
سریعترین راه شکست کسبوکار، ناتوانی در برقراری ارتباط موثر
هیچ یک،«جهان به شدت تشنه ایدههای بزرگی است که به شکلی جذاب ارائه شده و ذهن افراد را به خود مشغول کند.»(در حد «تد» سخنرانی کنید، ص 4)
این کتاب کارمین گالو، مثل کتاب قبلیاش «راز ارائههای استیو جابز» توصیههای مفید و کاربردی زیادی درباره ارتباطات موثر ارائه میدهد. نویسنده برای این منظور هزاران ساعت سخنرانیهای تد را بررسی کرده تا بتواند رازهای بهترین ارائههای دنیای امروز را در سطحی کاملا حرفهای کشف کرده و به ما منتقل کند.متن کتاب، درست شبیه سخنرانیهای تد، جذاب و تاثیرگذار نوشته شده و ساختار منظمی دارد، همچنین طنز ظریفی در آن به کار رفته است. از طرفی این کتاب یک راهنمای جامع و کاربردی برای ارتباطات و سخنرانی است، اما از طرف دیگر واقعا حرف جدیدی نمیزند. نویسنده برای اینکه منظور خود را واضحتر و کاملتر بیان کند از افراد مختلفی مثل ارسطو، سقراط، جان اف کندی، مسیح و آبراهام لینکلن، به عنوان الگو نام میبرد. البته این کار بسیار درست است. چون ارتباطات انسانی موضوع جدیدی منحصر به دوران ما نیست. بلکه این تنها فضای تد است که قبلا وجود نداشته است. در تد آنچه انتظار میرود و تحسین میشود، یک ارتباط تصویری و شفاهی قوی و منسجم است.
ایده اصلی
«هرگز اجازه ندهید کسی موضوع سخنرانی را یک «مهارت نرم» بنامد.»(در حد «تد» سخنرانی کنید، ص 121)
در یک سخنرانی باکیفیت، باید دغدغه اصلی شما «محتوا» باشد. باید هدفتان این باشد که حقیقت را بگویید، آن چیزی که واقعا درست است. این یک قانون مهم و اصل انکارناپذیر است. اما اگر دو سخنرانی با محتوای یکسان، هر دو بر اساس واقعیت، داشته باشید، یکی بسیار منظم و مرتب، و دیگری بسیار ضعیف و بینظم، شما جذب کدام یکی میشوید؟ و مهمتر اینکه، محتوای کدام را بهتر به ذهن خواهید سپرد؟ پس داشتن محتوای عالی برای یک سخنرانی یا ارائه فوقالعاده شرط لازم است، اما کافی نیست.
پس به این ترتیب، میتوانیم بگوییم که نحوه ارائه و سخنرانی شما در خدمت محتوا بوده و آن را تقویت میکند.
حرف عالی داشته باشید؛ و آن را عالی بیان کنید.
الماس اول
کوتاه صحبت کنید- خیلی کوتاه!
بعد از اینکه شخصی به سخنرانی شما گوش میدهد، میتوانید تاثیرگذاری سخنرانیتان را اینگونه بسنجید: از آن شخص بپرسید: «این سخنران درباره چه موضوعی صحبت کرد؟» آن فرد باید بتواند به این سوال یک جواب واضح بدهد. همین!(در حد «تد» سخنرانی کنید، ص 131)
شایعترین شکایتی که از سخنرانها میشود این است که خیلی طولانی صحبت میکنند. در تد یک محدودیت 18 دقیقهای برای تمام سخنرانیها وجود دارد. گالو در این کتاب توضیح میدهد که دلیل این محدودیت 18 دقیقهای این است که سخنرانیهای کوتاهتر از این مدت زمان، هم برای شنونده لذتبخشتر است و هم راحتتر به ذهن سپرده شده میشود و یادآوریهای بعدی آن راحتتر است.نویسنده از یک قانون سهتایی صحبت میکند. انسان معمولا سه مورد را بهتر به یاد میسپارد، تا تعداد بیشتری از موارد (در هر بار یادگیری). تقارنی که در موارد سهتایی وجود دارد برای ذهن انسان دوستداشتنیتر است. این موضوع را در جاهای زیادی میبینید (مثل همین مجموعههای خلاصه کتاب، که به 3 بخش «ایده اصلی»، «الماس اول» و «الماس دوم» تقسیم شده است. به این ترتیب نه تنها این موارد راحتتر خوانده و حتی نوشته میشوند، بلکه به خاطرسپاری آنها و یادآوری آن در آینده سادهتر است.گاهی در کلاسهای آموزش سخنرانی از افراد خواسته میشود که در 7 دقیقه 7 مورد را توضیح دهند. اما در عمل اغلب افراد نمیتوانند به این محدودیت پایبند بمانند و تا 12 دقیقه و 12 مورد پیش میروند. حتما میتوانید حدس بزنید که از آن 12 مورد تقریبا هیچ کدام در ذهن مخاطب نمیماند!یک راه عالی برای کنترل این مسئله این است که ایده اصلی صحبتتان را برجستهتر و واضح و شفاف بیان کنید، آن هم با حداکثر 140 حرف (مثل توئیتکردن در توئیتر). اگر نتوانید این کار را انجام دهید نشاندهنده این است که موضوعتان برای خودتان به اندازه کافی واضح نیست. در نتیجه نخواهید توانست آن را با قدرت و تاثیرگذاری کافی به مخاطب منتقل کنید. پس به یاد داشته باشید: وضوح و اختصار، کلید تاثیرگذاری سخنرانی شماست.
الماس دوم
حواس مختلف را درگیر خود کنید
«مردم اتفاقات واضح را به خاطر میسپارند؛ و موضوعات معمولی را فراموش میکنند.»(در حد «تد» سخنرانی کنید، ص 141)
یکی از دلایلی که باعث میشود سخنرانیهای حضرت مسیح به یادماندنی باشد همین موضوع است، یعنی او حواس مختلف مخاطب خود را با موضوع درگیر میکرده است. مثلا برای این کار میتوانید در سخنرانیهایتان، اجسامی را (مرتبط با موضوع صحبت) به دست افراد بدهید تا به این ترتیب حس لامسهشان را نیز تحریک کنید. سعی کنید برای این کار کمی فکر کنید و کمی خلاقیت به خرج دهید. مطمئن باشید ارزش تلاش و وقت را دارد.
نکته بعد اینکه، در صورتی که از پاورپوینت استفاده میکنید، کمترین تعداد کلمه را در هر اسلاید بگنجانید. ثابت شده که میزان تاثیرگذاری هر اسلاید با تعداد کلمات آن رابطه معکوس دارد. به این ترتیب بیشترین تاثیرگذاری مربوط به اسلایدی است که فقط یک تصویر دارد، بدون هیچ کلمهای! و آخرین نکته اینکه از تصاویر صرفا برای تکرار مفهوم کلمات استفاده نکنید، بلکه تصاویری انتخاب و استفاده کنید که مفهوم موردنظر شما را تقویت و تکمیل میکند.