
چند راز موفقیت جف بیزوس
هیچ یک،داستان جف بیزوس موسس آمازون و ظهور بزرگترین خردهفروش آنلاین در جهان داستان تازهای نیست اما او تا به امروز در قدرت باقی مانده است. جف درباره آمازون میگوید: «اگر میخواهید به این واقعیت برسید که چه چیزی ما را متفاوت کرده است باید بگویم ما واقعا مشتریمحور بوده و به دنبال نوآوری هستیم. بیشتر شرکتها اینگونه نیستند. آنها به جای تمرکز بر مشتری روی رقیب خود تمرکز دارند. آنها میخواهند روی چیزهایی کار کنند که در طول دو یا سه سال به سوددهی برسند و اگر به آن نرسند به سمت دیگری حرکت خواهند کرد. آنها ترجیح میدهند به جای نزدیکشدن به مخترعان به طرفداران خود نزدیک شوند. اگر میخواهید به واقعیتی که آمازون را از سایرین متفاوت کرده است برسید در اینجا به برخی از اصول کلیدی که بیزوس در کار خود به کاربرد توجه کنید.
با بهترین تیم کار کنید.
آمازون یک فرآيند استخدام بسیار طولانی دارد. کارکنان احتمالی باید به سوالاتی مانند: «چه تعداد پمپ بنزین در آمریکا وجود دارد؟» پاسخ دهند. قرار نیست پاسخ صحیح باشد، بلکه هدف ارتقای مهارتهای فکری بحرانی است.بیزوس میگوید: «هر زمان ما کسی را استخدام میکنیم او باید خود را برای استخدام بعدی بالا بکشد، به طوری که همه استعدادهای او همواره رو به بهبود باشند.»ارزیابی به موقع کارکنان ترجیحا در فواصل چهارگانه یا سالانه انجام میشود. نرمافزار رتبهبندی به همتایان اجازه میدهد تا به طور عمومی یکدیگر را ارزیابی، تشویق و حتی نقد کنند. انجام یک فرآيند ارزیابی انسانی را برای یک روند کاری در نظر بگیرید.
از اشتباههاي خود درس بگیرید.
آمازون بیش از چند بار با شکست مواجه شد. بیزوس برای رقابت با eBay، یکبار نسخه قیمتگذاری بازار خودش را راهاندازی کرد و شکست خورد. اما راه را برای پیوستن به آمازون هموار کرد، به فروشندگان خصوصی اجازه داد تا از وبسایت، حملونقل و حتی تسهیلات ذخیره به منظور فروش کالاهای خودشان استفاده کنند.اخیرا تلفن هوشمند آمازون یا فایر فون به طور گسترده به عنوان یک شاهکار عمومی مورد توجه قرار گرفت. نوآوری بدون شکست هرگز امکانپذیر نخواهد بود. اما به همراه نوآوری سوءبرداشت نیز به وجود خواهد آمد. بیزوس معتقد است تا حدی مهم است این نکته در 14 اصل رهبری فهرستشده در سایت آمازون قرار بگیرد: «رهبران ایدههای جدید را از هر جایی دنبال کنند و تنها به اینجا اکتفا نکنند. همانطور که ما کارهای جدیدی انجام میدهیم، میپذیریم که ممکن است مدتهای طولانی دچار اشتباه شویم.» برای سختتر عملکردن، درسگرفتن از شکست آسان است.
راسخ باشید.
بیزوس در سالهای اخیر رسانهها را با پیدایش شبکههای اجتماعی رونق داده است. در طول سالها او مایل بود در پشت صحنه کار کند. ظهور اجتماعی اخیر او از تکامل صحبت میکند. بیزوس معتقد است که شما باید به منظور حفظ رابطه و رشد سازشپذیر باشید. اما همچنین باید بدانید چه زمانی متوقف شوید یا نپذیرید. منظور او این است که به چشمانداز بزرگ خود بچسبید در حالی که به بخشهای کوچکتر مسیر خود اجازه نوسان بدهید. برای بیزوس، سازش در تعامل با مشتری هرگز یک گزینه نبود. او یک بار کل بخش بازاریابی ایمیلی را پس از شرمندگی از ایمیل یک مشتری که مستقیما برای او ارسال شده بود تقریبا تعطیل کرد. این ایمیل موجب بررسی کامل و اصلاح یک بازاریابی شد.طبق نوشته او در اصول رهبری آمازون، «رهبران ادعا دارند و راسخ هستند. آنها به خاطر جذاب بودن در اجتماع، سازش نمیکنند. زمانی که یک تصمیم گرفته میشود، تا انتهای آن خواهند رفت.»یک فهرست از موارد مهم چشمانداز خود تهیه کنید. آن را در یک چارچوب قرار دهید و در دسترس خود نگه دارید. اینها موارد غیر قابل سازش شما هستند. موارد دیگر قابل مذاکره هستند.
افکار بزرگ داشته باشید.
هدف آمازون هرگز فقط یک فروشگاه آنلاین کتاب یا حتی صرفا یک خردهفروشی آنلاین نبود. در آن زمان کتابها تنها به راحتترین روش وارد بازار میشدند. آمازون برای بیزوس، تنها آغاز بود. او در سال 2000 مخفیانه Blue Origin را تاسیس کرد، یک شرکت اکتشاف فضایی برای رسیدن به رویاهای نهایی خودش نه تنها برای اکتشافات فضایی بلکه در نهایت مهاجرت به سیارات دیگر به عنوان یک گزینه پشتیبان برای کره زمین.با ابزارهایی که در دست دارید به رسیدن به رویاهای خود فکر کنید. سردرگم نشوید و تنها به گزینه آسانتر فکر نکنید.