
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور سهم آموزش های مهارتی در ایران را پایین تر از میانگین جهانی اعلام کرد و از ایجاد عزم ملی در این سازمان و تعدادی از نهادهای ملی و خصوصی برای بهبود و افزایش آموزش فنی و حرفهای خبر داد.
غلامحسین محمدی در گفت و گو با هیچ یک به مناسبت آغاز هفته ملی مهارت از ۳۱ تیر تا ۶ مرداد جایگاه آموزشهای مهارتی در ایران را با نقاط پیشرفته جهان مقایسه کرد و از لزوم تمرکز بیشتر سیاستگذاران و جامعه بر توسعه این حوزه خبر داد.
وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته از جمله اروپاییها، هند و چین افزود: در بسیاری از این کشورها، تا ۷۰ درصد دانشآموزان وارد مراکز آموزش مهارتی میشوند؛ در حالی که این نرخ در ایران هنوز به سهم ۴۵ درصدی هم نرسیده و طبق سند توسعه، باید به ۵۰ درصد ارتقا پیدا کند.
محمدی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد بازار کار به نیروی حرفهآموز نیاز دارد، تاکید کرد: سیاست توسعه آموزش باید بر این اساس بازچینش شود و نه از مسیر صرفاً دانشگاهی.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: در زیستبوم آموزش فنی و حرفهای ایران، ۷۰۰ مرکز دولتی و نزدیک به ۲۰ هزار آموزشگاه خصوصی فعال هستند؛ اما برای به روز نگه داشتن این ساختار، بخش خصوصی، اتحادیهها و کارفرمایان باید مشارکت بیشتری داشته باشند.
وی نوگرایی و سرمایهگذاری مشترک دولت و خصوصی را دلیل اصلی ثبات و قدرت اکوسیستمهای مهارتی در جهان دانست و خاطرنشان کرد: در ایران نیز از دهه ۴۰ تاکنون یکی از بزرگترین شبکههای آموزشی منطقه شکل گرفته، اما برای دستیابی به رقابت جهانی، نیازمند جهش کیفی و کمی هستیم.
تلاش برای تحقق ایران ماهر
محمدی به تشریح سیاستها و برنامههای اجرایی ویژه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور پرداخت و ادامه داد: برنامه ایران ماهر که همزمان با هفته ملی مهارت اجرا میشود، مشتمل بر هفت کلانپروژه است و هدف آن ارتقاء زیرساختهای فنی و نرمافزاری، نوسازی تجهیزات و ساختمانها، و بروزرسانی دائمی آموزشها متناسب با فناوریها و مهارتهای پیشرفته روز دنیا است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای اضافه کرد: انسجامبخشی به زیستبوم آموزش مهارتی و جلب مشارکت همه نهادهای موثر برنامهای جدی است. ما در قالب طرح “همنوا”، ۷۰۰ مرکز آموزشی دولتی را به هفت هزار هنرستان کشور متصل میکنیم تا دانشآموزان بتوانند از زیرساختها و امکانات این سازمان بهرهمند شوند و سطح مهارتآموزی در مدارس فنی و حرفهای نیز ارتقاء یابد.
وی به همکاری با بخش خصوصی و تشکلهای اقتصادی اشاره کرد و افزود: براساس تفاهم انجام شده با اتاق بازرگانی ایران، مرکز ملی توسعه مهارت ایران با هدف تقویت آموزشهای تقاضامحور، شناسایی و تربیت نیروهای ماهر در بخش تولید، خدمات و کشاورزی راهاندازی میشود تا به عنوان بازوی مهارتی بخش خصوصی و حلقه واسط میان بازار کار و زیستبوم آموزش عمل کند.
محمدی با تاکید بر اهمیت رویدادهای ترویجی و فرهنگی، از برگزاری مسابقات ملی مهارت خبر داد و یادآور شد: برای نخستین بار با انعقاد تفاهمنامهای میان سازمان و استانداری اصفهان، مسابقات ملی مهارت با الگوی جدید و حضور نمایندگان بیش از ۴۰ رشته به میزبانی دائمی اصفهان برگزار میشود. این مسابقات مقدمهای برای حضور ایران در رقابتهای مهارتی آسیا در تایوان و مسابقات جهانی شعبه شانگهای خواهد بود.
ایجاد نخستین دهکده مهارت در تهران
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای همچنین به پروژههای زیرساختی ویژه در تهران اشاره کرد و توضیح داد: در شهر تهران، ۳۰ مرکز آموزشی فعال هستند که بیش از ۲۰ مورد آن در بافت شهری قرار دارند. با همکاری شهرداری منطقه ۱۸، مرکز آموزشی شهید بهرامی به الگوی نوین دهکده مهارت تبدیل میشود. این طرح با هدف برداشتن مرز فیزیکی میان مراکز آموزشی و مردم، توسعه فضای سبز عمومی و افزایش مشارکت اصناف و اتحادیهها در برگزاری دورههای مهارتی عملیاتی شده است.
وی افزود: در کنار این برنامهها، طرح توسعه زیرساختهای مهارتی در شهرهای بزرگ، همکاری با سمنها، توسعه فعالیتهای فرهنگی برای ترویج فرهنگ مهارتآموزی و تقویت مشارکت بخش خصوصی از مهمترین سیاستهای ویژه اجرایی سازمان است.
محمدی با اشاره به هدفگذاری سازمان برای تحقق عدالت آموزشی و ارتقاء جایگاه کار و مهارتآموزی در جامعه گفت: رسیدن به اهداف بزرگ توسعه مهارتآموزی نیازمند وفاق و همگرایی همه بازیگران، اعم از دولت، بخش خصوصی، نهادهای آموزشی، سیاستگذاران و خانوادههاست و این راهبرد به طور جدی در اولویت قرار گرفته است.