نایبرئیس انجمن قطعهسازان استان تهران با تاکید بر ضرورت چابکسازی صنعت خودرو و حمایت از بنگاههای تولیدی گفت: در صورت پرداخت هفتگی خودروسازان، شرکت های قطعه ساز نیز با برنامه ریزی بهتری می توانند برای تولید تصمیم گیری کنند.
امیرحسن جلالی در گفت و گو با هیچ یک با اشاره به اینکه دو خودروساز اصلی کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا مهمترین مشتری صنعت خودروسازی کشور هستند و هرگونه کاهش تولید آنها می تواند شرکت های قطعه سازی را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار داشت: قطعهسازان کوچک و متوسط حدود ۳۰ درصد کل بدهیهای زنجیره تأمین را تشکیل میدهند و امکانات و ابزارهای قطعه سازان بزرگ را برای تامین مالی خود ندارند.
وی با اشاره به شرایط مالی خودروسازان، سایپا را نیازمند پشتیبانی دانست و افزود: در این مدت ایران خودرو تلاش کرده که با افزایش تیراژ، پرداختهای منظم هفتگی و توسعه محصول بخشی از مشکلات را پشت سر بگذارد که انتظار می رود این روند برای سایپا نیز تکرار شود.
جلالی با بیان اینکه از مدیران سایپا تقاضا داریم پرداخت مطالبات ۶۰ روزه قطعه سازان کوچک و متوسط را در اولویت قرار دهند، اظهار داشت: قطعهسازان بزرگتر میتوانند از ابزارهای مالی مانند خرید دین، SCF و تسهیلات نقدی استفاده کنند، اما بنگاههای کوچکتر چنین امکانی ندارند.
به گفته وی، گردش مالی سالانه قطعهسازان بیش از ۴۰۰ همت است و این ظرفیت میتواند پشتوانهای مطمئن برای همکاری مؤثر با بانکها باشد.
نایبرئیس انجمن قطعه سازان استان تهران به بخشنامه جدید ساپکو خطاب به زنجیره تأمین ایرانخودرو اشاره کرد؛ بخشنامهای که در آن، تولید روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ مورد تأکید قرار گرفته و اعلام شده است که پرداختهای هفتگی و ابزارهای مالی متناسب طبق روال انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه چنین تصمیماتی میتواند الگوی خوبی برای ساماندهی نقدینگی در کل صنعت خودرو باشد، افزود: وقتی خودروساز پرداختهای هفتگی را تضمین میکند، قطعهساز هم با قطعیت بیشتری برنامهریزی و تولید میکند. این مدل باید در سایپا هم عملیاتی شود.
جلالی تشکیل جلسه مشترک مدیران سایپا و انجمن قطعهسازان با مدیران عامل دو تا سه بانک بزرگ را نخستین گام جدی برای ایجاد سازوکارهای مالی پایدار و حل مشکلات نقدینگی دانست و تأکید کرد: نباید انتظار داشته باشیم کسی از بیرون مشکلات ما را حل کند؛ توان جمعی قطعهسازان برای مدیریت بخش مهمی از چالشها کافی است.