
چگونه کسبوکار، محصول یا ایده خود را به کارشناسان صنعت معرفی کنید؟
هیچ یک،من همیشه به کارآفرینانی که میخواهند برای اولین بار ایدههای کسبوکار خود را عملی کنند میگویم: اگر میخواهید یک کارآفرین باشید، چیزهایی را تولید کنید که هرچه زودتر بتوانید آنها را به فروش برسانید. یا اینکه یک محصول را خریداری کرده و آن را فورا با قیمتی بالاتر بفروشید. با این حال، ایدههای خاصی وجود دارند که تنها با سرمایهگذاری تحقق مییابند. یا شاید محصول یا خدمتی دارید که تنها با بصیرت، راهنمایی و کمک یک کارشناس صنعت محقق میشود. به همین دلیل من امروز بهترین توصیههای خودم را درباره نحوه معرفی کسبوکار، محصول یا خدماتتان به شما ارائه میدهم تا بتوانید کارشناسان صنعت را به منظور کمک به شما ترغیب کنید.
ریسکها را بشناسید.
اول از همه بدانید که شراکت از هر نوع یک ریسک بزرگ محسوب میشود. اگر قصد دارید تا به هر نوعی از شراکت بلندمدت با سرمایهگذارتان وارد شوید، لازم است تا درباره مسئولیتها و نقشهای هر کدام از طرفین درگیر شفاف باشید. من توصیه میکنم از سرمایهگذار یا مربی خود برای یک مورد خاص درخواست یک وام با بهره بکنید. و اگر آنها بخواهند صاحب سهامی از شرکت شما بشوند، به اندازهای آنها را سهامدار کنید که نتوانند ادعای مالکیت بکنند. شما باید در پایان روز از جایگاهتان به عنوان رهبر چشمانداز کسبوکار خود محافظت کنید. شما میتوانید کمک دیگران را بپذیرید و باز هم تصمیمگیرنده نهایی باشید. این چیزی است که شما باید در جایگاه یک کارآفرین انجام دهید و مقام بالاتر یا سرمایه بیشتر سرمایهگذار یا مربی شما نمیتواند آن را تغییر دهد.اجازه ندهید ترس از شکست این تصور را به شما بدهد که او «مرد سوار بر اسب سفیدی» است که کسبوکار شما را در بحرانها و نوسانات شدید نجات خواهد داد. این وظیفه شماست. هر سختی یا شکستی که در مسیر رسیدن به موفقیت با آن مواجه میشوید، به شما درس میدهد و اگر شما خود را مسئول ندانید و با آنها روبهرو نشوید نمیتوانید تجربیات لازم را کسب کنید.
ابتدا یک رابطه ایجاد کنید.
اگر شما هنوز هم به کمک یک کارشناس صنعت در جایگاه سرمایهگذار یا مربی علاقهمند هستید، بدانید که وارد یک بازی طولانی شدهاید. بسیار نادر است که یک کارآفرین تازهکار در اولین جلسه خود با یک کارشناس صنعت بتواند او را برای همکاری با خود متقاعد کند.
در واقع اگر شما این فرصت را با یک کارشناس به دست آوردید، مطلقا نباید با یک درخواست همکاری شروع کنید! این بلافاصله یک صورت کاری به رابطه میدهد. شما نباید این را بخواهید، زیرا نمیتوانید کاری کنید تا این کارشناس در جلسه اول سرمایهگذاری کرده یا از شما سهام بخرد.در عوض اول بر ایجاد یک ارتباط خالص با کارشناسان تمرکز کنید. زمانی که توجه آنها را جلب کردید، بپرسید که چگونه میتوانید بدون هیچ توقعی به آنها کمک کنید. با این حال بهتر است پیش از جلسه تحقیقات خود را انجام دهید و نیاز آنها را بدانید تا بتوانید پیش از درخواستشان آن را برآورده کنید. این میتواند شما را در دستهای کاملا متفاوت از تازهکارانی قرار دهد که همهروزه آنها را با درخواستهای خود بمباران میکنند.
ثابت کنید شما میتوانید به خریداران آینده وصل شوید.
این یک هنرنمایی واقعی در زمان معرفی کسبوکارتان به کارشناسان است. اگر شما بتوانید به سرمایهگذار یا مربی بالقوه خود نشان دهید که در حال حاضر مشتریان بالقوه واجد شرایطی دارید که مشتاق به خرید هستند، این میتواند «پاسخ منفی» آنها به شما را به حداقل برساند. شما باید اطمینان ایجاد کنید که آنچه پیشنهاد میدهید موثر خواهد بود. هیچ روشی برای ایجاد اطمینان، بهتر از این نیست که یک نمایش مستند در جلوی آنها ارائه دهید. با این روش افرادی را که برای ساخت کسبوکار خود نیاز دارید جذب خواهید کرد.
در گذشته چندین معرفی ایده کسبوکار به من ارائه شده بود که تقریبا به همه آنها پاسخ منفی داده بودم، اما چند مورد از آنها را که پذیرفته بودم به فرصتهای بزرگی تبدیل شدند که هم برای من و هم برای کسبوکارهایی که در آنها سرمایهگذاری کرده بودم بسیار سودمند بودند. علاوه بر این چند کسبوکار اولم را با کمک مربیام شروع کردم کسی که پس از آن به سرمایهگذار من تبدیل شد