داستان تولد تویوتا راوفور
RAV Four به چه معناست؟
نام این کانسپت کاملاً حسابشده بود. عبارت RAV مخفف خودروی فعالیت تفریحی بود، اصطلاحی که در آن زمان در ژاپن برای شاسیبلندها به کار میرفت و کلمهٔ Four نیز به سیستم چهارچرخ محرک اشاره داشت.
کانسپتی که سنگ بنای یک کلاس جدید شد
کانسپت RAV Four بسیاری از ویژگیهای کراساوورهای مدرن را در خود داشت. این خودرو برخلاف شاسیبلندهای سنتی آن زمان، از شاسی یکپارچه بهره میبرد و سیستم تعلیق کاملاً مستقل داشت که سواری راحتتری را فراهم میکرد. ظاهر جعبهای، پوششهای پلاستیکی فراوان بدنه و جلوپنجره پنجخطی که یادآور محصولات جیپ بود، چهرهای سرسخت به آن میبخشید. فضای داخلی نیز با صندلیهای تاشو و انعطافپذیر، بسیار کاربردی طراحی شده بود. هرچند اطلاعات دقیقی از پیشرانه منتشر نشد اما گفته میشد یک موتور ۲ لیتری از سری S تویوتا که در خودروهایی مثل سلیکا و کمری استفاده میشد زیر کاپوت آن قرار داشت.
از طرح مفهومی تا خط تولید
استقبال از این کانسپت آنقدر مثبت بود که تویوتا تصمیم گرفت آن را به مرحله تولید برساند. سرانجام پس از پنج سال، نسخه تولیدی با نام کوتاهتر و امروزی راوفور در می ۱۹۹۴ در ژاپن عرضه شد. مدل تولیدی طراحی معقولتر و فضای داخلی سادهتری داشت اما روح ماجراجوی کانسپت اصلی بهخصوص در نسخه سهدر را بهخوبی حفظ کرده بود. مدل کاربردیتر پنجدر نیز حدود یک سال بعد به بازار آمد.
موفقیت رافور فوری و جهانی بود. این خودرو در سال ۱۹۹۶ به بازار آمریکا رسید و بهسرعت رقبا را به واکنش واداشت. هوندا با CR-V در سال ۱۹۹۵ و سوبارو با فارستر در سال ۱۹۹۷ وارد این رقابت شدند. موفقیت راوفور به تمام خودروسازان ثابت کرد که آینده در دستان کراساوورها است؛ کلاسی که امروز تصور دنیای خودرو بدون آن غیرممکن است و همهچیز از یک کانسپت جسورانه در ۳۵ سال پیش شروع شد.