
وضعیت کنونی بازار خودرو بهوضوح بیانگر رکود است.
اگــــرچـــه قیمـــــت خودروهای مونتاژی افزایش جزئی داشته، اما خریدوفروش بهشدت کاهشیافته است. برای مثال درحالیکه قیمت مصوب شرکت خودروی آی دی4 به 4 میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده اما هنوز این خودرو در بازار آزاد باقیمت 3 میلیارد و 500 تا 4 میلیارد تومان خریدوفروش میشود. این موضوع نشان میدهد بازار کشش افزایش قیمتهای جدید را ندارد.
مردم تمایل کمتری به خرید دارند
هرچند رکود در بازار تنها مختص بازار خودرو نیست و تقریباً تمام بازارها در شرایط فعلی با این چالش مواجهاند. بنابراین نبود نقدینگی و کسادی کسبوکارها موجب شده است مردم تمایل کمتری به خرید یا تغییر خودروهای خود داشته باشند. در حال حاضر نبود مشتری به شرکتهای خودروسازی نیز رسیده و به نظر میرسد آنها نیز با کمبود مشتری مواجه هستند. درگذشته، فاصله قیمتهای شرکت و بازار آزاد موجب جذب مردم برای ثبتنام خودروها میشد. اما اکنون، مصرفکنندگان ترجیح میدهند خودروی مورد نظر خود را پایینتر یا با قیمتی نزدیک قیمت مصوب شرکت از بازار آزاد بخرند.
کاهش تقاضای کاذب در بازار
البته یکی از دلایل رکود بازار خودرو ناشی از خروج دلالان از این بازار است. باوجود افزایش شدید قیمت دلار در سال گذشته، بازار خودرو رشد کمتری را نسبت به تورم تجربه کرد و قیمت خودروها حدوداً ۲۰ تا ۲۳ درصد افزایش یافت. در این زمان حتی شاهد کاهش قیمت برخی از خودروها نیز بودیم که باعث شد دلالان بهیکباره از این بازار خارج شوند و دیگر شاهد تقاضای کاذب برای خرید خودروها
نباشیم.
خودرو یک کالای مصرفی است
نه سرمایهای!
در شرایط فعلی برای خروج بازار و برگشت خرید و فروشها به حالت سابق نیاز است تا نرخ تورم اصلاح شود تا قدرت خرید مردم برای خرید یا تعویض خودروها افزایش پیدا کند. همچنین لازم است واردات خودروها سریعتر شود تا شاهد نوسانات قیمتی در بازار خودرو نباشیم. متأسفانه در حال حاضر خودرو به یک ابزار سرمایهای در کشورمان تبدیل شده است. این در حالی است که در بسیاری از کشورها، خودرو بهعنوان کالای مصرفی شناخته میشود و مردم معمولاً برای خرید آن از وام و تسهیلات استفاده میکنند. یکی از مهمترین دلایلی که باعث وضعیت کنونی شده، محدودیتهای واردات است. ازاینرو، برداشتن تعرفههای سنگین گمرکی برای واردات خودرو میتواند به مردم امکان خرید خودروهای باکیفیت را باقیمت مناسب بدهد و منجر به رونق بازار شود.
بازار خودرو باید رقابتی شود
این اقدام در بلندمدت باعث افزایش ثبات قیمت در بازار، کاهش تصادفات و کاهش مصرف سوخت غیرضروری خواهد شد. تسهیل واردات خودرو میتواند آن را به یک بازار فعال و رقابتی تبدیل کند که کیفیت حرف اول را در آن میزند. در این زمان خودروسازهای داخلی هم مجبور به تعدیل قیمتها و افزایش کیفیت محصولات خود منطبق با بازار میشوند و دیگر لازم نیست مردم برای خرید یک خودروی داخلی مدتها در صف بایستند.