حاشیهای بر فراز و نشیب رشد در کسبوکار
هیچ یک،حتما تاکنون از برخی از صاحبان بنگاههای تولیدی و بازرگانی یا کسبوکارهای مختلف شنیدهاید که با وجود تجهیز کارگاه یا واحدهای کسبوکارشان به اتوماسیون یا حتی دکوراسیون زیبا یا… چرا مواردی مانند بهرهوری یا افزایش سودآوری در بنگاه مربوطه زیاد مشهود نیست.بهطور مثال از یک مدیر کارگاه کابینت آشپزخانهسازی نقل شده بود که با وجود استفاده از ماشینهای CNC یا ابزار پنوماتیک، چندان پیشرفتی در کارها صورت نمیگیرد؟ دلایل این معضلات را باید در نداشتن فرهنگ مدنی در آن سازمان جستوجو کرد.
ذکر مثال در بعدی گستردهتر خالی از لطف نیست.
در حال حاضر میلیونها خودرو در سطح خیابانها و شهرها یا جادهها در حال تردد هستند. حتما اطلاع دارید که قبل از اینکه به مالک خودرو اجازه تردد بدهند، باید از چند مرحله عبور کند. در تمام دنیا مجموعه قواعد و قوانینی وجود دارند تحت عنوان قوانین راهنمایی و رانندگی که هر شخص قبل از قرارگرفتن پشت فرمان خودرو باید آنها را فراگیرد و در کلاسهای خاص آموزش آئیننامه رانندگی حاضر شود و امتحان دهد و پس از قبولی در آموزش عملی شرکت کند.پس از رانندگی در کنار مربی ضوابط مربوطه را آموزش دیده و امتحان عملی داده و در صورت قبولی گواهینامه یا مجوز رانندگی برای مدتی معین دریافت کند (مثلا پنج یا 10 سال) و رانندگی کند و پس از پایان مدت اعتبار گواهینامه باید مجددا با معاینه چشم و موارد دیگر تجدید اعتبار برای گواهینامهاش کند.
در مورد سازمانهای تولیدی و کسبوکار هم همینطور است. فرض کنیم یک واحد تولید لوازم و دستگاههای الکترونیک محصولی جدید را در خطوط تولیدی خود قرار میدهد. منطق ایجاب میکند که قبل از اقدام به توزیع یا بازاریابی، مسئولان بخش تحقیقات و توسعه و تولید، پرسنل شاغل در بخش فروش را از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی کاملا آموزش و توجیه کنند تا بتوانند به صورتی کاملا مسلط، محصولی را که قرار است به فروش برسانند و با برخورد مناسب عرضه كنند.به جز این مورد، پرسنل واحدهای فروش و اداری را بهتر است با روشهای جدید علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی و مشتریمداری کاملا آشنا کرد و آموزشهای مهارتی داد. روی خوش نشاندادن، خویشتنداری، عصبانینشدن، احترام به مشتری و احترام به محصولی که عرضه میکند، میتوانند جزئی از این نوع آموزش باشد. در کنار این مقوله با استفاده از روشهای جدید مدیریت، تلاش کند استراتژی و تاکتیکهای متغیر را به اجرا بگذارد و بخشهای مختلف را بهصورت سیستمهای سازمانی تشکیل دهد تا مشتری یا طرف قرارداد احساس کند با یک سازمان قوی وابسته به سیستم طرف است، نه با یک سیستم وابسته به شخص.
پیش از این در مورد کار گروهی در مجله صحبت کردهایم، کار گروهی پیشنهاد همیشگی ماست و شرط اصلی دوری از «منیت» است و باور اینکه «همه چیز را همه کس دانند». به عبارت دیگر حتی باید وجود رقبای کسبوکار و تجارتی و تولیدی خود را پذیرفت و هیچگاه درصدد حذف آنها برنیامد. به پرسنل زیرمجموعه خود بیاموزید که نفع ما و همه سازمانهای کسبوکار با حفظ اصول رقابت جوانمردانه در همراهی و همکاری باهم از طریق فعالبودن در تشکلهای مدنی و صنعتی مانند اتحادیهها و سندیکاهاست. یک دستگاه تولیدی یا واحد کسبوکار که میخواهد پیشرفت کند و با پذیرفتن اصل تغییر به حیات خود ادامه دهد، نمیتواند همه امور خود را در مصالح، دیدگاهها، تراوشات ذهنی و سلایق یک نفر صاحبکار یا مالک واحد تولیدی یا خدماتی خلاصه کند. آن فرد به همراهی همه همکاران خود نیاز دارد و بینیاز از همراهی آنان نیست، پس میرسیم به پاسخ سوال اول مطلب، تجهیزات جدید و اتوماسیون به تنهایی قادر به افزایش بهرهوری در یک کسبوکار یا بنگاه تولیدی و بازرگانی نیست، توجیه، احترام و آموزش کافی به پرسنل و همکاران شرط مهم و تعیینکنندهای است.