کوروت
ماجرا از جایی شروع شد که ریک کونتی، یکی از چهرههای سرشناس و پرسروصدای جامعه هواداران کوروت، ویدیویی جنجالی منتشر کرد. او در این ویدیو فایلی صوتی را پخش کرد که ادعا میشد صدای غرش موتور جدید C8 گرند اسپرت است. نکتهای که این شایعه را به واقعیت نزدیک میکند، واکنش سریع جنرال موتورز بود. این ویدیو بهسرعت و در سکوت خبری حذف شد؛ اتفاقی که معمولاً وقتی رخ میدهد که کسی حقیقتی را فاش کرده و مدیران ارشد را عصبانی کرده باشد. علاوه بر این، کتاب قطعات جنرال موتورز نیز شایعات را تقویت کرده است. این کتاب درواقع یک منبع داخلی برای تکنسینهاست که معمولاً دسترسی عمومی به آن وجود ندارد اما خیلی خوب آینده را پیشبینی میکند. برای مثال، همین منبع بود که سال گذشته بهدرستی پیشرانه توئین توربو ۵.۵ لیتری مدل ZR1 را پیش از معرفی رسمی لو داد. حالا در جدیدترین فهرست این کتاب، کد LS6 دیده میشود.
این یعنی در گرند اسپرت خبری از موتورهای تکراری نخواهد بود و ظاهراً قرار است شاهد بازگشت کد افسانهای LS6 باشیم. برخلاف شایعات قبلی که از حجم ۶.۶ لیتری خبر میدادند، اسناد جدید تأیید میکنند که با یک نیروگاه عظیم ۶.۷ لیتری طرف هستیم. این موتور V8 نسل ششم، ساختاری آلومینیومی دارد و به سنت کلاسیک آمریکایی، از سیستم سوپاپ پوشراد بهره میبرد. بااینحال، مهندسان جنرال موتورز ترکیبی از سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI) و پاشش چندنقطهای (MPI) را به کار گرفتهاند. این ترکیب هوشمندانه باعث میشود موتور هم در دورهای پایین نرم کار کند و هم در دورهای بالا، قدرت انفجاری داشته باشد، قدرتی که احتمالاً گرند اسپرت را به محبوبترین مدل کوروت تبدیل خواهد کرد.
مهمترین بخش این افشاگری، زمانبندی آن است. اطلاعات موتور LS6 جدید در لیست کدهای تولیدی برای سال ۲۰۲۷ دیده شده است. این موضوع نشان میدهد که جنرال موتورز از مرحله تحقیق و توسعه عبور کرده و رسماً در حال برنامهریزی برای خط تولید است.