کارزارهای تبلیغاتی در عصر رسانه، تغییر ماهیت، هویت، نقش و کارکرد پیدا کرده است، به نوعی که در قالب و ساختاری متفاوت عملکرد تاثیر گذاری خود را پیدا میکنند.
یکی از این ابزارهای مخاطب پسند، کمپین های تبلیغاتی است که دارای مراحل تکاملی است که در صورت رعایت تقدم و تاخر مراحل آن، جذابیت های رسانه ای را دارا می باشد.
۱_ بذر پاشی
الگوریتم ها با تحلیل داده های شبکه های اجتماعی شکاف های شناختی جامعه را شناسایی می کنند ( مانند ترس از یک فناوری یا شکاف های طبقاتی ) و نسخه های اولیه دروغ را در جوامع کوچک به صورت جداگانه می کارند .
۲_ جهش و تکامل
واکنش ها رصد می شوند . هوش مصنوعی ده ها نسخه متفاوت ( متن ، تصویر و ویدیو ) تولید می کند تا ببیند کدام قالب بیشترین تعامل را دریافت میکند تا دروغ خود را برای سرایت پذیری بیشتر بهینه کند .
۳_ تقویت و تکثیر
وقتی نسخه موفق مشخص شد،ارتش ربات ها و حساب های جعلی به صورت هماهنگ آن را بازنشر می کنند. این مرحله ، دروغ را از حاشیه به متن گفت و گو می آورد.
۴_ ربایش روایت
افراد تاثیرگذار و رسانه های معتبر ( حتی با هدف ردّ خبر) درباره آن صحبت می کنند ؛ در این نقطه منبع اولیه اهمیت خود را از دست میدهد و دروغ به بخشی از روایت اجتماعی تبدیل می شوند .
۵_ استقرار و عادی سازی
تکرار مداوم باعث می شود بخشی از جامعه آن را “حقیقت” بداند؛ پاک کردن آن عملا ناممکن شده و به حافظه جمعی می پیوندد.