جنسیس GV80
متخصصان کانال یوتیوبی I Do Cars که در کالبدشکافی موتورها شهرت دارند، این پیشرانه جام کرده را زیر تیغ جراحی بردند. موتور کاملاً جام کرده بود و به هیچ سمتی نمیچرخید. با باز شدن درپوش سوپوش سوپاپ، یک صحنه عجیب نمایان شد. همهچیز تمیز و بینقص به نظر میرسید. میلسوپاپها، سیستم زمانبندی و زنجیر تایم تقریباً نو بودند و هیچ اثری از کمبود روغن در قسمت بالایی موتور دیده نمیشد. با برداشتن سرسیلندر هم چیزی تغییر نکرد. پیستونها سالم بودند و اثری از برخورد با سوپاپها وجود نداشت. فیلتر روغن تقریباً تمیز و بدون برادههای فلزی بود. معما زمانی حل شد که جراحان به قلب موتور، یعنی قسمت پایینی آن رسیدند. فاجعه آنجا بود. یاتاقانهای شاتونها به شکل وحشتناکی از بین رفته بودند. چند یاتاقان عملاً به میللنگ چسبیده و موتور را کاملاً قفل کرده بودند. این مشکل در تمام سیلندرها دیده میشد و نشان از یک مشکل فراگیر داشت.
برخلاف تصور اولیه، مشکل این جنسیس یک نقص طراحی نبود. شواهد نشان میداد که یاتاقانها نه به دلیل کارکرد طولانی بدون روغن (مثلاً انجام ندادن سرویسهای دورهای) بلکه به شکلی ناگهانی از بین رفتهاند. قسمت بالایی موتور که کاملاً سالم بود، این نظریه را تقویت میکرد که موتور برای چند ثانیه کوتاه کاملاً خشک و بدون روغن کار کرده است. به نظر میرسد دلیل این اتفاق اشتباه انسانی در هنگام تعویض روغن بوده است. احتمالاً روغن قدیمی تخلیه شده اما مکانیک فراموش کرده روغن جدید را به موتور اضافه کند. استارت زدن موتور در این حالت، حتی برای چند ثانیه، کافی است تا چنین فاجعهای رقم بخورد.