علاماتی که نشان میدهد شما از بازاریابی اگو استفاده میکنید
هیچ یک،دو نوع کسبوکار وجود دارد، آنهایی که از بازاریابی اگو استفاده میکنند و آنهایی که نمیکنند. بازاریابی اگو اصطلاحی است که من پس از مدتها کار با اربابرجوع خلق کردم تا آنها بتوانند صدها هزار دلار از بازاریابی به دست آورند. اربابرجوع که بیشترین تاثیر را بر دیگران میگذارند، بیشترین تاثیر را هم روی خودشان میگذارند. به سه نشانه بازاریابی اگو که در زیر آورده شده توجه کنید:
۱- 95 درصد بازاریابیتان به شما و پنج درصد آن به دیگران مربوط میشود.
آن را معکوس کنید. شرکتها تبلیغ میکنند که چه مدت در کسبوکارشان بودهاند، چه تعداد مکان دارند و ویژگیهای خدماتشان را برجسته میکنند. با این حال که این آمارها جای خود را دارند، روشهای بهتری برای تبلیغات وجود دارد. اربابرجوع و مشتریان شما میخواهند تا پایان روز مشکلاتشان حل شوند. هر کاری که شما در کسبوکارتان انجام میدهید باید در بالاترین حد توان کاملا متمرکز بر خدمت به آنهایی باشد که برایشان کار میکنید.همه چیز از وبسایت شما، پیشنهادها و بازاریابی شما باید متمرکز بر خلق یک تجربه تاثیرگذار باشد که یک فرد را از یک وضعیت منفی، پردردسر یا سردرگم به یک وضعیت شادتر و خرسند بیاورد. با یادگیری بیشتر درباره مشتریانتان شروع کنید. از بزرگترین تلاشهای آنها درس بگیرید. از آنها سوال کنید و مدل کسبوکارتان را با نیازهای بازار وفق دهید. از اصطلاحات فنی خودداری کنید و با زبانی با آنها صحبت کنید که آن را درک کرده و به کار ببرند. شعارهایی درباره وبسایتتان بسازید که به مردم بگویند شما دقیقا چه کاری برای آنها انجام میدهید.
۲- شما خواهان جهان هستید اما در عوض چیزی نمیدهید.
به منظور فروش، ارزش دریافتشده از محصول یا خدمتی که شما ارائه میدهید باید بیش از خود قیمت آن باشد. باید یک مسئله خاص را برای یک شخص خاص حل کند. این امر به مشتریان شما کمک میکند تا خودشان را درونی و متقاعد کنند که آنچه میخرند مسائل، چالشها، خواستهها و گرفتاریهایشان را حل خواهد کرد.با این حال به اینجا ختم نمیشود. پاداشهای غیرمنتظرهای در نظر بگیرید که به این خاطر دریافت میکنند که مشتری شما هستند. یک پایگاه از طرفداران وفادار در میان مشتریانی که مرتبا به شما رجوع میکنند ایجاد کنید، چون آنها به چشمانداز، پیامرسانی و برند شما ایمان دارند. شما میتوانید این کار را بدون تخفیف در قیمتها انجام دهید. شما اگر این اصول را دنبال کنید میتوانید یک فرصت جدید خلق کنيد و بهترین و گرانترین شوید. به چند تا از گرانترین دلالهای خودرو در جهان نگاه کنید. لامبورگینی خودروهایی در بالاترین قیمت میفروشد زیرا آنها یک فرصت جدید خلق کردهاند. آنها زمان، انرژی و ایدههای بسیار زیادی صرف کردهاند تا یک خودرو تولید کنند. اگر شما این استراتژیها را دنبال نمیکنید، رقیبان شما آنهایی که این مطلب را میخوانند این کار را انجام خواهند داد. تجارت دادوستد است.
۳- شما چیزهایی به مردم میفروشید که نمیخواهند.
مشتریان با کمکگرفتن از اینترنت، روزبهروز زرنگتر و باهوشتر میشوند. آنها نه تنها برند شما را به صورت آنلاین جستوجو میکنند بلکه رقیبان شما را نیز جستوجو میکنند. آنها بهترین محصول یا خدمتی را میخواهند که وضعیت، روابط، سلامتی یا پیشرفت شخصیشان را با بهترین قیمت بهبود دهد. کسبوکارها و شرکتها اشتباه میکنند و تلاش دارند تا بدون انجام تحقیقات بازاری برای درک خواستهها و نیازهای مخاطبانشان چیزهایی به آنها بفروشند.سوالهای مناسبی را در قالب یک نظرسنجی برای مخاطبانتان بفرستید تا بازخوردی صادقانه دریافت کنید. گاهی اوقات صاحبان کسبوکار تصور میکنند آنها به خاطر تجربهشان خیلی خوب هستند و نیازی به دریافت بازخورد ندارند. اگر اینطور فکر میکنید، به شرکتهایی مانند Intel,Oracle و Disney نگاه کنید. اینها شرکتهای میلیارددلاری هستند که از شرکتهای تحقیقاتی مانند Survey Monkey و Qualtrics برای دریافت بازخوردی صادقانه از مخاطبانشان استفاده میکنند. شما نباید حتما برای اجرای این استراتژیها یک کسبوکار میلیارددلاری باشید.با تحقیقات بازاری شروع کنید. ببینید مشتریانتان چه چیزی میخواهند و چیزهایی را که نیاز دارند به آنها بدهید. سپس خودتان را با بازار وفق دهید. انجام چنین کاری شما را وادار خواهد کرد تا نتایج بیشتری را در کسبوکارتان ببینید. لطفا در تلاشهای بازاریابیتان خودخواه نباشید. بازاریابی اگو را انجام ندهید.