عقبنشینی ملایم فیفا با اعتراض هواداران
(Football Supporters Europe) اعلام کرده این اقدام فیفا تنها «تلاش نمایشی» برای آرام کردن جو منفی است و برای بیشتر هواداران هیچ کمکی نخواهد بود. با این تعداد محدود بلیت ارزان، تنها چند صد نفر برای هر تیم شانس استفاده از قیمت ۶۰ دلار را خواهند داشت و اکثریت هواداران همچنان باید مبالغی به مراتب بالاتر بپردازند. همچنین هنوز هیچ تغییری برای هواداران دارای معلولیت و همراهان آنها اعمال نشده است.
در هفتههای اخیر، تعداد درخواستها برای بلیتها بسیار بالا بوده است؛ فیفا اعلام کرده در پنج روز ابتدایی فروش بیش از ۲۰ میلیون درخواست دریافت شده است. سیستم انتخاب تصادفی برای تعیین برندگان، قرار است در فوریه اجرا شود و درخواستکنندگان از موفقیت، موفقیت جزئی یا عدم موفقیت خود مطلع خواهند شد. با این حال هر فدراسیون ملی باید معیارهای خود را برای اولویتدهی به هواداران وفادار تعیین کند تا بلیتها واقعاً به کسانی برسد که بیشترین ارتباط را با تیم ملی دارند. اعتراضها تنها محدود به هواداران نیست. فدراسیونهای ملی آلمان، تونس و سوئیس نیز نگران قیمتهای بالا هستند و تأکید کردهاند که در تعیین قیمتها دخالتی نداشتهاند. برای مثال، قیمت متوسط بلیتهای گروهی تیم آلمان بین ۱۸۰ تا ۷۰۰ دلار اعلام شده، تونس بین ۱۴۰ تا ۵۰۰ دلار و سوئیس بین ۱۴۰ تا ۷۰۰ دلار متغیر است. فدراسیونها گفتهاند که با فیفا در تماس هستند تا نگرانی هواداران خود را منتقل کنند، اما تأثیری بر سیاستهای تعیین قیمت بلیتها ندارند. فیفا در بیانیه خود تأکید کرده است که دستهبندی جدید با هدف «قابل دسترستر کردن حضور هواداران در بزرگترین رقابت فوتبال جهان» طراحی شده است و با این حال، این قیمتهای پایین تنها بخش کوچکی از کل بلیتهای هر بازی را تشکیل میدهند. با توجه به ظرفیت بالای ورزشگاهها در امریکا، کانادا و مکزیک، هنوز مشخص نیست دقیقاً چه تعداد از بلیتها به هواداران واقعی تیمها خواهد رسید. جام جهانی ۲۰۲۶ از ۱۱ ژوئن در سه کشور میزبان آغاز میشود و به نظر میرسد چالشها و حواشی مربوط به قیمت بلیتها تا زمان شروع مسابقات، یکی از داغترین موضوعات برای هواداران و فدراسیونهای ملی باقی خواهد ماند. فیفا با ایجاد این دستهبندی تازه تلاش کرده است بخشی از انتقادها را کاهش دهد، اما بسیاری از هواداران و ناظران معتقدند که هنوز راه زیادی برای عادلانهتر کردن دسترسی به بلیتها باقی مانده است.