
ایده های جسورانه و موفقیتآمیز استارتآپ
هیچ یک،استارتآپها اغلب به شیوههای غیرمنتظرهای رشد مییابند. ایدهای که از نظر شما قطعا موفق خواهد شد ممکن است مشتریان ثابت ضعیفتری نسبت به تصور شما داشته باشد یا شاید یک ایده با حمایت قابل توجهی به واسطه سرمایهگذاری پول کافی برای ادامه نداشته باشد. در آن طرف، ایدههایی وجود دارند که در نگاه اول احمقانه به نظر میرسند اما به نحوی مدیریت میشوند که در نهایت به موفقیت میرسند. از نمونههای زیر ایده بگیرید.
حیوان خانگی سنگی
من این فهرست را با یک نمونه کلاسیک شروع میکنم: حیوان خانگی سنگی. در دهه 1970 گری راس دال ایدهای برای فروش سنگ به بچهها پیشنهاد داد با این فرضیه که این سنگ نوعی حیوان خانگی است. ترکیبی از بستهبندی هوشمندانه و بازاریابی فوقالعاده، پولدادن برای یک سنگ را بسیار معقولتر جلوه داد و در نهایت این ایده، دال را میلیونر کرد.
شرکت پی پال
امروزه میلیونها نفر از مردم برای مدیریت تراکنشهای مالیشان به پی پال وابسته هستند و به اندازه بانک به آن اعتماد دارند. اما وقتی پی پال در سال 1998 راهاندازی شد، مرز جدید جسورانهای را ایجاد کرد. در آن زمان اینترنت هنوز جدید بود و اعتماد کمی از مردم را جلب کرده بود، با این حال موسسان پی پال انتظار داشتند مردم اطلاعات حساب بانکی و اطلاعات شخصیشان را به آنها تحویل داده و اعتماد کنند تا تراکنشهای مالی خود را به صورت آنلاین انجام دهند.
اینستاگرام
اینستاگرام در سال 2010 در عصری که فیسبوک پادشاه شبکههای اجتماعی بود تاسیس و در نهایت به عنوان یک آرم مربعیشکل ظاهر شد. این برنامه زمانی محبوبیت خود را در میان مردم کسب کرد که قابلیت اشتراکگذاری تصاویر را با دوستان، خانواده و دنبالکنندگان شامل کرد. اینستاگرام جدای از قابلیت فیلترکردن و نصب بر روی تلفنهای همراه، به طور انحصاری متفاوت از دیگر رقبای خود نبود، با این حال این برنامه سعی داشت یک پایگاه داده قوی از کاربرانش داشته باشد. این برنامه اکنون با بیش از 800 میلیون کاربر فعال در ماه به یکی از محبوبترین پلتفورمهای شبکههای اجتماعی تبدیل شده است.
برنامه گیتهاب
برنامه گیتهاب، برنامهای مخصوص برنامهنویسان است. این برنامه شاید برای غیربرنامهنویسان بسیار پیچیده به نظر برسد اما از زمان راهاندازی آن به ابزار بسیار قدرتمندی تبدیل شده است. وقتی این برنامه شروع به کار کرد فرضیه آن بسیار مضحک بود اما امروزه بزرگترین هاست کد منبع در دنیاست.
اسلک
اسلک هیچ چیز جدیدی پیشنهاد نمیدهد. شرکتها تا پیش از این برای ارتباط با یکدیگر و مدیریت محصولات از پلتفورمهای ایمیل یا برنامههای مدیریت پروژه استفاده میکردند. اسلک ابزار دیگری مثل ابزارهای دیگر بود. اما خالقان اسلک متوجه شدند که 70 تا 80 درصد شرکتها ابزار مشخصی برای ارتباطات داخلیشان ندارند بنابراین تصمیم گرفتند این برنامه را برای پرکردن این خلأ به بازار عرضه کنند. در نتیجه به تدریج این شرکت به یک شرکت یک میلیارددلاری تبدیل شد.
اسپیس ایکس
نام یک شرکت تولیدکننده محصولات صنایع هوا-فضایی تجاری در آمریکاست وقتی شرکت اسپیس ایکس در سال 2002 شروع به کار کرد، هیچ کس آن را جدی نگرفت. ناسا تنها سازمانی بود که سعی داشت فناوری مرتبط با فضا را طراحی و راهاندازی کند و هیچ شرکت خصوصیاي نتوانست در این زمینه بهتر عمل کند. سپس اسپیس ایکس بر سر کار آمد. در واقع پس از چند شروع ناموفق و دورههای جدید سرمایهگذاری در نیمه اول دهه 2000، ترس مشتریان بالقوه این شرکت را فرا گرفت. اما پس از چند شروع موفق و قرارداد مهم از سوی ناسا، در اوایل دهه 2010 اسپیس ایکس توانست مقداری به جلو پیش رود. امروزه شرکت آلون ماسک مقرون بهصرفهترین و کاربردیترین فناوری مرتبط با فضا را که همواره میبینیم تولید میکند.
آمازون
تعداد کمی از شرکتها بسیاری از ایدههای جسورانه را همانند آمازون بیرون دادهاند، حتی در حال حاضر این شرکت سعی دارد آیندهای با سیستم تحویل خودکار و سخنگوهای هوشمند برای کنترل خانههایمان بسازد. اما جسورانهترین ایده همان است که بقیه ایدهها از آن به وجود آمدند: فروش کتاب به صورت آنلاین. در حال حاضر این ایده مستقیما درک شده است اما در سال 1994 خرید کتاب به صورت آنلاین یک ریسک تلقی میشد. چه تضمینی وجود داشت که آنچه را که برای آن پول پرداخت کردهاید دریافت کنید؟ و به علاوه، کتافروشیهای زیادی در شهرهای بزرگ وجود داشتند. چرا از آنها خریداری نشود؟ این ایده به هر حال سروصدا ایجاد کرد، متقاضیان کتاب زیاد شدند، آنها گران نبودند و ارسال آنها نیز آسان بود. سر انجام در طول سالها آمازون به یکی از محبوبترین سایتهای اینترنتی تبدیل شد و رفتهرفته محصولات خود را به فراتر از کتاب گسترش داد.