با وجود افزایش قیمت تأخیر در تحویل خودرو ادامه دارد
به گزارش هیچ یک و به نقل از دنده 6 / در هفته اخیر اکثر رسانههای خودرویی از افزایش چشمگیر قیمت خودروها از درِ کارخانه خبر دادند. خودروسازان به ترتیب افزایش قیمت را پیش بردند اما پارسخودرو و مدیرانخودرو انگار تیر آخر را زدند به طوری که همه از این افزایش قیمت متعجب شدند. چرا که قیمت خودروها افزایش پیدا میکند اما خبری از تحویل نیست. در چند روز گذشته نیز خریداران خودروها در اعتراض به تأخیر تحویل خودروها تجمعاتی داشتند. با اعلام لیست جدید قیمتها در آبانماه امسال، قیمت هشت محصول شرکت پارس خودرو نسبت به تیرماه امسال شاهد افزایش 100 تا 162 میلیون تومانی بوده است. شرکت پارس خودرو لیست قیمت محصولات تولیدی خود را بدون احتساب هزینههای جانبی ویژه آبان ماه 1404 منتشر کرده است. البته سایر عوارض قانونی و هزینههای مرتبط از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شمارهگذاری و…. مستند به اسناد پرداختی به قیمت در کارخانه اضافه خواهد شد. همچنین همه خودروهایی که وجه آنها بهصورت کامل از مشتری دریافت شده یا تاریخ تحویل آن قبل از ابلاغ مجوز افزایش قیمت بوده و دعوتنامه آن مطابق قرارداد تاکنون برای مشتری صادر نشده است براساس نرخهای قبلی و مابقی تعهدات بر مبنای نرخهای جدید و با اعمال مصوبه شماره 473 شورای رقابت صورت خواهد پذیرفت. بررسیها نشان میدهد پارسخودرو تغییرات قیمتی محصولات خود را برای دومین بار در سال 1404 انجام داده است به نحوی که در تیرماه امسال با انتشار لیست جدید قیمتها خبر افزایش قیمتها را مطرح کرده بود. این موضوع در حالی است که خودروهای ثبتنامی قبلی به دست مشتریان نرسیده که با افزایش قیمت مواجه شدهاند. مشکل دیگر این است که شرایط فروش جدید برای خودروهایی مانند اطلس باز میشود در حالی که هنوز اطلس G تحویل مشتریان نشده است! شاهین هم همچنان تحویل داده نشده است. این موضوع در حالی است که چندی قبل احمد شانیان، معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایهای در گفتوگو با روزنامه ایران درباره تأخیر تحویل خودروها توسط خودروسازان اخطار داده بود که پرونده میتواند حتی قضایی شود.مدیران خودرو؛ افزایش قیمت، کاهش تولید!
طبق آمار وزارت صمت درباره تولید خودرو، مدیرانخودرو که سومین خودروساز محسوب میشود کاهش تولید را در شش ماه ابتدایی سال 1404 ثبت کرد. این دادهها همچنین کاهش ۶۰ درصدی تولید در مدیران خودرو را نشان میدهد. در بازه مورد بررسی، این خودروساز بخش خصوصی ۳۴ هزار و ۳۶۰ دستگاه تولید کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تا پایان هفتمین ماه سال ۸۵ هزار و ۸۵ دستگاه انواع سواری در این شرکت تولید شده بود. به بیان سادهتر، میزان تولید در مدیران خودرو ۵۰ هزار و ۷۲۵ دستگاه کمتر شده است. حالا شرکتی که کاهش تولید داشته سراغ افزایش قیمت رفته است. البته این افزایش قیمت را در کرمانموتور و بهمن موتور هم شاهد هستیم. در مدیرانخودرو تقریباً تمامی خودروهای زیرمجموعه برندهای MVM، فونیکس (FOWNIX) و اکستریم (XTRIM) با افزایشی بعضاً سنگین روبهرو شدهاند. بیشترین افزایش قیمت در کل سبد محصولات مدیران خودرو متعلق به مدل اکستریم TX ) TXL) است که با افزایشی معادل ۳۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت آن از ۴ میلیارد و ۴۷ میلیون تومان به ۴ میلیارد و ۳۵۹ میلیون تومان رسیده است. پس از آن، مدل اکستریم SX) LX) با افزایش ۲۰۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی، از ۳ میلیارد و ۱۱۴ میلیون تومان به ۳ میلیارد و ۳۲۴ میلیون تومان افزایش یافت. حتی پرچمدار این برند، اکستریم QX)VX)، که پیشتر مرز ۵ میلیارد تومان را رد کرده بود، با افزایشی
۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی، به قیمت جدید ۵ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان رسید.
شرکتهای خودروساز از کرمانموتور تا مدیرانخودرو، از پارسخودرو تا سایر مونتاژیها افزایش قیمتها را در سرلیست خود قرار دادهاند اما ایکاش درباره تأخیر تحویل خودروها به خریداران هم توضیحی وجود داشت.