
متولی امر تجهیز زیرساخت خودروهای برقی شهرداری تهران است. در همین زمینه با یکی از مدیران این بخش گفتوگو کردهایم. مجیدرضا خجستهروز، مدیر پروژه برقیسازی شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران از تجهیز ایستگاههای شارژ حملونقل عمومی و افزایش این ایستگاهها خبر داد و گفت، تا آخر آذرماه ظرفیت ایستگاههای شارژ خودروهای برقی افزایش چشمگیری خواهد داشت. همچنین شهرداری به عنوان متولی این امر قرار است تجهیز ایستگاههای شارژ محلهای را نیز بزودی به مرحله اجرا درآورد.
مجیدرضا خجستهروز، مدیر پروژه برقیسازی شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران درباره قطع سه دستگاه شارژ جایگاه شارژ خودروهای برقی در بوستان یاس فاطمی به «ایران» میگوید: «در جایگاه شارژ بوستان فاطمی، پنج دستگاه شارژر وجود دارد که در حال حاضر دو دستگاه شارژ فعال است و با توجه به اینکه سه دستگاه دیگر نیاز به دیماند برق از شرکت توزیع تهران بزرگ دارد در حال انجام مراحل اجرایی است.»
افزایش جایگاه شارژ تا پایان آذرماه
وزارت صمت تعرفه واردات خودروهای برقی را کاهش داده است در نتیجه شاهد ورود بیشتر این خودروها به کشور خواهیم بود. از سوی دیگر، اراده دولت بر افزایش حملونقل عمومی برقی برای کاهش معضلات آلودگی هوا در کلانشهرهاست. شهرداری به عنوان متولی زیرساختهای خودروهای برقی و جایگاه شارژ چه تمهیداتی برای این موضوع دیده است؟ مجیدرضا خجستهروز، مدیر پروژه برقیسازی شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در این باره میگوید: «در بحث افزایش جایگاه شارژ خودروهای حملونقل عمومی برقی، شهرداری تمهیدات لازم را دیده است. ایستگاه شارژ بعثت، ایستگاه شارژ تقیآباد در منطقه 20 و ایستگاه شارژ پایانه شرق جدید که دیماند برق آن از طریق خودتامین و از پنلهای انرژی خورشیدی و باتری تامین میشود، مؤید این موضوع است. همچنین چندین ایستگاه داریم که در حال تجهیز و اجرای زیرساخت برقیسازی است؛ مانند ایستگاه قورخانه در میدان امام خمینی، ایستگاه کیانشهر در منطقه 15، ایستگاه هنگام در منطقه 4 و ایستگاه جنتآباد در منطقه 5. این ایستگاهها، پروژههایی هستند که یا در شش ماه اول امسال تجهیز میشوند یا تا پایان آذرماه 1404. با این اقدامات مشکلات زیرساختی ما در بحث اتوبوس و تاکسی برقی حل خواهد شد.»
تجهیز ایستگاه شارژ محلهای
خجستهروز تأکید کرد: «موضوع بعدی که به دنبال آن هستیم مناطق شهرداری است. قرار بر این شده است در هر منطقه شهرداری دو محله مختص شارژ تاکسی باشد که پوشش ایستگاههای کوچکمقیاس را هم بتوانیم انجام دهیم. یعنی علاوه بر اینکه ایستگاههای بزرگمقیاس را پوشش میدهیم ایستگاههای محلهای را نیز فعال کنیم. ایستگاههای بزرگمقیاس مانند ایستگاه بعثت که 40 دستگاه شارژ 120 کیلووات و قابلیت فستشارژ دارد که 80 دستگاه تاکسی به صورت همزمان میتوانند ظرف 45 دقیقه خودروی خود را شارژ کامل کنند که این ایستگاه در حال بهرهبرداری است. در ایستگاه تقیآباد نیز 40 دستگاه تاکسی به صورت همزمان میتوانند شارژ شوند. ایستگاههای دیگری نیز در سطح شهر مانند میدان امام خمینی، ایستگاه قورخانه، کیانشهر، هنگام و جنتآباد پوشش کامل را از لحاظ فاز اولی که بیشتر برای اتوبوسها هست و صبحها برای تاکسیها هم کاربرد دارد؛ در فاز بزرگمقیاس در حال انجام است. به طور مثال 15 مردادماه امسال ایستگاه شارژ قورخانه عملیاتی میشود و 16 استندشارژ که میتوانند 32 تاکسی را به طور همزمان شارژ کنند فعال میشود. ایستگاه هنگام نیز تا 15 مردادماه یکی از بخشهایش راهاندازی میشود. ایستگاه کیانشهر نیز تا آخر شهریورماه عملیاتی میشود و ایستگاه جنتآباد نیز به دلیل اینکه قرار است از انرژی خودتأمین استفاده کند احتمالاً تا آخر آذرماه افتتاح میشود. (صنایع کشور برای تداوم فعالیت خود مجبور به تأمین برق مطمئن با احداث نیروگاه خودتأمین (موتور گازسوز، دیزلی یا توربین گاز و بخار) شده اند.)
