چگونه لوگوی شما بر تصمیمات خرید مشتریان تاثیر میگذارد؟
هیچ یک،لوگوی شما نماینده بصری برند شماست، بنابراین مهم است که متناسب با شرکت شما باشد. چه بخواهید، چه نخواهید لوگوی شما بر مردمی که آن را میبینند تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه نگاهی عمیقتر به روانشناسی طراحی لوگو از لحاظ فونت، شکل و رنگ میاندازیم، و میبینیم که چگونه این عناصر بر تصمیمات خرید مشتریان تاثیرگذار خواهند بود.
روانشناسی فونتها
فونتها تاثیر روانی بر افراد دارند. احساساتی که آنها تولید میکنند مستقیما به شکل حروف و واکنش روانی ما به آن شکلها بستگی دارد. بنابراین چگونه میدانید کدام سبک فونت بهترین تاثیر را بر کسبوکار شما خواهد گذاشت؟ دانشگاه ایالت ویچیتا طي پژوهشهايي به بررسی یک مطالعه درباره ارتباط خصوصیات افراد با فونتهای مختلف پرداخت. در میان افراد بررسیشده، فونتهای سنتی از جمله Arial یا Times New Roman در دسته «پایدار» و «بالغ» اما «بدون خلاقیت» و «سنتگرا» در نظر گرفته میشوند. بر عکس، فونتهای «جوان» و «دوستانه» مانند Comic Sans به عنوان فونتهای «شاد» و «غیررسمی» در نظر گرفته میشوند. مهمترین مسئله در انتخاب فونت برای نام یک شرکت، خوانابودن آن است. با این حال میبینیم که بسیاری از لوگوها ناخوانا هستند. اگر نام یک کسبوکار برای شما واضح و خوانا نباشد چگونه میتوانید آن را به خاطر بسپارید؟
روانشناسی اشکال
همه لوگوها، چه آنهایی که شامل یک آیکون و متن، یا فقط یک آیکون یا حتی فقط یک متن هستند، دارای یک شکل هستند. سه دسته اصلی هندسی، انتزاعی و ارگانیک را از نظر روانشناسی بررسی میکنیم:
اشکال هندسی
اشکال هندسی مصنوعی به نظر میرسند. مربعهای دقیق از نظر ریاضیاتی، دایرههای کامل و مثلثهای متساویالساقین، طبیعی به نظر نمیرسند، بنابراین استفاده از این اشکال حس نظم و قدرت را القا میکنند.
چهارگوشها و مثلثها ثبات، قابلیت اعتماد، قدرت، نظم و قابلیت پیشبینی را منتقل میکنند. اگر میخواهید لوگوی شما حس قدرت و قابلیت اعتماد را القا کند، ترکیب اشکال سهگوش و چهارگوش را در نظر بگیرید.دایرهها هرگز پایانی ندارند. بنابراین اگر میخواهید مشتریان هماهنگی، وحدت، جاودانگی یا بیپایانی را تصور کنند شاید آنها انتخاب مناسبی برای شما باشند. منحنیها نیز زنانه هستند. به همین ترتیب دایرهها حس نرمی، ظرافت و زنانگی را القا میکنند.مثلثها یک شکل هدایتی هستند. درنتیجه آنها معنا را بسته به چگونگی موقعیتشان تغییر میدهند. مثلثهایی که نقطه راسشان بالا باشد، قدرت و دوام و حرکت رو به بالا را منتقل میکنند. مثلثهای واژگون عدم ثبات یا حرکت رو به پایین را القا میکنند.
اشکال انتزاعی یا نمادین
نمادها شکل سادهشده اشکالی هستند که یک چیز خاص را در یک فرهنگ نشان میدهند. چون نمادها معانی واضح و رایجی دارند، به شدت به عنوان یک زبان بصری مورد استفاده قرار میگیرند. ستارهها میتوانند بسته به نحوه استفادهشان وطنپرستی و مذهب را نشان دهند. قلبها میتوانند برای عشق، روابط و ازدواج استفاده شوند، در حالی که قلبهای شکسته نشاندهنده جدایی، ناراحتی و غم هستند.
اشکال ارگانیک
اشکال ارگانیک شامل اشکال موجود در طبیعت مانند: صخرهها، برگها، امواج آب و… هستند. این دسته همچنین هر شکل غیرنمادین نامنظم را حتی اگر از طبیعت الهام گرفته نشده باشد در برمیگیرد. در زمان استفاده از این اشکال این دستورالعملها را در ذهن داشته باشید:اشکال طبیعی مانند برگها، گیاهان، آب و درختان تاثیر آرامشبخشی بر بیننده میگذارند. به همین دلیل در لوگوهای آب معدنی و کسبوکارهای پزشکی به کار برده میشوند.
اشکال زاویهدار ناهموار میتوانند حس نگرانی، و اشکال با منحنیهای نرم میتوانند حس آرامش بیشتری را به بیننده القا کنند.
روانشناسی رنگها
رنگ قویترین عنصر احساسی در طراحی لوگو محسوب میشود، زیرا رنگها به شدت با احساسات روانی انسانها مرتبط هستند. اینکه تفسیر مغز ما از رنگها پیچیده است یا تحت تاثیر فرهنگ یا ترکیبی از این دو باشد، یک زبان عمومی قابل قبول رنگ است. حتما در نظر داشته باشید که چگونه رنگهایتان را در یک طرح واحد ترکیب کنید که تاثیرات روانی مطلوبی برای بینندگانتان داشته باشد. مثلا:بسیاری از رنگهای روشن به نظر جوان، کودکانه یا پر از انرژی میرسند.
سیاه و سفید یک ترکیب کلاسیک ظریف است که بلوغ و پیچیدگی را نشان میدهد.
طرحهای تکرنگ به شما اجازه میدهند از رنگهای باطراوتتری برای حفظ یک حس ظريفتر و یکپارچهتر استفاده کنید.