داتسون 240Z
ماجرا با یک بدنهٔ سالم مدل ۱۹۷۳ از کالیفرنیا آغاز شد. تیم بازسازی، خودرو را تا رسیدن به فلز خالص لخت کردند و پس از درزگیری دقیق، آن را با رنگی خاص به نام «سبز میراث MZR» پوشاندند. این رنگ شاید در نگاه اول شبیه سبز مسابقهای بریتانیا باشد اما هویت منحصربهفرد خودش را دارد. ظاهر خودرو با سپرهای کرومی بازسازی شده و با کاورهای چراغ کمیاب کارخانهای، به هویت کلاسیک اصلی خودرو وفادار مانده است. وقتی درِ خودرو را باز میکنید، داشبورد اصلی و بدون ترکخوردگی، شما را به دهه ۷۰ میلادی پرتاب میکند؛ اما با کمی دقت، متوجه حضور تکنولوژیهای نامحسوس میشوید. یک سیستم پخش بلوتوث که ظاهری کاملاً کلاسیک دارد، در کنار صندلیهای چرمی مشکی و عایقبندی صوتی کامل، فضایی راحت و مدرن را برای سرنشینان فراهم کرده است.
جادوی اصلی اما زیر کاپوت رخ داده است. موتور اصلی ۲.۴ لیتری جای خود را به یک پیشرانه قدرتمندتر ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی داده است. هدف از این تغییر، رسیدن به اعداد و ارقام عجیبوغریب نبوده، بلکه تمرکز روی گشتاور و لذت رانندگی بوده است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی (متعلق به نیسان S13) و یک دیفرانسیل لغزش محدود به چرخها منتقل میشود. سیستم تعلیق با فنرهای Eibach و کمکفنرهای Tokico کاملاً بهروز شده و وجود فرمان هیدرولیک باعث میشود پارک کردن این پیرمرد ژاپنی، بهسادگی پارک کردن یک هاچبک مدرن باشد.
این خودروی خاص که پس از بازسازی تنها ۸۸۰۰ کیلومتر کارکرد داشته، اکنون با قیمت ۸۰ هزار پوند برای فروش گذاشته شده است. شاید این رقم برای یک خودروی ۵۰ ساله گزاف به نظر برسد اما برای عاشقان واقعی که به دنبال یک کلاسیکِ بیدردسر و آمادهٔ سفر هستند، این داتسون سبزرنگ، گزینهای است که بهراحتی نمیتوان از آن گذشت.