شرایط متفاوت اقتصادی و تغییرات جدید در کسبوکار شما
هیچ یک،1- در استراتژیهای ترویج، به موفقیتهای خودتان و به ویژه، مشتریان راضیتان ارجاع دهید. الان میبینید که برای مثال، بعضی سازمانهای خدماتی، از جمله شرکتهایی که در کار خدمات کنکور فعالیت میکنند، میآیند و دانشآموزان موفق را به عنوان مبلغ و مروج فعالیتهای آن سازمان معرفی میکنند. گاهی بهترین راه تبلیغ و ترویج، ميتواند استفاده از مشتریان راضی، موفقیتهای گذشته مشتریان و امثال اینها باشد.
2- نکته بعد، تبلیغات توضیحدهی و مشاورهای، یا دهانبهدهان (محاورهای) است. عملکرد شما باید آنقدر مناسب باشد تا مشتریان بدون اینکه حتی اطلاع داشته باشید، به عنوان مروج و مبلغ شما، به دیگران توصیه و آنها را راهنمایی کرده که از شما خرید کنند. این کار قطعا میتواند اثر بسیار چشمگیری داشته باشد؛ چون شما به طور مستقیم تبلیغ نمیکنید، خریداران گذشته شما هستند که دارند بیچشمداشت، برایتان تبلیغ میکنند.
3- نکته بعد، گرایش به روابط عمومیها، به ویژه هم در بازار سنتی، هم در بازار مجازی یا اینترنتی است. دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و برنده، کسی است که بتواند با ارتباط فراگیر، با انواع ذینفعان، فرصتهای تازه را برای ترویج فعالیتهای خودش فراهم کند و سرانجام، به فرصتآفرینی، ارزشآفرینی و فروش منجر شود.
4- نکته بعد، توجه به عوامل چاشنی فروش، یا ترویج فروش است. ما علاوه بر بحث فروش، باید به آن چیزی که محرک خریدار برای خرید میشود، در نظام ترویج و تبلیغمان، توجه کنیم. امروز ببینید انواع قرعهکشیهایی که در تلویزیون انجام میشود، انواع روشهای ترویجی که به عنوان عوامل جانبی و حاشیهای شکل میگیرد، بسیار پررنگ شده است و این، نشان میدهد که مردم علاوهبر متن، به حواشی هم توجه دارند و این عوامل انگیزشی مربوط به چاشنیهای فروش و محرکهای کوتاهمدت، از جمله نکاتی است که باید مورد توجه شرکتها قرار بگیرد.
5- استفاده از فروشندههای حرفهای؛ در شرایطی که فروش، دشوار شده است، فروشنده معمولی به درد نمیخورد، نیازمند فروشندههایی حرفهای هستیم؛ گاهی دو فروشنده حرفهای، از 10 فروشنده معمولی، میتوانند مفیدتر و موثرتر باشند. الان زمان بسیار مناسبی برای استخدام فروشندههای خیلی حرفهای است که به دلایل مختلف، سازمانهای قبلیشان، توان حفظ آنها را نداشتهاند. آنها را صید کنید، به کار بگیرید و از قابلیتها و مهارتهای آنها برای توسعه فروش خودتان استفاده کنید.
6- کاهش استفاده از تبلیغات چهرههای محبوب و امثال آنها. در شرایطی که مردم گرفتار هستند، چهرههای محبوب، جهتدهنده نیستند، بلکه شرایط مساعد و مناسب برای خرید است که جذاب است. در نتیجه پول و امکاناتتان را صرف روشهایی که میتواند در رونق موثر باشد، نکنید و از انواع کانالها و ابزارهایی که در این شرایط میتواند پاسخگو باشد، استفاده کنید.و سرانجام از قابلیت، مهارت، محتوا و عواملی که میتواند در رسانههای اجتماعی برای شما مفید باشد، استفاده کنید. در دنیای امروز دیگر نمیتوانید صرفا با بازاریابی سنتی، امکان موفقیت داشته باشید. دنیای آینده، دنیای تازهها، رسانههای اجتماعی و انواع پدیدههای نوین است. با ایدهها و پدیدههای نوین سعی کنید تحول بزرگی در انواع عوامل بازاریابی فروش، از عناصر آمیزه بازاریابی تا سایر راهکارها و روشها، استفاده کنید.
7- نظام توزیع: در نظام توزیع امروز، شما نیستید که باید زمان حضورتان را اعلام کنید، باید ببینید مردم، کِی و کجا خرید میکنند. انعطافپذیر و سازگار با انتظارات مشتری، از لحاظ مکان و زمان و شرایط باشید. حتی اگر جاهایی هست که تابهحال حضور و حتی علاقه نداشتهاید، ولی مردم به آن کانالها گرایش دارند، بگردید و ببینید چگونه میتوانید این شرایط را فراهم کنید.
8- حضور، حتی در بازارچهها و بازارهای عمومی، که امروز مورد توجه مردم قرار گرفته است؛ به دلیل اینکه احساس میکنند، کالاها و خدمات را ارزانتر، راحتتر و سریعتر میتوانند به دست بیاورند.
9- همکاری با واسطههای مختلف. یکی از رموز موفقیت در استراتژی توزیع، چگونگی ارتباط با واسطههای مختلف و گاهی واسطههای جدید و کمتوقع است. اگرچه داشتن واسطههای حرفهای، خوشنام و قدیمی مهم است، اما گاهی برای نفوذ در بعضی از بخشهای بازار، از واسطههای جوان، جدید، پویا و علاقهمند هم استفاده کنید.
10- توزیعکنندگان فعال، خوشنام، معتبر و صاحبنام را شناسایی کنید و تا میتوانید، روی تقویت ارتباط با این توزیعکنندگان، سرمایهگذاری کنید. نتیجه این سرمایهگذاری در آینده، مشتریان بیشتر، سهم بازار بهتر و فروش مطلوبتر خواهد بود.
11- پوشش توزیع خودتان را گسترش دهید. اما توجه كنيد كه در شرایط بحران و کسادی، پوشش توزیعتان باید گزینشیافته باشد. ببینید بايد در چه مکانهایی حضور داشته باشید که امکان خرید وجود دارد، عوامل حاشیهای را حذف کنید، اما پوشش مناسب توزیع را برای خودتان با توجه به مخاطبی که دارید، تعریف کنید.
12- نکته اساسی دیگر در استراتژی توزیع، فقط توزیعکنندگان نیستند، زیرساختهای مناسب توزیع است، از جمله نظام حملونقل، انبارها، سردخانهها، پایانهها و تمام عواملی که در انتقال محصول، از تولیدکننده تا مصرفکننده، نقشآفرین هستند.تحقیقات و مطالعات نشان میدهد که بنگاهها و شرکتهایی که در دوره رکود و کسادی و بحران، همه هزینههای بازاریابی را حذف نکردهاند و دقیق، هزینه کردهاند، پس از این دوران، شرایط بهتر و مناسبتری نسبت به سایر رقبا دارند که کورکورانه فقط برای بقا، به دنبال کاهش هزینهها هستند، بدون توجه به اینکه آیا این هزینهها، عضله است یا چربی؟ ما گاهی اوقات، عضله را از بین بردهایم. باید مراقب باشیم هر هزینهای را بد ندانیم.ده عامل اساسی برای خروج از بحران وجود دارد که امیدوارم در فرصتی دیگر به آنها بپردازیم.