داستان جالب پژو RCZ
دو سال بعد، در همان نمایشگاه فرانکفورت، نسخه تولیدی RCZ به نمایش درآمد و از آوریل ۲۰۱۰ راهی بازارها شد. نکته شگفتانگیز این بود که نسخه نهایی کاملاً به طرح مفهومی اولیه وفادار مانده بود. سقف موجدار معروف به دو حبابی، ستونهای آلومینیومی صیقلی و طراحی کلی بدنه، تقریباً دستنخورده باقی مانده بود. RCZ همچنین اولین محصول پژو بود که از سنت نامگذاری سهرقمی با صفر در وسط، پیروی نمیکرد و هویتی مستقل برای خود دستوپا کرد.
وقتی RCZ جان مدیر پژو را نجات داد
در اوایل سال ۲۰۱۰، همزمان با عرضه رسمی RCZ، یکی از مدیران ارشد روابط عمومی پژو که با همین کوپهٔ جدید رانندگی میکرد، در کوهستانهای پیرنه اسپانیا دچار حادثهای هولناک شد. RCZ او به دلیل یخزدگی جاده از مسیر منحرف شد و به اعماق دره سقوط کرد. گرچه سرنشینان آسیب جدی ندیدند اما در مکانی دورافتاده و دور از دیدرس سایر خودروها گرفتار شده بودند. در این لحظه، یکی از ویژگیهای نوآورانه RCZ یعنی دکمه SOS به کمک آنها آمد. این خودرو اولین محصول پژو بود که به این سیستم مجهز شده بود و با فشردن آن، موقعیت دقیق خودرو برای سرویسهای اورژانسی ارسال شد و گروه نجات به سرعت به محل حادثه رسید. این اتفاق تلخ، ناخواسته به آزمونی سخت برای ایمنی و فناوریهای جدید RCZ تبدیل شد.
مشخصات فنی و تجربه رانندگی
پژو RCZ بر پلتفرم هاچبک ۳۰۸ ساخته شده بود و یک خودروی دیفرانسیل جلو بود. شاید این موضوع برای علاقهمندان به خودروهای اسپرت یک نقطهضعف به نظر برسد اما پژو با سابقهای درخشان در ساخت خودروهای دیفرانسیل جلوی جذاب سرگرمکننده مانند 205 GTi و 306- GTi-6 ثابت کرد که لذت رانندگی لزوماً به محور محرک عقب وابسته نیست. این کوپه با سه پیشرانه عرضه میشد که شامل ۱٫۶ لیتری توربو بنزینی با دو سطح قدرت ۱۵۵ اسب بخار و ۲۰۰ اسب بخار و موتور ۲ لیتری دیزلی با ۱۶۳ اسب بخار بود.
RCZ هندلینگ دقیق و چسبندگی بالایی در پیچها داشت و تعادل خوب آن، تجربهای لذتبخش از رانندگی اسپرت را فراهم میکرد. بااینحال، برخی منتقدان معتقد بودند که فرمان آن حس دقیقی از سطح جاده را منتقل نمیکند و سیستم تعلیق، به نرمی و پویایی مدلهای افسانهای قدیمی پژو نیست.
اوج هیجان با نسخه R
در سال ۲۰۱۳ تقریباً همزمان با معرفی فیسلیفت RCZ، پژو با معرفی نسخه RCZ R، این کوپه را به اوج عملکرد رساند. این مدل با پیشرانهای به قدرت ۲۷۰ اسب بخار، دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، سیستم تعلیق تقویتشده و وزن کمتر، به یک هیولای واقعی تبدیل شد. شتاب صفر تا صد آن تنها ۵٫۹ ثانیه بود و به لطف شاسی تقویتشده، بهراحتی از پس این قدرت اضافه برمیآمد. RCZ R پاسخی قاطع به کسانی بود که به دنبال هیجان خالص در کالبد این کوپه زیبا بودند. درنهایت، در سال ۲۰۱۵ تولید این کوپهٔ فرانسوی پس از ساخت نزدیک به ۶۸ هزار دستگاه بدون معرفی جانشین، خاتمه پیدا کرد.