هیچ یک،آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که چرا بسیاری از شرکتهای فستفود مانند مک دونالد و برگرکینگ در لوگوهایشان از رنگ قرمز استفاده میکنند؟ برخی میگویند از نظر روانشناسی رنگ قرمز باعث ایجاد حس گرسنگی در افراد میشود. برخی دیگر میگویند رنگ قرمز به دلیل روشنبودن توجه مردم را جلب میکند. به هر علتی که باشد این شرکتها برای کشاندن مردم از روانشناسی استفاده میکنند. برای تاثیرگذاری بر خریداران این چهار نکته روانشناسی را برای رونق فروش خود به کار ببرید.
۱-احساسات را به جان عقل بیندازید.
آیا تا به حال چیزی را خریدهاید فقط به این خاطر که باعث لبخند یا هیجان شما شده بود؟ من فکر میکنم این برای همه ما در نقطهای از زندگی پیش آمده است. طبق نظر آنتونیو داماسیو پروفسور علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، احساسات تقریبا برای همه تصمیمات خرید یک جزء ضروری است. خواه خرید آبنبات مورد علاقه شما باشد یا اتومبیل رویاییتان: ما همیشه نقاط ضعف و قوت را قبل از یک خرید میسنجیم و فقط توسط احساساتمان هدایت میشویم. به عنوان مثال ببینید برنامه ارتباط گروهی Slack چگونه با احساسات مخاطبان بازی میکند. او چگونه شادبودن و احساس آرامش را در زمان استفاده از محصول به کاربران نشان میدهد. بنابراین به جای اینکه به مخاطبان خود بگویید که محصول شما چقدر عالی است، ویژگیها و مشخصات آن را به آنها نشان دهید، بگویید این محصول در زمان استفاده چه حسی به آنها میدهد. اگر شما بتوانید احساسات را در مشتریان بیدار کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها یک ارتباط با برند شما ایجاد کرده و از شما خرید کنند.
2-تایید اجتماعی را نمایش دهید.
آیا تا به حال در محلهتان یک رستوران جدید راهاندازی شده است، یا یک صف در جلوی در آن دیدهاید و با خود گفته باشید: «اوه، این رستوران چقدر خوب به نظر میرسد؛ ما باید به آنجا برویم!» این یک مثال از تایید اجتماعی در عمل است. وقتی مصرفکنندهها محصول یا خدمتی را که دیگران دوست دارند میبینند، این محصول یا خدمت خود به خود ارزش بیشتری کسب میکند. طبق تحقیقات قدرت تایید اجتماعی با این واقعیت بیشتر نشان داده میشود که تقریبا 95 درصد از خریداران پیش از انجام یک خرید، نظرات را به صورت آنلاین میخوانند. با نمایش موردی تایید اجتماعی روی وبسایت یا در بازاریابیتان، به شکل نظرات مشتریان، رضایتها، رتبهها و…، مصرفکنندهها بلافاصله میپذیرند تا با خرید از شما به گروه اضافه شوند.
۳-«ترس از دستدادن» ایجاد کنید.
ترس از دستدادن، که به FOMO نیز شناخته شده است، یک عبارت محبوب در فرهنگ امروز است. این اصطلاح معمولا به افرادی اشاره دارد که نمیتوانند از گوشیهای هوشمندشان به خاطر ترس از دستدادن خبرهای فوری یا پستها دور باشند. اما کسبوکار شما در واقع میتواند برای تشویق کاربران به خرید از FOMO نیز استفاده کند.این کار با تبلیغ آگهی یک فروش یکروزه و حتی استفاده از عبارت «از دست ندهید» به صورت چاپشده به خوبی جواب میدهد. با ایجاد یک حس کمیابی و با اعلام این موضوع به کاربران که تنها چند قلم محدود باقی مانده، یا مثلا با ایجاد فوریت از طریق یک حراج یکروزه، میتوانید کاربران را متقاعد کنید که تنها فرصت برای خرید همین امروز است. بنابراین با قراردادن یک فروش فوری یا ارائه یک کوپن تنها برای مدت زمانی محدود امتحان کنید. شما همچنین میتوانید از نشانههای بصری مانند شمارش معکوس برای افزایش بیشتر حس فوریت در آنها استفاده کنید.
۴-از عمل متقابل استفاده کنید.
روانشناسی عمل متقابل اینگونه عمل میکند: وقتی کسی چیزی به ما میدهد، ما احساس میکنیم باید چیزی در ازای آن به او بدهیم. آیا تا به حال یک نمونه رایگان در فروشگاه مواد غذایی به شما پیشنهاد شده است که احساس کنید مجبورید پس از قبول نمونه رایگان آن محصول را خریداری کنید؟ این یک نمونه واقعی از عمل متقابل است و شما میتوانید برای افزایش فروش خود حتی در کسبوکار آنلاین خود از آن استفاده کنید. برای نمونه، شما میتوانید یک دانلود رایگان از راهنمای پیدیاف را به کاربران ارائه دهید. زمانی که آنها این هدیه رایگان را از شما میپذیرند احتمال بیشتری وجود دارد که آن محصول را از شما خریداری کنند. حتی اگر شما نمیتوانید پیش از خرید یک هدیه به آنها ارائه دهید میتوانید آن را در زمان خرید به خریداران بدهید. مردم هدیه را دوست دارند و برای این بخششتان با تبدیلشدن به مشتری شما جبران خواهد شد.