اشتباهاتی که افراد در زمان نوشتن یک پست مرتکب میشوند
هیچ یک،آن هاندلی، نویسنده و پیشگام بازاریابی دیجیتالی میگوید: «در دنیای آنلاین کلمات آنلاین ماموران ما هستند. آنها به دنیا میگویند ما چه کسی هستیم.» کلماتی که شما در زمان نوشتن یک پست در شبکههای اجتماعی، یا در یک وبلاگ، یا ایمیل به كار ميبريد، قدرت شما را افزایش یا کاهش خواهند داد. هفت اشتباه زیر به قدرت آنلاین شما آسیب میزنند:
۱-استفاده از بیان مجهول در مواقع غیرلزوم
سخنرانان انگلیسی معمولا در جملات خود از ساختار فاعل، فعل و مفعول استفاده میکنند. بیان مجهول، شخص فاعل را از جمله حذف میکند. مانند جمله «پسر توپ را انداخت» که عبارتی معلوم است و جمله «توپ انداخته شد» با حذف فاعل مجهول میشود. بیان مجهول به مخاطبان شما حس در گلماندن را میدهد که پیچیده و کسلکننده است.از سوی دیگر بیان معلوم حس سُرخوردن از روی یک سرسره را به مخاطب ميدهد، و حتی آنها اگر بخواهند هم نمیتوانند متوقف شوند. این اصل در نوشتن داستان استفاده نمیشود اما در نوشتن آنلاین به کار گرفته میشود. تا جایی که میتوانید فاعل را در ابتدای جمله حفظ کنید، خوانندگان شما بابت این کار قدردان شما میشوند. بیان معلوم بیانی قوی و عاری از شرم است. بیان مجهول لحنی ضعیف، بزدلانه و خجالتی را القا میکند.
۲-استفاده از فضای سفید بسیار کم
احتمالا شما در مدرسه استفاده از پاراگرافهای طولانی چهار یا پنججملهای با تورفتگیهای کوچک بین هر کدام را آموختهاید. با این حال دنیای آنلاین امروز نیازمند چیزی بسیار متفاوت است. خوانندگان پاراگرافهای کوتاه را با فضاهایی در بین آنها ترجیح میدهند زیرا خواندن آنها به خصوص بر روی گوشیهای موبایل راحتتر است.
۳-نقاط بسیار زیاد در یک نوشته واحد
در هر قطعه نوشتاری از گذاشتن بیش از یک نقطه خودداری کنید. هر پست شبکههای اجتماعی، ای میل و پیام باید دارای یک هدف باشند و تنها یک موضوع برای توضیحدادن داشته باشند. در غیر این صورت متن شما به سرعت در هم ریخته و نامفهوم خواهد شد.
بنابراین یک نقطه داشته باشید، به سرعت به آن برسید و با آن کار کنید.
۴-تظاهر به اهمیتنداشتن دستور زبان
احتمالا تا به حال کسی به شما گفته است که «دستور زبان اهمیتی ندارد. فقط نوشته خود را دوست داشته باشید تا مردم از آن لذت ببرند.»بله، کاملا درست است. شما باید وقتی مینویسید از نوشته خود لذت ببرید، لحن منحصر به فرد و متمایزی داشته باشید. اما باید از دستور زبان صحیح نیز استفاده کنید مگر اینکه شانس بیاورید و مخاطبانی بیهوش و کودن داشته باشید.با این حال از به كاربردن دستور زبان بد در صحبتکردن اجتناب کنید. 43 درصد از کاربران آنلاین اشتباهات گرامری را ناخوشایند میدانند و 35 درصد از آنها دستور زبان خوب را بسیار خوشایند و جذاب میدانند.
۵-انتقال بسیار سریع افکار
انتقالهای نامرتب و آبکی نوشته شما را برای خواندن مشکل میکنند. نوشتن، توضیح و سازماندهی افکار است. و اگر این افکار به طور واضح و شفاف از کسی به دیگری منتقل نشوند، آنوقت خوانندگان برای درک آنها دچار مشکل شده و باید تلاش زیادی بکنند. زمان بگذارید و استدلال خود را توضیح دهید و بگویید چگونه به این نتایج رسیدهاید.
۶-وابستهبودن به کلیشهها
پاوان میشرا، نویسنده هندی، میگوید: «کلیشهها ویروسهایی هستند که نوشتههای شما را به بیماریها آلوده میکنند.» نوشتن کلیشهای آسان است. فکرکردن درباره یک کلیشه زمان زیادی نیاز ندارد زیرا یک کلیشه است. متاسفانه این کلیشهها شما را در مقابل همتایانتان بیمهارت و غیرجذاب جلوه میدهند. نوشته شما تاثیر بسیار زیادی بر اعتبار شما خواهد داشت.
۷-نادیدهگرفتن دیدگاه خواننده
اکثر مردمی که آنلاین مینویسند، چه پستهای اجتماعی، ایمیل، پیام و چه وبلاگ يك كار خودخواهانه انجام میدهند. آنها مینویسند چون میخواهند بنویسند، چون داستانی دارند که میخواهند بگویند یا چون میخواهند چیزی را یاد بدهند، نه به این دلیل که مخاطبشان به آن علاقهمند است.پیش از نوشتن، مخاطب خود را در نظر بگیرید. آنها چه کسانی هستند؟ چه چیزی میخواهند؟ مشکلشان چیست؟ و مهمتر اینکه چگونه میتوانید به آنها کمک کنید؟ پس از اینکه به این سوالات پاسخ دادید، نه تنها نوشته شما با افرادی که میخواهید بر آنها نفوذ کنید مرتبطتر خواهد شد بلکه تاثیر قدرتمندتری بر آنها خواهید داشت.