بهینهسازی نرخ تبدیل چیست و شامل چه مواردی میشود؟
هیچ یک،بهینهسازی نرخ تبدیل، به روشهایی گفته میشود که از طریق آنها میتوانیم نرخ تبدیل کاربر به هدف را در سایت خود بهبود ببخشیم. به تعداد افرادی که به سایت مراجعه میکنند و ما را به هدفی که میخواهیم میرسانند به نسبت کل افراد، نرخ تبدیل گفته میشود. فرض کنید که هدف ما از راهاندازی سایت، فروش محصول است، بنابراین نرخ تبدیل را بر اساس میزان فروش محصول تعریف میکنیم. برای اندازهگیری نرخ تبدیل کافی است که محاسبه کنیم چند درصد از افرادی که به سایت ما مراجعه کردهاند از ما خرید کردهاند. به عنوان مثال اگر سایت ما روزانه صد بازدیدکننده داشته باشد و دو نفر از آنها از ما خرید کنند، نرخ تبدیل سایت ما دو درصد است.
نرخ تبدیل، میتواند برای رسانههای مختلف به تفکیک تعریف شود، به عنوان مثال نرخ تبدیل فروش سایت را بر اساس ورودیهای مختلفی که از گوگل، تبلیغات بنری، تبلیغات ایمیلی یا شبکههای اجتماعی میگیریم به صورت مجزا محاسبه کنیم و متوجه شویم که کدام یک از ورودیهای سایت، ما را بهتر به هدفی که میخواهیم میرساند. حتی برای یک رسانه نیز میتوان نرخ تبدیل را به تفکیک محاسبه کرد، به عنوان مثال ممکن است سایت ما از طریق کلمات کلیدی مختلف در گوگل ورودی داشته باشد، برخی از این کلمات برای ما فروش مناسبی ایجاد میکنند و برخی دیگر تاثیری در فروش سایت ما ندارند، با محاسبه نرخ تبدیل به ازاي هر یک از کلمات کلیدی میتوانیم کلمات کلیدی مناسب در زمینه کاری خود را محاسبه کنیم.
بهینهسازی نرخ تبدیل که مخفف عبارت Conversion Rate Optimization است، به روشها و تکنیکهایی گفته میشود که از طریق آنها میتوانیم نرخ تبدیل خود را بهبود دهیم. اولین و مهمترین نکته در بهینهسازی نرخ تبدیل، بهدستآوردن نیازها و خواستههای کاربر است.این موضوع که بدانیم کاربر با چه هدفی به سایت ما مراجعه کرده، چه نیازهایی دارد و چگونه میتوانیم به نیازهای او پاسخ مناسب بدهیم و اعتماد او را جلب کنیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
فرض کنید که مالک یک سایت فروش گل آنلاین هستید، سایت خود را بسیار زیبا طراحی کردهاید و تخفیفهای متنوعی در آن قرار دادهاید، اما نرخ تبدیل سایت شما يك درصد است، یعنی از هر 100 نفر مراجعهکننده تنها یک نفر از شما خرید میکند. شاید در درجه اول به این موضوع فکر کنید که برای افزایش نرخ تبدیل، بهتر است تخفیفهای بیشتری روی سایت بگذارم یا سرعت لود صفحات خود را افزایش دهم، و مواردی از این قبیل را بررسی کنید. گرچه این موارد تاثیر مناسبی در بهبود نرخ تبدیل دارند، اما بیشترین نتيجه را زمانی خواهید گرفت که رفتارها و نیازهای کاربران را بررسی کنید و به این موضوع بپردازید که کاربرانی که به سایت شما مراجعه کردهاند از چه طریقی و با چه هدفی به سایت آمدهاند و دغدغه ذهنی آنها چیست؟ برای بهدستآوردن این موضوع میتوانیم یک ابزار چت آنلاین در سایت قرار دهیم و به سوالات کاربران پاسخ دهیم. نتایج این کار ممکن است برایتان بسیار جالب باشد، به عنوان مثال متوجه شوید که اکثر مراجعهکنندگان نگران این موضوع هستند که آیا گل به موقع به مقصد میرسد یا خیر و با توجه به فاصله مکانی که با فروشگاه شما دارند، زمان ارسال و تحویلگرفتن کالا برای آنها بسیار مهم است. بنابراین نوشتن جملهای در سایت که بتواند به این دغدغه کاربران پاسخ دهد تاثیر بسیار بالایی در افزایش نرخ تبدیل شما خواهد داشت. به عنوان مثال در قسمت بالای سایت جملهای با اين مضمون بنویسیم: «ارسال گل به همه مناطق تهران، حداکثر در 2 ساعت.» کاربر با مشاهده این جمله، پاسخ سوال خود را خواهد گرفت و با خیال راحت میتواند از سایت خرید کند. همچنین جمله فوق میتواند هوشمندانهتر هم طراحی شود و با دریافت مکان کاربر از طریق مرورگر، آن را شخصیسازی کنیم و بنویسیم: «شما در منطقه عباسآباد قرار دارید، در صورتی که همین الان سبدگل سفارش دهید، سفارش شما را در 2 ساعت به شما تحویل خواهیم داد.» سادگی وبسایت، محتوای مناسب و مفید برای کاربر و سرعت لود صفحات از موارد فنی بااهمیت در بهینهسازی نرخ تبدیل هستند. همانطور که در مثال بالا ملاحظه كرديد، در بسیاری از مواقع قراردادن یک جمله در سایت میتواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش فروش سایت شما داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که باید به آن بسیار دقت کنیم. جلب اعتماد کاربران است. به عنوان مثال اگر هدف ما عضویت کاربر در خبرنامه سایت است، باید به او اطمینان دهیم که از ایمیل او استفاده تبلیغاتی نخواهیم کرد و ایمیل او را در اختیار دیگران قرار نخواهیم داد و اگر کاربر میخواهد از سایت ما خرید انجام دهد، باید به او اطمینان دهیم که در صورت خرابی کالا، آن را پس خواهیم گرفت،گارانتی بازگشت وجه داریم و اصالت کالا را تایید میکنیم. ابزارهای زیادی برای بهبود نرخ تبدیل استفاده میشوند، مانند ابزارهایی که با ضبط ویدئو از روی سایت، به ما کمک میکنند تا بهتر رفتار کاربران را رصد کنیم که معروفترین آنها وبسایت hotjar.com است. این سایت علاوه بر اینکه نقشه حرارتی در اختیار ما قرار میدهد، از رفتار کاربران بر روی سایت فیلم میگیرد. همچنین ابزارهای تحلیلگر مانند گوگلآنالیتیکس به ما کمک میکنند که کانالهای ورودی سایت خود را بهینه کنیم و بهینهسازی نرخ تبدیل را به تعریف هدفهای مناسب اندازهگیری كرده و بهبود دهیم. همچنین تکنیکهاي زیادی برای بهبود چیدمان و وضعیت سایت وجود دارند که در این زمینه استفاده میشوند؛ یکی از این تکنیکها Cart sorting یا مرتبسازی کارت است. در این روش از کاربران سایت میخواهیم که به سلیقه خودشان بخشهای مختلف را چیدمان کنند و با انجام آزمایش از افراد مختلف مطمئن میشویم که چیدمان سایت ما در نهایت سادگی و طبق سلیقه کاربر انجام شده است. در نهايت باید دقت کنیم که سایت خود را به سلیقه کاربران بسازیم نه طبق سلیقه خودمان. یکی از مهمترین مزایای استفاده از روشهای مختلف بهینهسازی نرخ تبدیل این است که بدون اینکه هزینههای تبلیغاتی شما افزایش یابد، سود و فروش شما افزایش مییابد و این موضوع باعث میشود که حتی تبلیغاتی که پیش از این برای شما بازدهی نداشتند، بازدهی مثبت ایجاد کنند و شما را به سوددهی برسانند. امیدوارم که با تحلیل رفتار و نیازهای مخاطب سایت خود، بتوانید گامی در جهت بهینهکردن نرخ تبدیل بردارید و این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.