
تغییرات هوش مصنوعی در نتایج گوگل
هیچ یک، امروزه اکثر شرکتهای پیشرو و موفق در دنیا از هوش مصنوعی برای تحلیل دادهها و دادهکاوی در جهت بهبود کارایی خود استفاده میکنند. موتور جستجوی گوگل به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه، الگوریتمهای زیادی دارد که بر مبنای تکنیکهای مختلف هوش مصنوعی عمل میکنند و همین موضوع باعث شده که نتایج گوگل نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظهای داشته باشد.به عنوان مثال الگوریتم مرغ مگسخوار، با تحلیل عبارت جستجو شده توسط کاربر سعی میکند مفهوم عبارت را استخراج کند و سپس نتایجی را به کاربر نمایش دهد که بر اساس مفهومی است که او به دنبال آنهاست و نه کلماتی که جستجو کرده است. این موضوع باعث شده که کیفیت نتایج گوگل افزایش قابل ملاحظهای داشته باشد و در عین حال گوگل بتواند این کار را در زمان بسیار مناسبی انجام دهد. دلیل نامگذاری این الگوریتم این است که این الگوریتم با دقت و سرعت بسیار بالایی عمل میکند و با وجود اینکه سرعت و دقت فاکتورهایی هستند که با هم نسبت عکس دارند اما این الگوریتم هر دو فاکتور را با هم دارد و به همین دلیل اسم آن را مرغ مگسخوار نامیدهاند. گوگل بیش از 200 فاکتور مختلف برای امتیاز دهی به صفحات اینترنتی دارد و هر کدام از این فاکتورها وزن مخصوص به خود را دارند، یکی دیگر از الگوریتمهای هوش مصنوعی گوگل رنک برین (Rank Brain) نام دارد. وظیفه رنک برین این است که وزن فاکتورهای مختلف را در کلمات کلیدی مختلف تنظیم نماید و بهترین نتایج را به کاربر نمایش دهد. در واقع وقتی کاربران در گوگل عبارت خاصی را جستجو میکنند، الگوریتم رنک برین با وزن دادن به فاکتورهای مختلف، امتیاز صفحات مختلف اینترنتی را محاسبه میکند. نتایج را به کاربر نمایش میدهد، سپس با اندازهگیری میزان رضایتمندی کاربران از نتایج، وزنها را بهبود میدهد و نهایتا به نتیجه مناسب دست پیدا میکند. در واقع این الگوریتم با استفاده از سیستم یادگیری ماشین و بازخورد گرفتن از کاربران وزن فاکتورهای مختلف گوگل را در کلمات کلیدی متفاوت تعیین میکند و این موضوع انقلاب بزرگی در نتایج گوگل بوجود آورده است. پس از بوجود آمدن رنک برین، هوش مصنوعی است که وزن فاکتورها را مشخص میکند و هر عبارتی که کاربران در گوگل جستجو میکنند وزن مخصوص به خود را دارد، بنابراین افرادی که در حوزه سئو و بهینه سازی سایت کار میکنند دیگر نمیتوانند با انجام مجموعه ای از عملیات ثابت و تکراری به نتایج مناسب برسند و نیاز دارند که برای هر کدام از کلمات مختلفی که کاربران جستجو میکنند بر اساس الگویی که الگوریتم رنک برین استخراج کرده است، عمل کنند. یکی دیگر از اتفاقات جالب در مورد جستجوهای گوگل این است که با افزایش استفاده کاربران از موبایل، در حال حاضر حدود 20% از جستجوهای کاربران به صورت صوتی و از طریق موبایل انجام میشود، این موضوع باعث شده تا گوگل از سیستمهای هوش مصنوعی برای تبدیل گفتار به متن و همچنین استخراج مفهوم عبارت گفته شده توسط کاربر استفاده کند و در مواقعی که عبارت جستجو شده طولانی است، توالی کلمات مختلف و نحوه بیان آنها اهمیت چندانی ندارد بلکه مفهوم عبارتی که کاربر جستجو کرده است اهمیت دارد و در عبارات طولانی وجود محتوایی که دقیقا به همان عبارت اشاره کند، اهمیت کمتری پیدا کرده است و حتی اگر از کلمات مترادف یا جملاتی که مفهوم یکسان داشته باشند استفاده شده باشد، گوگل میتواند این موضوع را تشخیص دهد. ممکن است این سوال در ذهن شما خطور کرده باشد که آیا میتوان سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی را شکست داد؟ بگذارید یک مثال جالب برایتان بزنم، سالها پیش نرم افزاری به نام Deep Blue طراحی شد تا با قهرمان شطرنج جهان گری کاسپارف مسابقه شطرنج بدهد، Deep Blue توانست در مجموع شش مسابقه کاسپارف را شکست دهد و این اتفاق در سال 1996 روی داد. سپس کاسپارف طراحان نرم افزار را متهم کرد که این سیستم بر اساس بازیهای قبلی که او انجام داده است آموزش دیده است و در سال 2003 مجددا مسابقهای با نرم افزار کامپیوتری که شرکت IBM طراحی کرده بود برگزار کرد که در مجموع شش مسابقه دو شکست، دو پیروزی و دوتساوی بدست آورد. نرم افزارهای امروزی در حوزه شطرنج مانند موتور بازی کمودو که دارای ریتینگ بین المللی 3368 است (بالاترین ریتینگ دنیا را آقای مگنوس کارلسن قهرمان جهان در اختیار دارد که 2889 است)، در مسابقهای که بین موتور کمودو و آقای ناکومارا قهرمان شطرنج ژاپنی برگزار گردید، در تمام بازیها آوانس قابل ملاحظهای در ابتدای بازی برای آقای ناکامورا در نظر گرفته شد از جمله اینکه کامپیوتر پس از سه حرکت، بازی خود را آغاز کند، یک اسب از بازی بیرون گذاشته شود و… اما نهایتا کمودو توانست با نتیجه 2.5 بر 1.5 ناکامورا را شکست دهد.
داستان جالبی وجود دارد که به این موضوع بی ارتباط نیست، دو مرد شکارچی پس از اینکه تیر تفنگشان تمام شد، در جنگل راه میرفتند که شیر گرسنهای را دیدند، یکی از شکارچیان به سرعت کفش های کتانی خود را از کوله پشتی خود خارج کرد و شروع کرد به پوشیدن کفشها. شکارچی دوم به او گفت، چه کار میکنی؟ تو هرگز نمیتوانی از شیر سریعتر بدوی، شکارچی اول گفت: لازم نیست از شیر سریعتر باشم، بلکه فقط کافی است که از تو سریعتر بدوم. بدست آوردن نتایج مناسب در موتور جستجوی گوگل، مانند یک مسابقه است که در آن باید از رقبای خود پیشی بگیریم و در عین حال فاکتورهای مورد نظر گوگل را تحلیل کرده و بدست آوریم. روند تغییرات در گوگل به سمتی میرود که عملا به راحتی نمیتوان سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی در گوگل را فریب داد و برای موفقیت در گوگل نباید به دنبال فریب دادن آن باشیم، بلکه باید از رقبای خود بهتر و قویتر باشیم. موتورهای جستجو مقبولیت خود را بر اساس رضایتمندی کاربران بدست میآورند و همواره به دنبال این هستند که بهترین نتایج را به کاربران خود نمایش دهند، بنابراین برای اینکه بتوانیم بهترین نتیجه را در گوگل بدست آوریم باید نظر مخاطب خود را جلب کنیم و بهترین تجربه را برای کاربر خود ایجاد کنیم. در واقع روند آینده موتورهای جستجو بر اساس رضایتمندی کاربران شکل گرفته است و بهترین راه برای موفقیت در این راه این است که مخاطب خود را به خوبی بشناسیم و نیازهای او را برطرف نماییم.