
گروه خودروسازی چری، از نسخه عرضه جهانی شاسی بلند پلاگین هیبریدی اکسید RX با طراحی زیبا و امکانات پیشرفته رونمایی کرد.
به گزارش هیچ یک و به نقل از دنده 6 – شرکت چری بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان چینی، رسماً نسخه جهانی و پلاگین هیبریدی شاسی بلند میانسایز لوکس خود یعنی اکسید یائوگوانگ را در بازار داخلی چین معرفی کرد. این مدل که در حقیقت تحت حمایت برند اکسید قرار میگیرد و با نام اکستریم RX در ایران و سایر بازارهای صادراتی شناخته میشود، برای رقابت مستقیم با بزرگان کلاس کراس اوورهای پریمیوم طراحی شده و مشخصات فنی آن یک جهش بزرگ محسوب میشود.
تمرکز اصلی در این رونمایی، بر روی سیستم پیشرانه هیبریدی جدیدی است که به یائوگوانگ اجازه میدهد به یک برد ترکیبی باورنکردنی ۱۴۰۰ کیلومتر دست یابد. از نظر قیمتی نیز چری اکسید یائوگوانگ PHEV با قیمت پایه ۱۳۹٬۹۰۰ یوان (معادل ۱۹٬۶۰۰ دلار آمریکا) عرضه میشود که در مقایسه با مشخصات فنی و سطح امکانات رفاهی و ایمنی، اقتصادی است.
نگاهی به جزئیات طراحی چری اکسید RX
نسخه جدید اکسید یائوگوانگ (Exeed Yaoguang) که برای بازارهای جهانی و صادراتی تحت عنوان چری اکسید RX عرضه میشود، با وجود حفظ خطوط طراحی کوپه-مانند و حجیم مدل قبلی، تلاش کرده است تا با اعمال تغییرات ظریف ظاهر خود را بهشکلی محسوس بهروز و مدرن سازد. یکی مهمترین این تغییرات بیشتر اضافه شدن گزینه جذاب و لوکس رنگآمیزی دورنگ است که حس پریمیوم بودن خودرو را تقویت میکند. همچنین، استفاده از جزئیات و تریمهای مشکی براق در بخش عقب و اسپویلر، بهویژه در ترکیب با رنگهای متضاد، ظاهری اسپرتتر به خودرو بخشیده است.

ابعاد کلی خودرو نیز بدون تغییر حفظ شده است تا فضای داخلی جادار تضمین شود؛ طول، عرض و ارتفاع چری اکسید RX به ترتیب ۴٬۷۸۱ میلیمتر، ۱٬۹۲۰ میلیمتر و ۱٬۶۷۱ میلیمتر است و فاصله محوری آن نیز به ۲٬۸۱۵ میلیمتر میرسد.
مشخصات فنی Chery Exeed RX
خودروساز چینی قصد دارد با این چری اکسید RX، بهطور جدی سهم قابلتوجهی از بخش کراس اوورهای هیبریدی را در جهان به دست آورد. اما تحول اصلی و هسته مرکزی جذابیت این مدل، در قلب تپنده و سیستم پیشرانه آن نهفته است. تمام نسخههای چری اکسید RX با یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت (GDI) عرضه شدهاند که توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
این موتور بنزینی با سه آرایش متفاوت از سیستمهای هیبریدی چری ترکیب شده است که هر یک پاسخگوی نیازهای خاصی از مشتریان هستند. اولین نسخه پیشرانه بنزینی در کنار یک موتور الکتریکی ۲۰ ولت با قدرت ۲۰۱ اسب بخار است که بر روی محور جلو قرار گرفته است. این مدل از یک باتری لیتیومی ۱۹.۵۳ کیلووات ساعتی ساخت خود شرکت چری بهره میبرد و از طریق گیربکس DHT قدرت را منتقل میکند. نتیجه این ترکیب، دستیابی به برد قابل توجه ۱۲۰ کیلومتر رانندگی تمام برقی خالص بر اساس چرخه اندازهگیری CLTC است..”>.”>
نسخه میانرده این خودرو با هدف ارائه بیشترین توانایی رانندگی بدون نیاز به سوختگیری طراحی شده است. این نسخه از دو موتور برقی در محور جلو با مجموع قدرت ۲۲۱ اسب بخار استفاده میکند و از یک باتری بسیار بزرگتر ۳۴.۴۶ کیلووات ساعتی ساخت شرکت شناختهشده CATL بهره میگیرد. این افزایش چشمگیر ظرفیت باتری، منجر به ارتقاء برد تمام برقی خالص تا ۲۱۰ کیلومتر میشود. گیربکس پیشرفتهتر سه سرعته DHT نیز در این مدل به کار رفته تا توزیع قدرت و کارایی در سرعتهای مختلف به بهترین شکل انجام پذیرد.
سومین و پیشرفتهترین مدل که نسخه پرچمدار با تمام چرخ محرک هیبریدی است، اوج فناوری در این مدل محسوب میشود و قابلیت چهارچرخ محرک الکتریکی (e-AWD) را فراهم میآورد. این مدل علاوه بر استفاده از مجموعه دو موتوره جلو (۲۲۱ اسب بخار)، یک موتور الکتریکی مستقل با قدرت ۲۳۵ اسب بخار را نیز بر روی محور عقب خود دارد. با وجود باتری مشابه نسخه میانرده (۳۴.۴۶ کیلووات ساعتی CATL)، به دلیل نیاز به تأمین انرژی برای سه موتور قدرتمند برد تمام برقی این نسخه به ۲۰۰ کیلومتر میرسد که همچنان رقمی بسیار عالی در این کلاس محسوب میشود.
طراحی کابین و امکانات
در فضای داخلی، چری اکسید RX همچنان وفادار به طراحی فناورانه خود باقی مانده است. کابین با یک منظره پانورامیک از صفحه نمایشهای دوگانه ۲۴.۶ اینچی که شامل صفحه کیلومتر دیجیتال و نمایشگر مرکزی اطلاعات و سرگرمی است، احاطه شده است. قدرت پردازش این مجموعه عظیم نمایشگر توسط تراشه فوقالعاده سریع و قدرتمند کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵ تأمین میشود که تضمینکننده تجربه کاربری روان و بدون تأخیر در اجرای فرامین و برنامههای سیستمعامل اختصاصی چری، یعنی Lion 5.0 است.
از نظر امکانات رفاهی، این خودرو از سیستم صوتی باکیفیت بالا با هشت بلندگوی سونی، شارژر بیسیم ۵۰ واتی دستگاههای هوشمند، نورپردازی داخلی با ۲۵۶ رنگ قابل تنظیم و یک کنسول تاشوی مهندسیشده در ردیف عقب برای افزایش رفاه و راحتی سرنشینان پشتی بهرهمند شده است.