معرفی پروتون ساگا مدل ۲۰۲۶
زیر کاپوت، پروتون ساگا جدید به یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با فناوری i-GT مجهز شده که درواقع نسخه بدون توربوشارژر و تزریق مستقیم پیشرانه شاسیبلند X50 (جیلی بینیو با برند پروتون) است. این موتور در کنار یک گیربکس CVT قرار گرفته تا به مصرف سوخت ترکیبی شگفتانگیز ۴.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دست یابد؛ البته گیربکس CVT تنها برای نسخه پریمیوم (فول آپشن) عرضه میشود و مدلهای دیگر از همان گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک سابق استفاده خواهند کرد.
ساگا ۲۰۲۶ از نظر ظاهری کاملاً دگرگون شده است. در نمای جلو، یک جلوپنجره بزرگ و عریض میکند و چراغهای پروژکتوری LED (برای اولین بار در تاریخ ساگا) که با نوارهای کرومی و دیلایتهای L شکل به هم متصل شدهاند، چهرهای مدرن و جسور به خودرو بخشیدهاند. در نمای عقب نیز چراغهای سرتاسری که یادآور مدل S70 (جیلی امگرند با برند پروتون) هستند و رینگهای ۱۵ اینچی هشتپره جدید، این تحول را تکمیل میکنند. کابین خودرو نیز با داشبوردی افقیتر، دریچههای هوای کپسولی شکل و یک اهرم دنده جدید، کاملاً مدرنسازی شده است؛ اما ستاره اصلی این بخش، یک نمایشگر عریض ۱۶ اینچی است که صفحه آمپر دیجیتال و سیستم اطلاعات و سرگرمی را در خود جای داده است. ساگا جدید همچنین اولین خودروی سگمنت A در بازار خود خواهد بود که از اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم پشتیبانی میکند.
ساگا مدل ۲۰۲۶ روی نسخهای کاملاً بازنگریشده از پلتفرم قبلی ساخته شده که پروتون آن را AMA مینامد. به لطف این معماری جدید، امکان نصب تجهیزات ایمنی پیشرفته فراهم شده است. نسخه پریمیوم این خودرو به شش کیسه هوا و مجموعهای از سیستمهای دستیار راننده شامل ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، پایش نقاط کور و هشدار برخورد از عقب مجهز است. با وجود این تجهیزات، ساگا توانسته امتیاز چهار ستاره ایمنی خود از آسهآن انکپ را تحت پروتکلهای سختگیرانهتر حفظ کند.