با مشتری در شرایط امروز اقتصاد ایران
هیچ یک،در شمارههای پیشین مولفههای بازار جدیدی را که در شرایط امروز اقتصاد کشور پیش آمده است، بررسی کردیم. این مبحث را در این شماره ادامه میدهیم.
1- تاکید بر محصولاتی که ساده، ارزان و اقتصادی هستند.
الان زمان محصولات بیش از حد لوکس نیست. اگرچه بخشی از خریداران هستند که علاوه بر محصولات ارزان، محصولات ارزنده میخواهند؛ یعنی حاضر هستند در برابر کیفیت خوب، پول خوب پرداخت کنند، اما این گروه، گروه اندک و خاصی هستند. ببینید آیا واقعا مخاطبان و خریدارهای شما، در این گروه قرار میگیرند یا نه. اگر آنها، گروه مخاطبتان هستند، قطعا در كنار محصولات ارزان، محصولات ارزنده برایشان فراهم کنید.
2- تشخیص دقیق اینکه چه محصولاتی، بازارپسند و مشتریپذیر در شرایط فعلی است.
نباید خودمان تعیین کنیم چه محصولاتی را با چه مشخصاتی ارائه دهیم، باید بررسی کنیم که امروز بازار، چه محصولاتی را میپسندد و میپذیرد؛ محصول بازارپسند و مشتریپذیر. زمانی امکان دارد که با بازار، ارتباط دائم داشته باشید، نظر مشتریان مختلف را بشناسید و انتظارات امروز مردم را از محصولات درک کنید.
3- تمرکز بر محصولات دلخواه و تعریفشده به وسیله مشتری
گاهی ببینید مردم چه میخواهند. آیا امکان اینکه پاسخگوی انتظارات و سفارشهاي مردم باشید را دارید یا نه، آیا واقعا توان پاسخگویی دارید یا نه؟ اگر این امکان برایتان وجود دارد، خودش باعث تقویت و حفظ ارتباط با مشتریهایتان میشود.
4- گرایش به عواملی که محرک و گاهی انگیزهبخش هستند.
مانند گرایش به گارانتی، تضمین، خدمات جانبی و خدمات پس از فروش. خود این موضوع در مورد بعضی از اقلام، باعث میشود آرامش خاطر و خرید مناسب از سوي مشتری، بیشتر شود. این نکته را هم باید با توجه به نوع محصولاتتان، مراقب باشید.
5- محدودکردن محصولات لوکس و غیرضروری، از سبد محصولاتتان
امروز باید ببینید سبد محصولات مطلوب از دید مشتریهای شما کدام است و بر اساس آن، مجموعه محصولات خودتان را مدیریت کنید.
اما در مورد قیمتگذاری، دو نوع قیمتگذاری داریم؛ قیمتگذاری ارزان و قیمتگذاری ارزنده. بسته به نوع مخاطبان، هر دو نوع قیمتگذاری میتواند مفید باشد؛ ارزان برای کسانی که شرایط مساعدی برای خرید کالاها و محصولات گرانقیمت ندارند، ارزنده هم برای گروههایی که جنس خوب میخواهند و آمادگی برای پرداخت قیمت متناسب با کیفیت را دارند. اما یکی دیگر از استراتژیهای قیمتگذاری، قیمتگذاری چندگانه است. نمیتوانید گزینهها را از مردم دور کنید. مردم دوست دارند با قیمتگذاریهای چندگانهای که شما با توجه به نوع محصول، شرایط پرداخت، میزان خرید و مانند اینها شکل میدهید، خودشان تصمیم بگیرند چه شیوهای را دنبال کنند تا از نظرشان، صرفهجویانه باشد.
نکته بعد، قیمتگذاریهای جذاب و انگیزشی است. یکی از استراتژیهای قیمتگذاری در شرایط رکود و کسادی، قیمتگذاری جذاب و انگیزشی است. در بحث بازاریابی، موضوعی به اسم ؟؟؟ داریم، یعنی پیشنهاد غیرقابل ردکردن. محصول و قیمت آنقدر جذاب است که مشتری در هر شرایطی آماده است تا به خرید روی بیاورد و این فرصت را از دست ندهد. شما باید با شناختی که از بازار و مشتری دارید، این پیشنهاد غیرقابل ردکردن را به مشتریهایتان ارائه داده، یا قیمتگذاریهایی را ارائه دهید که آنقدر انگیزهبخش و جذاب است که مشتری به هیچ وجه نمیتواند در برابرش مقاومت کند.
نکته بعد، قیمتگذاری اثربخش است. باید ببینیم چگونه بعضی از قیمتهایمان را تنظیم کنیم تا نهایتا به فروش منجر شود، نه فقط شعار. در شرایط فعلی، بسیاری از تولیدکنندهها و فروشندهها، به دنبال این نیستند که نمایش قیمتگذاری دهند، دنبال نتیجه نهایی هستند، یعنی قیمتهایی را ارائه دهند که مطمئن باشند اثرگذار است و مشتری را متقاعد به خرید میکند.باز هم اشاره میکنم، در جریان قیمتگذاری، حتما علاوه بر قیمت، به شرایط پرداخت مناسب توجه داشته باشید. با توجه به مردمی که پول نقد ندارند و بسیاری از کارمندانی که از هفته دوم در هر ماه، نقدینگی برای خرید ندارند، شما هستید که باید تشخیص دهید چگونه با پرداختهای قسطی، تسهیلاتی و ویژه، ارتباط آنها را با محصولات و بنگاه خودتان حفظ کنید.