روشهای ترویج در بازار فعلی
هیچ یک،باید به این نکته توجه کنیم که زمان تصمیمگیری تا خرید نهایی، طولانی شده است. مردم دیگر سریع خرید نمیکنند؛ مطالعه میکنند، ارزیابی میکنند، مقداری به جوانب و عوامل حاشیهای میپردازند تا سرانجام، خرید مناسب را انجام دهند. در این فاصله، باید مشتری را آگاه، ترغیب و متقاعد کنید تا خرید کند. استفاده از شیوههای جدید تبلیغاتی، کانالها و رسانههای جدید تبلیغاتی، حضور در رسانههای اجتماعی و انواع پیامها و شیوه ارتباط برقرارکردنتان را باید دگرگون کنید. خیلی از افراد در این شرایط، دنبال امتیازات، جوایز، هدایا و امثال اینها هستند.اگر امروز به رسانهها، حتی رادیو و تلویزیون، دقت کنید، میبینید که از فروشگاه زنجیرهای گرفته تا یک اپلیکیشن، از کالاهای ضروری گرفته تا اقلام خدماتی، همه به دنبال این هستند که چگونه برای خریدار، امتیاز ایجاد کنند؛ چون خریداران وقتی دچار محدودیت و محرومیت هستند، حداقل انتظار دارند با امتیازهایی که دریافت میکنند، خریدی انجام دهند که حس برندهشدن را در آنها ایجاد کند.
نکته بعد، توزیع است. در شرایط رکود و کسادی، مردم علاقهمند به خریدهای بدون واسطه یا کمواسطه هستند. سعی کنید عواملی را که میتواند تعداد واسطهها را کم کند، بررسی کنید و تا جایی که امکان دارد، عوامل حاشیهای را محدود کنید.
حتی در مواردی، مردم دوست دارند به طور مستقیم از تولیدکنندگان خرید کنند، که خب در مورد خیلی از اقلام، امکانپذیر نیست، ولی اگر در بعضی از اقلام، این امکان را دارید که مردم، مستقیم به شما مراجعه کنند، به این نکته حساس، توجه داشته باشید.
نکته بعد، گرایش خریدارها به سوی عمدهفروشیها و فروشگاههای ارزانفروش است. بنابراین کانالهایی را انتخاب کنید که یا در قالب عمدهفروشی، یا فروشگاههای ارزانفروش و تخفیفی، بتواند برای مردم، جذابیت داشته باشد و در آنها انگیزه ایجاد کند تا در این کانالها خرید کنند و شما هم باید در این کانالها، حضور دائمی داشته باشید.
نکته بعد، خرید اینترنتی است. بعضی از مردم، بعضی از اقلام را به طور اینترنتی و مستقیم میخرند. وجودداشتن سایت مناسب، امکان خریدوفروش در این سایت و تسهیلات لازم برای رساندن کالا طبق انتظار مشتریها، از نکاتی است که در این زمینه حتما باید به آن توجه کنیم.اما استراتژیهای بازار چیست؟ مهمترین استراتژیهای بازاریابی، از جمله اینکه در چه بازارهایی حضور داشته باشیم، یا از چه بازارهایی خارج شویم و دیگر ادامه ندهیم، یکی از نکات مهم در رابطه با استراتژیهای بازار است. اگر به نکاتی که الان اشاره میکنم، با دقت توجه شود، میتواند به جای هدردادن منابع، زمینهساز ارزشآفرینی و ارزشافزایی برای شرکتها باشد.مهمترین استراتژیهای بازار عبارتاند از:
1- خارجشدن از بازارهای ضعیف و غیرمفید
در شرایطی که شرکتها با منابع محدودی روبهرو هستند و امکان درآمدزایی برای آنها وجود ندارد، حداقل باید مراقب هزینهکردن باشند، د اين مستلزم خروج از بازارهای ضعیف و غیرمفید است. یک بازنگری روی بازارهایتان داشته باشید. بازارهایی که احساس میکنید امکان رشد و پیشرفت در آنها وجود ندارد، یا حتی ممکن است فروش داشته باشید، اما سودی نمیبرید، آرامآرام از این بازارها خارج شوید و آنها را کنار بگذارید.
2- متمرکزشدن در بازارهایی که هنوز جایگاه قویای دارند.
اگر قرار است در بعضی از بازارها بمانید، جایی بمانید که هنوز جایگاه مناسبی دارید، صاحبنام هستید، مردم برای شما اعتبار قائل هستند و ترجیح میدهند به جای دیگر رقبا، از شما خرید کنند. بنابراین تشخیص اینکه در چه بازارهایی، تاکید و تمرکز بیشتری داشته باشید، از سوي خود شما صورت میگیرد و راهکارش هم این است که روی اقلامی تمرکز کنید که خریدارها، علاقهمند به خرید این اقلام از شما و برندتان هستند.
3- سعی کنید در شرایط رکود و کسادی، بعضی از رقبایی را که امکان تداوم فعالیت ندارند، شناسایی کنید و با بعضی از رقبا، یا همکاری کنید، یا امکانات آنها را خریداری کنید.
شاید یکی از بهترین استراتژیها در بازاریابی، خرید رقبای ناتوان در شرایط فعلی، یا شراکت و همکاری با رقبای قوی و آماده برای همکاری و همیاری است. خود این موضوع، فرصتآفرینی میکند و شرایطی را به وجود میآورد تا بتوانید در آینده، از سرمایهگذاری خودتان و دیگران، ارزشهای جدیدی را خلق کنید.
4- توجه به بازارهای پویا و فعال
اگر میخواهید در شرایط فعلی، در بازار موفق باشید، گاهی به دنبال بازارهایی بروید که تابهحال برایتان مهم و مطرح نبودهاند، اما بازارهای بسیار پویا، فعال، مفید و موثری برای آینده میتوانند باشند. کشف این بازارها و حضور کاملا حرفهای در آنها، میتواند فرصتهای آینده را برای شما تضمین کند.