تشکر کنید ولی این به معنای بلهگفتن نیست. پس حواستان را جمع کنید.
۳- به مسائل و به اشخاص نه بگوييد: زمانی که شما نه میگویید، این، نهگفتن به مسائل و کارهاست و نه به اشخاص. پس طوری نه بگویید که شخص بداند، شما برای او احترام قائلید ولی این کار را انجام نمیدهید. برای آن شخص نیز این مسئله را روشن کنید که این کار در راستای اهدافتان نیست.
۴- قاطع باشید و خجالت را کنار بگذارید: برخی افراد بسیار لجوج هستند و حتما اصرار زیادی برای انجام کار توسط شما را دارند. در این حالت شما با آرامش و قاطعیت کامل، نه بگویید و قاطع باشید. البته با رعایت ادب و احترام و احساسات طرف مقابل.
۵- تمرین کنید: مطمئنا شما یکشبه نمیتوانید این عادت را در خود ایجاد کنید که، نه بگویید. ولی از مسائل ساده شروع کنید و همواره برای ایجاد این عادت مفید و مهم تمرین کنید. مثلا از رستوران شروع کنید و زمانی که به شما غذا، دسر یا سالاد اضافه پیشنهاد میشود، نه بگویید و این میتواند تمرین خوبی برای شما باشد. پس از همینجا شروع کنید و ادامه دهید.
۶- شجاع باشید: اگر شما شخصی هستید که همیشه به همه بله میگفتید و از نهگفتن میترسیدید یا خجالت میکشید، زمان آن فرارسیده که قویتر باشید و برای این کار باید شجاع و نترس باشید.
این راهحلها را انجام دهید و آنگاه زمانهای زیادی که برای شما آزاد خواهند شد را ببینید. زمانهای آزاد را به کارهای مهمتر، تفریح، خانواده و سلامتی اختصاص دهید و کارایی و بهرهوری خود را افزایش دهید.
موفق باشید