ماهنامه موعود در ویژه نامه ای به مناسبت سالروز مبعث پیامبر اکرم(ص) به بررسی سیر تاریخی از زمان حضرت اسماعیل تا پایان دوره خلفای سه گانه پرداخته است.
به گزارش هیچ یک دویست و نود و هشتمین و دویست و نود و نهمین شماره از ماهنامه فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی موعود در ویژه نامه مبعث در دو فصل به خط زمانی و سیر تاریخی از حضرت اسماعیل تا پایان دوره خلفای سه گانه پرداخته که در فصل اول ضمن بررسی این خط زمانی به مطالبی همچون دوره حیات و حضور اسماعیل، هاجر، شجره نامه از حضرت اسماعیل تا حضرت محمد(ص)، پیامبران و اوصیاء از نسل اسماعیل، دوره فترت، نقاط عطف تاریخی و تحولات در حجاز اشاره کرده است.
در فصل دوم نیز به نقاط عطف سرنوشتسازرفته بر مسلمانان از زمان بعثت پیامبر اکرم(ص) تا پایان دوره خلفای سه گانه اختصاص دارد که شامل مطالبی همچون پیشگویی های انبیای سلف درباره بعثت آخرین پیامبر، روایت دیدار بَحِیرا با پیامبر(ص)، خط زمانی از عصر بعثت تا پایان حکومت خلفای سه گانه، حجةالوداع و واقعه غدیر خم، واقعه سقیفه بنی ساعده، ماجرای جعل حدیث و پایان ممنوعیت نقل حدیث است.
اسماعیل شفیعی سروستانی سردبیر مجله موعود در سرمقاله این شماره با عنوان عبرت تاریخ نوشت: آنچه از پی میآید، ترسیم خط زمانی از بعثت رسول مکرم اسلام(ص) تا سرآغاز عصر امامت مولا علی(ع) است؛ با پررنگ ساختن بسیاری از فراز و فرودهای رفته، نقطه عطفهای تجربه شده، مرادها و نامرادیهای حاصل آمده در میان مناسبات مادی و فرهنگی مسلمانان؛ آن زمان که با وفاداری، تمام گوش جان به کلام وحیانی پیامبر مکرم اسلام(ص) سپردند و بسیاری از زیباییها، برکات و روشنیها را به تجربه نشستند یا زمانهایی که با بدعهدی و گسست پیمانها، خود و دیگر انسانهایی چون خود را بر مسند و مقام اولیا و اوصیا نشانده و لاجرم نگون بختی و سیاهی را به عینه دیدار داشتند.
در مطلبی با عنوان هاجر میخوانیم: بنا بر نقلی، هاجر دختر پادشاه مصر بوده که پس از شورش گروهی از مردم «عین الشمس» بر پادشاه مصر، به بردگی گرفته و به پادشاه جدید فروخته شده است. در روایتی تاریخی، پیامبر اکرم(ص)، از اصحابشان خواسته بودند تا با مردم مصر به نرمی رفتار کنند. زیرا هاجر از آنان بوده است. بنابر گزارش ابن اثیر، حضرت ابراهیم در حدود ۷۰ سالگی از سوی خداوند مامور شد از بابل مهاجرت کند. از این رو به همراه همسرش ساره، برادرزادهاش لوط(ع) و برخی دیگر از پیروانش به مصر رفتند. این مهاجرت پس از واقعه شکستن بتها توسط حضرت ابراهیم و در آتش افکندن ایشان روی داده است.
همچنین در این شماره از مجله در مطلبی با عنوان دوره فَترت آمده است: فَترت در لغت به معنای انکسار و ضعف، آرامش پس از تندی و نرمی پس از شدت است. فترت رسل به دو معنای انقطاع رسل و ضعف و سستی پیامبران معنا شده است. در معنای نخست، در دوره یا دورههایی، هیچ پیامبری برانگیخته نشده است و در معنای دوم، پیامبران، اگرچه بودهاند اما به دلایل اجتماعی و … در ضعف و سستی قرار داشتند.
در دوران بعثت انبیا از حضرت آدم تا پیامبر اسلام(ص)، چند دوره به عنوان دوره فترت شمرده شده است؛ فترت میان ادریس و نوح، فترت میان نوح و هود به مدت ۸۰۰ سال، فترت میان صالح و ابراهیم به مدت ۶۳۰ سال و فترت میان حضرت عیسی و حضرت محمد(ص). آنچه به عنوان فترت، معروف است و از آن سخن میگویند، این دوره از فترت است که در برخی روایات ۵۰۰ سال و در برخی روایات ۶۰۰ سال شمرده شده است.
ماهنامه فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی «موعود» از سوی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر (عج) و با همراهی سازمان اوقاف و امور خیریه از محل موقوفات مرتبط با امام زمان(عج) منتشر می شود.