همچنین 44 محل را در مناطق شهرداری در حال احصا هستیم تا این محلهها قابلیت شارژ 2 تا 4 تاکسی را داشته باشند. اینها در اصل ایستگاه شارژ محلی و کوچکمقیاس هستند.»
اولویت با ایستگاه شارژ خودروهای حملونقل عمومی
خجستهروز در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر برای بحث شارژ خودروهای شخصی برقی، شهرداری چه تمهیداتی دارد؛ نیز گفت: «در حال حاضر دغدغه اصلی ما در بحث حملونقل عمومی است، یعنی اتوبوس و تاکسی برقی.»
شرکتهای وارداتی تعدادی خودروی برقی وارد کردهاند و مصرفکننده همیشه در هراس شارژ کردن خودروی برقی و جایگاه شارژ است؛ آیا شهرداری در زمینه خودروهای برقی شخصی و تعبیه ایستگاه شارژ برای این خودروها، مسئولیتی دارد؟
مدیر پروژه برقیسازی شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال میگوید: «اولویت شهرداری در بحث تجهیز ایستگاه شارژ حملونقل عمومی است ولی در بحث خودروی شخصی برقی هم قابلیت این را دارد با توجه به زیرساختی که به وجود آمده پوشش کامل داشته باشد.»
افزایش جایگاه شارژ در 6ماهه اول امسال
درباره افزایش جایگاههای شارژ در سطح شهر تهران، خجستهروز میگوید: «در حال حاضر در ایستگاه بعثت و تقیآباد جایگاه شارژ فعال داریم. در ایستگاه بعثت در 45 دقیقه به صورت همزمان 80 دستگاه تاکسی میتوانند خودروی خود را شارژ کنند. شارژی که روزانه برای این تاکسیها در نظر گرفتهایم 12 ساعت شارژ روزانه است که اگر این عدد را ضرب در 80 کنیم یعنی روزانه 960 دستگاه تاکسی قابلیت شارژ در ایستگاه بعثت را دارند. در ایستگاه تقیآباد نیز قابلیت هر 45 دقیقه شارژ برای 40 دستگاه تاکسی را داریم که ظرف 12 ساعت 480 دستگاه تاکسی به طور روزانه میتوانند شارژ شوند. در پایانه شرق هم 8 دستگاه تاکسی در 12 ساعت یعنی 96 دستگاه تاکسی میتوانند روزانه شارژ شوند. این شارژ روزانه است. برای اتوبوسها که شبها باید شارژ شوند و روزها کار کنند بالطبع در طول روز تاکسیها میتوانند شارژ کنند. 45 دقیقه زمان شارژ و یک ربع هم تا ماشین وارد جایگاه شارژ شود و اتصال صورت بگیرد در مجموع حدود یک ساعت زمان شارژ این خودروها میشود.»
کاهش تعرفه شارژ خودروهای برقی
در چند روز اخیر اخباری مبنی بر افزایش تعرفه شارژ خودروهای برقی و تاکسیها به گوش میرسید. 21 تیرماه شادی مالکی، مدیرعامل تاکسیرانی درباره افزایش تعرفه برق گفت: «پیش از این، تعرفه شارژ حدود ۵۳۰ تومان به ازای هر کیلووات بود؛ اما اکنون در فصول سرد و گرم تفکیک شده و تعرفه به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته که این مسأله ممکن است باعث کاهش انگیزه رانندگان شود. در همین زمینه با وزیر نیرو برای کاهش تعرفه شارژ خودروهای برقی نامهنگاری شده و امیدواریم با توجه به سابقه همکاری ایشان با این پروژه در وزارت صمت، همراهی لازم ادامه داشته باشد.» البته سابقه مپنایی علیآبادی، وزیر سابق صمت و وزیر فعلی نیرو و همچنین علاقهاش به خودروی برقی احتمالاً این مشکل را نیز حل خواهد کرد.
مجیدرضا خجستهروز، مدیر پروژه برقیسازی شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران درباره افزایش تعرفه شارژ برقیها نیز میگوید: «درباره صحت این موضوع اطلاع ندارم اما در مبحث حمایتی باید گفت بحث تعرفههای برق برای ایستگاههای شارژ و خودروهای برقی، تعرفه کیلووات ساعت با مصارف پایینتر حساب شود. مانند مصارف کشاورزی که تعرفه پایینتری دارد. مثلاً برای بخش کشاورزی پارسال حدود 300 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت بود. هرچقدر بتوانیم این تعرفه را کمتر کنیم استقبال نسبت به خودروی برقی بیشتر و در نهایت منتج به کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت محیطزیست کلانشهرها خواهد شد.»