بازار خودرو در روزهای پرتنش ابتدای آذرماه با روندی صعودی در قیمتها همراه شد و برخی مدلها جهشهایی تا ۱۶۵ یا حتی ۵۰۰ میلیون تومان ثبت کردند.
به گزارش هیچ یک و به نقل از دنده 6 ، بازار خودرو در دو هفته نخست آذرماه با موج تازهای از نوسانات روبهرو شد و افزایش قیمت تقریباً در تمام بازههای خودرویی دیده شد. بررسی قیمت ۱۵ محصول داخلی، مونتاژی و وارداتی از یکم تا دوازدهم آذر نشان میدهد که خودروهای داخلی در این مدت بهطور میانگین ۶۵ میلیون تومان معادل ۶.۳ درصد افزایش قیمت داشتهاند. خودروهای مونتاژی نیز رشد متوسط ۱۱۷ میلیون تومانی و ۵.۶ درصدی را ثبت کردهاند و وارداتیها با جهشی ۲۶۰ میلیون تومانی، معادل ۵.۷ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردهاند. این روند نشان میدهد بازار خودرو در نیمه نخست آذر با التهابی عمیقتر از ماههای گذشته روبهرو بوده و هیجان خرید و فروش، همراه با احتیاط و سردرگمی فعالان بازار، شدت گرفته است.
چهار محرک اصلی موج گرانی
نخستین و پررنگترین عامل افزایش قیمت خودرو را باید در رشد بهای ارز جستوجو کرد؛ چرا که نرخ دلار طی ۱۲ روز نخست آذر از حدود ۱۱۳ هزار تومان به ۱۱۹ هزار تومان رسیده و رشدی ۵.۳ درصدی را ثبت کرده است؛ رشدی که تقریباً با همان آهنگ در بازار خودرو بازتاب یافته است. عامل دوم، مصوبه جدید بنزینی دولت است که هفته گذشته اعلام شد و به دلیل اعمال سهمیهبندی و تعیین نرخهای تازه، بهویژه بر خودروهای دوگانهسوز و مونتاژی مشمول سهمیه اثر گذاشت و موجب تکانههای جدید قیمتی شد. سومین عامل، افزایش انتظارات تورمی در جامعه است؛ نگرانیهای داخلی و احتمال تشدید تنشهای بینالمللی فضای ذهنی بازار را به سمت خریدهای احتیاطی سوق داده و بخشی از تقاضا را تحریک کرده است. در کنار این موارد، افزایش نااطمینانی و ریسکهای اقتصادی عامل چهارمی بود که بازار خودرو را تحتتأثیر قرار داد. نوسانات شدید و پیدرپی در نرخ ارز، ابهام در جزئیات مصوبه بنزینی و رفتار محتاطانه فعالان بازار باعث شد در کنار رشد قیمتها، معاملات کاهش یابد و بازار وارد فاز رکود تورمی شود؛ وضعیتی که در آن قیمتها بالا میروند اما حجم خرید و فروش کاهش پیدا میکند.
رکوردداران افزایش قیمت در آذرماه
در میان خودروهای داخلی، سورن پلاس دوگانهسوز بیشترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کرده است. این خودرو که ابتدای ماه یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومان قیمت داشت، در روز دوازدهم آذر به یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان رسید تا رشد ۱۶۵ میلیون تومانی معادل ۱۵.۸ درصد را تجربه کند. در بخش مونتاژیها، فونیکس تیگو ۷ بیشترین جهش قیمت را داشته و از دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان به سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. میان خودروهای وارداتی نیز تویوتا راوفور و فولکس ID.4 بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردهاند و هرکدام ۵۰۰ میلیون تومان گرانتر شدهاند.
درمجموع، تحولات دو هفته نخست آذر نشان میدهد بازار خودرو تحت تأثیر ترکیبی از رشد نرخ ارز، تصمیمات سیاستی در حوزه سوخت، افزایش انتظارات تورمی و نااطمینانیهای اقتصادی قرار گرفته و همین عوامل موجب بالا رفتن سریع قیمتها شده است. با ادامه نوسانات در بازار ارز و بلاتکلیفی درباره جزئیات اجرایی مصوبه بنزینی، چشمانداز کوتاهمدت بازار همچنان مبهم است و فعالان بازار با احتیاط بیشتری گام برمیدارند.
