چهار دلیل تفاوت نسل Z با نسلهای دیگر
هیچ یک،بپذیرید که جهان در لحظه در حال تغییر است و کسبوکارهایی که میخواهند در گود بمانند باید به اجبار خودشان را وفق دهند. برای این کار هر کسبوکاری باید بداند پایگاه مشتریانش چگونه بوده و هستند. امروزه بخش مهمی از پایگاه مشتریان، نسل Z است. یعنی مصرفکنندگان متولد دهه 1990 و اوایل دهه 2000 میلادی؛ آنها در کنار نسل Y قرار دارند. تفاوت نسل Z با دیگر نسلها، روش تعامل آنها با تکنولوژی و بازارهای مدرن است. در اینجا به چهار دلیل تفاوت آنها با سایر نسلها اشاره میکنیم:
1-آنها برای خرید از تکنولوژی بهره میگیرند.
بین سالهای 1990 و 2010 میلادی اتفاقات زیادی رخ داد. شرکت اپل به سری آیفون رسید. ماکروسافت از DOS به ویندوز 8 رسید. و در طول این دوران «نسل Z» متولد شده و رشد یافتند. این افراد جوان تغییر تکنولوژی را در کودکیشان دیدند. آنها زمانهایی را که ارسال یک پیام به چند هفته نیاز داشت ندیدند. برای آنها عجیب است که نتوانند اطلاعات یک محصول یا یک برند را در اینترنت پیدا کنند. در یک کلام وضعیت پیشرفته تکنولوژی و سرعت تغییر جهان آنها را احساسی و تحریک نمیکند. آنها به قدری به تغییر عادت دارند که محصولاتی که پایدار هستند انتخابهای بدی به نظرشان میآیند و این در رفتار خریدشان نیز منعکس میشود.
نسل Z ترجیح میدهد از تکنولوژی به عنوان رسانه خود استفاده کند. به ندرت پیش میآید که برای خرید به پاساژهای بیرون برود. اگر میخواهید به این افراد بفروشید، بهتر است ایده یک برنامه فوقالعاده را در سر داشته باشید، یک برنامه بسیار فوقالعاده با پلتفورمی مانند برنامههای Bizness بسازید، و سپس کالاهای خود را در آن قرار دهید. اما یک ویژگی آنها را از مصرفکنندگان آنلاین قدیمیتر متمایز میکند. برای نسل قبلی یعنی Y، خرید آنلاین و خرید به واسطه برنامهها یک روش عادی خرید است. برخلاف نسلهای قدیمیتر، آنها سوالات زیادی در هنگام خرید از طریق برنامهها ندارند. این تنها یک روش عادی برای خرید آنهاست. به عبارت دیگر، آنها از طریق یک رسانه متفاوت و با یک ذهنیت متفاوت به بازار نزدیک میشوند.
2-آنها راحتطلب هستند.
نسل Z تمایل بارزی به سمت راحتی نشان میدهد و این میتواند به روش تربیت والدین آنها نسبت داده شود. اکثریت نسل Z از والدین نسل X متولد شدهاند. نسل X نسلی بود که از بازاریان خواستهای نداشتند. آنها تعدادشان به اندازه بچههای جنگ نبوده و بخش کوچکی از کل جمعیت بودند. علاوه بر این، این نسل در زمانی متولد شده بود که میزان طلاق در حال افزایش بود.. آنها کسانی هستند که رواجیافتن خانوادههای فاقد پدر یا فاقد مادر را دیدند. از سوی دیگر آنها نه تنها توسط بازاریان بلکه توسط والدین خودشان نیز نادیده گرفته میشدند، که منجر به تغییرات ساختار خانواده سنتی هستهای شد و این دو نتیجه داشت: کودکان آنها یعنی نسل Z عمدتاً یک مادر بیش از حد محافظ و زنصفت نداشتند. بسیاری از آنها به تنهایی بزرگ شدند و این امر در الگوی خرید آنها نیز منعکس میشود.
نسل Z به شدت طالب راحتی است. آنها برخلاف نسل X یا Y راحتی را به عنوان امری تجملاتی و لوکس نمیبینند. راحتی برای آنها یک الزام است. این نسل اعتقاد ندارد که سختیکشیدن آنها را به فردی بهتر تبدیل میکند. کاملا برعکس، باورشان این است که «اگر شما میتوانید چیزی را بدون سختکوشی به دست آورید، آن را انجام دهید.» و به همین دلیل نسل Z بزرگترین سهم مصرفکنندگان خرید موارد راحتی را دارد.
3-آنها تخیلات و غیرواقعیت را دوست دارند.
نسل X معروف به گرایشات تخیلی است، و نسل Z این گرایش را از آنها به ارث برده است. این نسل بر چیزهایی ارزش میگذارد که میتوانند آنها را از زندگی واقعی دور کنند. این الگو در فیلمهای تخیلی تا بازیهای ویدئویی نزدیک به واقعیت مشهود است. آنها میل به گذر از محدودیتهای زمان و فضا و تجربه سوررئال را از خود نشان میدهند و همه اینها در رفتارشان دیده میشود. آنها شاید هرگز دومین رمان برتر علمی-تخیلی را نخرند اما با رضایت برای بهترین و برترین آن پول میپردازند.
4-آنها آگاهتر هستند.
این از ذات متفکر آنها میآید اما ابعادی اندک متفاوت دارد. نسل Z تمایل دارد به حرفهای دیگری اعتماد کند و به همین دلیل این نسل مالکیت بیشترین نظرات را در آمریکا دارد. به هر وبسایت یا شبکه اجتماعی که سر بزنید این را متوجه خواهید شد که بیشتر بازدیدکنندگان از این نسل بوده و بیشتر از همه علاقهمند هستند. این نسلی است که دوست دارد پیش از خرید جستوجو و تحقیق کند. بچههای این نسل یک مورد و گزینههای جایگزین دیگر آن را در گوگل جستوجو کرده، هزاران دیدگاه را خوانده، سپس در طول یک یا دو روز به بررسی آن میپردازند و سپس آن را خریداری میکنند.