آخرین تحولات بازار خودرو کشور تا اوایل آبان ۱۴۰۴، حاکی از افزایش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی و رسیدن کف نرخها به کانال ۶۰۰ میلیون تومان است.
به گزارش هیچ یک و به نقل از دنده 6 / با عنایت به آخرین اخبار خودرو، از ابتدای تابستان تا اوایل آبان ۱۴۰۴، بازار خودروهای داخلی ایران با جهش پیوسته و محسوسی در قیمت مواجه شد؛ روندی که نشانه آشکاری از افزایش فشار تقاضا و نوسانات هزینه تولید در شرایط رکود نسبی عرضه است. بررسیهای میدانی از نمایشگاههای بزرگ تهران و کلانشهرها نشان میدهد که خودروهای اتوماتیک و نیمهلوکس بیشترین رشد قیمتی را ثبت کردهاند.
در این میان تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک بهعنوان شاخصترین مدلها، حدود ۱۸ تا ۲۵ درصد افزایش ارزش بازار را از ابتدای تابستان تا اواخر مهر تجربه کردهاند. روند افزایشی تنها به مدلهای متوسط و گرانتر محدود نمانده و حتی خودروهای اقتصادی نیز بهطور متوسط رشد ۱۴ تا ۲۰ درصدی داشتهاند.
افزایش چشمگیر قیمت خودروهای داخلی
کارشناسان رشد همزمان قیمت خودروهای داخلی را ناشی از افزایش تدریجی نرخ مواد اولیه، محدودیت عرضه کارخانهها در ماههای تابستان و رشد تقاضا بهمنظور پیشخرید پیش از موج گرانی پاییزی میدانند. همچنین بخشی از فشار قیمتی ناشی از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده قطعات وارداتی و هزینه لجستیک شرکتهای مونتاژکننده ارزیابی میشود که این موضوع بیشترین اثر خود را بر مدلهای اتوماتیک و نیمهلوکس مانند تارا، دنا پلاس و شاهین توربو گذاشته است.
در مقابل، رشد قیمت در محصولات گروه سایپا با وجود درصد بالا، از نظر عددی بهدلیل پایه قیمتی پایینتر محدودتر بوده که این موضوع باعث شده تا خودروهای اقتصادی همچنان جذابترین گزینه برای خرید اقشار متوسط باقی بمانند. در جدول ذیل قیمت خودروهای داخلی در آبان ۱۴۰۴ درج شده و تغییرات آن نسبت به تیر سال جاری ذکر شده است:
| نام خودرو | قیمت (آبان ۱۴۰۴) | قیمت (تیر ۱۴۰۴) |
| سورن پلاس (XU۷P) | ۸۸۵ میلیون تومان | ۷۵۹ میلیون تومان |
| سورن پلاس (فول) | ۱ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان | ۱ میلیارد تومان |
| دنا پلاس | ۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان | ۹۵۳ میلیون تومان |
| دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) | ۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان | ۱ میلیارد و ۲۳۲ میلیون تومان |
| پژو ۲۰۷ موتور TU۳ | ۹۱۵ میلیون تومان | ۷۶۶ میلیون تومان |
| پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما | ۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان | ۹۶۶ میلیون تومان |
| پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۱ میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومان | ۱ میلیارد و ۷۸ میلیون تومان |
| رانا پلاس | ۹۱۰ میلیون تومان | ۷۷۹ میلیون تومان |
| تارا دستی V۱ | ۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان | ۹۶۶ میلیون تومان |
| تارا, اتوماتیک V۴ ,LX | ۱ میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان | ۱ میلیارد تومان |
| ری را | ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان | ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان |
| اطلس G | ۷۱۵ میلیون تومان | ۶۳۳ میلیون تومان |
| ساینا اتوماتیک | ۷۳۵ میلیون تومان | ۶۴۵ میلیون تومان |
| ساینا S | ۶۲۰ میلیون تومان | ۵۴۲ میلیون تومان |
| کوییک S | ۶۲۵ میلیون تومان | ۵۱۵ میلیون تومان |
| شاهین اتوماتیک G | ۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان | ۱ میلیارد تومان |
| شاهین GL | ۹۷۰ میلیون تومان | ۹۰۷ میلیون تومان |
بررسیهای دقیق قیمت خودروهای داخلی نشان میدهد که تارا اتوماتیک V4 LX در صدر این فهرست قرار دارد و با جهشی ۳۸۵ میلیون تومانی، از حدود ۱ میلیارد تومان در تیرماه به ۱ میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان در آبانماه رسیده است. چنین افزایشی در بازهای چهارماهه نشاندهنده شدت تقاضا برای خودروهای اتوماتیک داخلی و محدودیت عرضه در خطوط تولید این مدلهاست.
در رده بعدی، دنا پلاس توربو اتوماتیک با رشد ۲۰۷ میلیون تومانی از ۹۵۳ میلیون تومان به حدود ۱ میلیارد و ۱۶۳ میلیون تومان افزایش یافته است. این مدل بهعنوان یکی از محصولات پرفروش ایران خودرو، در بازار بهدلیل داشتن امکانات رفاهی و ظاهری اسپرتتر نسبت به سایر سدانهای داخلی، با استقبال بالایی روبرو است و نوسانات ارزی و هزینه قطعات وارداتی نیز مستقیماً بر بهای تمامشده آن اثر گذاشتهاند..”>
در بخش خودروهای اقتصادی نیز گرچه رشد قیمتی از نظر عددی پایینتر است، اما از نظر درصدی کاملاً قابل توجه محسوب میشود. ساینا S با افزایش ۸۰ میلیون تومانی به ۶۲۰ میلیون تومان و کوییک S با رشد ۱۱۰ میلیون تومانی به ۶۲۵ میلیون تومان رسیدهاند. با وجود این رشدها، خودروهای اقتصادی همچنان تنها گزینه قابلدسترستر برای قشر متوسط جامعه محسوب میشوند، هرچند قدرت خرید مصرفکنندگان در این بازه بهوضوح کاهش یافته است. از سوی دیگر، خودروهای خانوادگی نظیر پژو ۲۰۷ اتوماتیک و رانا پلاس نیز از این روند مستثنا نبوده و هرکدام حدود ۲۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردهاند.
بر اساس تحلیل کارشناسان صنعت خودرو، این موج جدید رشد قیمتها چند عامل اصلی دارد: نخست، افزایش رسمی قیمت مصوب کارخانهها از سوی ایران خودرو و سایپا در هفتههای اخیر که موجب بالا رفتن سطح کلی قیمتها در بازار آزاد شده است. دوم، افزایش نرخ ارز و هزینه مواد اولیه که مستقیماً قیمت قطعات و مونتاژ نهایی را تحت تأثیر قرار داده است. سوم، وجود تقاضای زیاد برای خودروهای مجهز و اتوماتیک در مقابل عرضه محدود، که باعث شده بازار این دسته از محصولات بیشترین فشار قیمتی را تحمل کند. در مجموع بازار خودروهای داخلی در آبانماه ۱۴۰۴ در نقطهای ایستاده است که فاصله میان قیمت کارخانه و بازار آزاد مجدداً رو به افزایش گذاشته که میتواند بر رفتار خریداران اثر بگذارد.
