عواملی که روی ارزش استارتآپ تاثیرگذارند
هیچ یک،هر بنیانگذاری رویای راهاندازی Airbnb,SpaceX یا Uber دیگری را در سر دارد. زرقوبرق این استارتآپهای يك میلیارددلاری به بنیانگذاران دیگر انگیزه بسیار زیادی میدهد. محاسبه ارزش یک استارتآپ سودآور به هیچ وجه آسان نیست، و در بهترین حالت تنها یک تخمین است. خیلی اوقات ارزش استارتآپها بسیار فراتر از مجموع بخشها و داراییهای آنهاست و با هیچ فرمولی نمیتوانید ارزش آنها را محاسبه کنید. همه شما باید شش مورد زیر را پیش از مذاکره با یک سرمایهگذار بالقوه در ذهن داشته باشید:
1- پرداخت پول از سوي مشتریان
همه کاربران مایلاند از یک برنامه اجتماعی یا یک برنامه دوستیابی به صورت رایگان استفاده کنند. هرچند بیشتر سرمایهگذاران با برنامههای رایگان هیجانزده نمیشوند. هیچ یک از پنج استارتآپ برتر ایالات متحده آمریکا خدمات رایگان ارائه نمیدهند. هر کدام از آنها مشتریانی دارند که بابت خدمات دریافتشده پول پرداخت میکنند.پینتر است که یک شبکه اجتماعی رایگان است، در رده هفتم قرار دارد اما این شبکه نیز الگوي درآمد خاص خود را دارد. اگرچه این پلتفورم برای استفاده اعضای آن رایگان است، اما مشتریانی دارد که برای تبلیغات محصولاتشان پول خوبی پرداخت میکنند. بنابراین این شبکه یک الگوي درآمد ثابت دارد. مهم نیست ایده شما چگونه و چه تحولی در جهان ایجاد میکند.شما به مشتریانی نیاز دارید که برای کاری که میکنید هزینه پرداخت کنند. این اولین چیزی است که سرمایهگذاران دانا به آن توجه میکنند.
2-محبوببودن
قصد دارید به کجا بروید و با چه سرعتی میخواهید به آنجا برسید؟ چه مدت است که استارتآپ خود را راه انداختهاید؟ رشد شما نسبت به رقیبانتان چه سرعتی داشته است؟ این شرکت در طول یک یا دو سال دیگر به چه جایگاهی خواهد رسید؟ اینها سؤالات ارزشمندی هستند که سرمایهگذاران انتظار دارند در زمان ارزیابی یک استارتآپ پاسخ مناسبی برای آنها داشته باشید. کاندیدای ایدهال برای سرمایهگذاری یک استارتآپ، رشد سریع در مراحل اولیه کار و با یک منحنی رو به رشد است. برخی استارتآپها با سرعت قابل توجهی به ارزش یکمیلیارددلاری میرسند.
3-سودآوری
تخفیفها، فروش و خدمات رایگان روشهای آسانی برای جلب خریداران و رشد درآمد شما هستند. هرچند در واقع تمرکز بر درآمد و سودآوری میانبری به مشكلات استارتآپ است، همانطور که بسیاری از کسبوکارهای ناموفق تجارت الکترونیک به طور مکرر این را ثابت کردهاند.جومیا اولین استارتآپ آفریقایی به ما نشان داد که تمرکز بر بازگشت سرمایه و سودآوری حتی در صنعتی به شدت درآمدمحور مانند تجارت الکترونیک امکانپذیر است. جومیا به جای تمرکز صرف بر بهینهسازی تبدیل، بهینهسازی درآمد را از طریق یک استراتژی تبلیغات تهاجمی مد نظر قرار داد. نتایج حیرتآور بودند. جومیا در نتیجه یک بازگشت سرمایه 57درصدی در مصر تا یک بازگشت سرمایه 120درصدی در نیجریه بزرگترین بازیکن تجارت الکترونیک در سراسر آفریقاست.
4-ارزش برند
مصرفکنندهها به عنوان یک نهاد جدید ابتدا باید از استفاده از محصولات یا خدمات یک استارتآپ آگاه باشند. آگاهی از یک برند و به خاطرآوردن آن برای موفقیت هر استارتآپي حیاتی هستند. هرچند تمام ارزش برند از صرف هزینههای کلان بازاریابی ناشی نمیشود و بخشي از آن میتواند ناشی از ارتباطات کلامی، روابط عمومی و منابع دیگر باشد.
5-کثرت تزریق سرمایه
مصرفکنندهها تنها افرادی نیستند که ترس از دستدادن دارند. وقتی سرمایهگذاران میبینند که یک استارتآپ چندین بار در گذشته سرمایه جذب کرده است، علاقه آنها برانگیخته میشود. مسلما سرمایهگذاران قبلی استارتآپ به کاري كه ميكردهاند ایمان داشتهاند. و این نشان میدهد که در دنیای استارتآپ چگونه پول به دنبال پول میرود.در حالی که میزان سرمایه به دستآمده از طريق یک استارتآپ میتواند عامل توانمندی بنیانگذاران برای بستن یک قرارداد باشد، اما سرمایهگذاریهای پیشین یک استارتآپ اغلب اولین مشوق برای سرمایهگذاری جدید هستند.
6-رقابت بازار
سود اولین پیشنهاددهنده شاید برای یک کسبوکار شگفتانگیز باشد اما این میتواند برای استارتآپي که در مراحل اولیه كار است هشداردهنده باشد. وقتی شرکتها به یک بازار کار جدید وارد میشوند یا یک بازار کار را به واسطه یک مفهوم جدید کسبوکار توسعه میدهند، بنیانگذاران دو وظیفه پیش رویشان دارند؛ اول باید سرمایهگذاران و دوم مصرفکننده را متقاعد کنند که ایده کسبوکار آنها شگفتانگیز است.