اسب بخار
چرا اسب بخار دیگر معیار مناسبی نیست؟
یکی از بزرگترین مشکلات اسب بخار، استاندارد نبودن آن در سطح جهان است. درحالیکه در آمریکا از اسب بخار امپریال (hp) استفاده میشود، اروپاییها از اسب بخار متریک (PS) استفاده میکنند که اندکی باهم تفاوت دارند. یک اسب بخار متریک معادل ۰.۹۸۶ اسب بخار امپریال است. این تفاوت شاید در اعداد کوچک ناچیز به نظر برسد، اما در خودروهای قدرتمند امروزی قابلتوجه است. برای مثال، شاسیبلند استون مارتین DBX۷۰۷ نام خود را از قدرت ۷۰۷ اسب بخاری متریک خود گرفته است اما این عدد در واحد امپریال، معادل ۶۹۷ اسب بخار است. علاوه بر این، روشهای اندازهگیری اسب بخار در طول زمان تغییر کردهاند. در سال ۱۹۷۲، انجمن مهندسان خودرو (SAE) استاندارد خود را از اندازهگیری قدرت ناخالص موتور به قدرت خالص تغییر داد که در آن تمام تجهیزات جانبی مانند دینام و پمپ آب روی موتور نصب بودند. این تغییر بهتنهایی باعث شد برخی خودروهای عضلانی آمریکایی روی کاغذ بیش از ۱۰۰ اسب بخار از قدرت خود را از دست بدهند.
کیلووات، واحدی برای آینده
با فراگیر شدن خودروهای برقی و هیبریدی، ما همین حالا هم یک واحد استاندارد، جهانی و علمی برای سنجش قدرت بنام وات داریم. این واحد که بهافتخار همان جیمز وات نامگذاری شده، برای همه قابلدرک است. یک اسب بخار معادل تقریباً ۷۴۶ وات است. البته بیان قدرت خودرو با وات، اعداد بسیار بزرگی را ایجاد میکند اما میتوان از پیشوند کیلو (هزار) استفاده کرد. در این صورت، قدرت همان استون مارتین DBX۷۰۷ در تمام دنیا عدد ثابت ۵۲۰ کیلووات خواهد بود. جالب است بدانید که مهندسان در مراحل توسعه و آزمایش خودروها، چه بنزینی و چه برقی، از کیلووات استفاده میکنند. تبدیل این عدد به اسب بخار تنها در مراحل پایانی و توسط تیمهای بازاریابی و روابط عمومی برای ارائه به عموم مردم انجام میشود. تنها مانع برای پذیرش کیلووات، جنبهٔ روانی و بازاریابی آن است؛ اعداد کوچکتر ممکن است بهاندازهٔ اعداد بزرگ اسب بخار هیجانانگیز به نظر نرسند؛ اما با تبدیل شدن خودروها به ماشینهایی الکتریکی، زمان آن رسیده که زبان ما نیز همراه با فناوری تکامل یابد. کیلووات معیاری صادقانهتر، دقیقتر و سادهتر برای توصیف قدرت در آیندهٔ صنعت خودرو است.