اداتی که بنیانگذاران بیتجربه هرگز کنار نمیگذارند
هیچ یک،یک بنیانگذار بیتجربه تا ابد بیتجربه باقی نخواهد ماند. بسیاری از مهارتهای لازم برای راهاندازی یک شرکت تنها از طریق تجربه به دست میآید. این تجربه چه هدر برود، چه به رشد و تبدیلشدن یک بنیانگذار به یک رهبر بهتر کمک کند به نحوه واکنش او به موقعیتهای منفی بستگی دارد. فهرست عادتهایی که بنیانگذاران بیتجربه نمیتوانند ترک کنند را در زیر بررسی کنید:
1-آنها نمیتوانند با همکاران بنیانگذار خود همراه شوند.
خالد حلیم یک کارآفرین و مربی استارتآپ مرتبا با تیمهای بنیانگذار بیمهارت سروکار دارد. حلیم معتقد است بنیانگذاران باید قادر به انتقاد سازنده یکدیگر باشند.یاد بگیرید چگونه بازخورد بدهید و چگونه دریافت کنید بدون آنکه مسئلهای شخصی تلقی شود. شما و همکاران بنیانگذارتان همه میخواهید کسبوکارتان موفق شود. انتقادات سازندهای را در مضامین مثبت ارائه کنید و به بازخوردها گوش دهید. تیم پایه شما پر از افراد با استعدادهای متنوع است. هرچه بیشتر به رشد یکدیگر کمک کنید، فرصتهای موفقیت شما بیشتر میشوند.
2-آنها نمیتوانند یک تصمیم نهایی بگیرند.
بخشی از محصول شما همیشه میتواند بهتر باشد. شاید طراحی آن میتوانست جلوه بهتری داشته باشد؛ شاید اشکالات آن بیش از تصور شماست. شاید حتی میتوانست کارآمدتر از چیزی که هست باشد. دلیلش هرچه که باشد در چنین مواقعی شما باید تصمیم بگیرید آیا میخواهید پروژه را در همان نقطه بخوابانید یا میخواهید آن را در دنیا منتشر کنید.بنیانگذاران بیتجربه زمان بسیار زیادی را در انتظار راهاندازی محصولشان صرف میکنند. در حالی که آنها در یک ترس ثابت به سر میبرند که محصولشان به اندازه کافی خوب نیست، شرکتهای دیگر آن را به بازار عرضه میکنند. در نهایت تردید آنها برایشان گران تمام میشود و شرکتهایشان قبل از رسیدن به نقطهای ثابت دچار تزلزل میشود.هرگز محصولی را که میدانید با شکست مواجه میشود روانه بازار نکنید که به فروش ضعیف و بیاعتباری منجر نشود. اگر شما میدانید محصول شما برای بازار مناسب است و میتوانید به واسطه آن پول به دست آورید، در توسعه و گسترش آن پشتکار داشته باشید.
3-آنها به کارکنانشان احترام نمیگذارند.
بنیانگذاران در همه جا باید از مشکلات Uber و استارتآپهای بزرگ دیگر درس بگیرند. فرهنگهای ناخوشایند و افتضاحات آزاردهنده یکشبه ظاهر نمیشوند. در عوض، آنها به عنوان یک پیامد طبیعی از فضاهایی که در آنها مردم نمیدانند چگونه به یکدیگر احترام بگذارند بروز میکنند.شما برای جلوگیری از مرافعه در شرکتتان نیازی به اقدام قانونی سختتر در مورد تماس چشمی ندارید. شما درواقع باید یک نمونه از احترام را در رفتارتان قرار دهید و از افرادی که معنی «احترام» را درک نمیکنند خلاص شوید.
با کارکنانتان به نحوی رفتار کنید که گویا آنها آینده شما را در دستانتان قرار دادهاند. وقتی کارکنان شما در محل کار احساس امنیت کنند آنها زمان کمتری را با نگرانی درباره فضای شخصیشان صرف میکنند و زمان بیشتری را برای پیشبرد رو به جلوي شرکتتان میگذرانند.
4- آنها جزئیات را فراموش میکنند.
بسیاری از بنیانگذاران سوابق عمیقی در حسابداری، حقوق، بازاریابی، بیمه و منابع انسانی ندارند. بنیانگذاران بیتجربه سعی دارند همه این کارها را خودشان انجام دهند، که طبیعتا منجر به مشکلات متعددی از آزارهای کوچک تا فجایع بزرگ میشوند. با امور مالی یا سابقه قانونی شرکت خود بازی نکنید. با افرادی که بهتر میدانند مانند حسابداران و وکلا مشورت کنید، یا افرادی را استخدام کنید که بتوانند این کارها را برای شما انجام دهند. صنایع مختلف نیازهای مختلفی دارند، بنابراین با مربیان و همکاران خود مشورت کنید تا ببینید به چه نوع حمایتهایی برای حفظ جایگاهتان نیاز دارید. بیمه به طور خاص میتواند تخصصی باشد. با یک نمایندگی بیمه کار کنید که صنعت شما را میشناسد و به مسئولیتها و محصولات شما واقف باشد.
5-آنها فاقد مهارتهای سازمانی هستند.
برخی از بنیانگذاران، تصمیمات سریع و عجولانه را با نوآوری برابر میپندارند. این بنیانگذاران به ندرت میتوانند شرکت را برای بلندمدت موفق نگه دارند. وقتی بنیانگذاران به جلساتشان دیر میرسند، ضربالاجلهای مهم را از دست میدهند و تماسهای مهم مشتری را فراموش میکنند و شرکتهای آنها به شدت از این بیتوجهیشان زجر میکشند.با حفظ و بهروزرسانی تقویمتان سازماندهی شوید. برنامهتان را طوری پیاده کنید که هرگز نگران زمانتان نباشید.