
در هفتهٔ گذشته، سینماهای جهان شاهد رقابت داغی میان آثار مختلف بودند. در صدر جدول باکسآفیس، فیلم «ترون: آرس» (Tron: Ares) با فروش ۳۳.۵ میلیون دلار قرار گرفت. با این حال، این رقم کمتر از انتظارات اولیه بود و نشاندهندهٔ چالشهای پیش روی این فرنچایز محبوب است.
به گزارش هیچ یک _ در هفته گذشته، سینماهای جهان شاهد رقابتی داغ و متنوع میان آثار تازه اکرانشده و فیلمهای ادامهدهنده فرنچایزهای محبوب بودند. فیلم «ترون: آرس» از دیزنی با فروش ۳۳.۵ میلیون دلار در صدر جدول باکسآفیس قرار گرفت، اگرچه این رقم کمتر از پیشبینیهای اولیه بود و نشاندهنده چالشهای پیش روی این سری محبوب است. در کنار آن، آثار تازهای مانند «Roofman»، «Soul on Fire» و «The Smashing Machine» توانستند با داستانهای متفاوت خود، مخاطبان خاص خود را جذب کنند و رقابتی جذاب میان فیلمهای اکشن، ترسناک، انیمیشن و خانوادگی شکل گیرد.

ترون: آرس (Tron: Ares)
فروش آخر هفته: ۳۳.۵ میلیون دلار
فروش کلی جهانی: ۳۳.۵ میلیون دلار
هفتهٔ نخست اکران
«ترون: ارس» دنبالهای معاصر از فرنچایز علمیتخیلی «ترون» است که جدال میان جهان دیجیتال و واقعیت را به سطح جدیدی میکشاند. در فیلم، موجود یا برنامهای پیشرفته به نام آرس از محیط دیجیتال به دنیای واقعی وارد میشود و تعادل میان فناوری و کنترل انسانی را به هم میزند؛ این ورود بحرانهای اخلاقی و امنیتی جدیدی پدید میآورد. روایت عمدتاً حول تلاش شخصیتها برای مهار یا نابودسازی این پدیدهٔ نوظهور میچرخد و صحنههای اکشنِ مبتنی بر «light cycle» و جلوههای نوری بخش عمدهٔ تجربهٔ بصری فیلم را تشکیل میدهد. فیلم همزمان میکوشد به میراث نسخههای قبلی وفادار بماند و برای تماشاگران امروزی هویت تازهای بسازد. در نقشهای اصلی جرد لتو (آرس)، ایوان پیترز و جف بریجز حضور دارند.

مرد پشتبامی (Roofman)
فروش آخر هفته: ۸.۱ میلیون دلار
فروش کلی جهانی: ۸.۱ میلیون دلار
هفتهٔ نخست اکران
روفمن» اقتباسی آزاد از یک ماجرای واقعی دربارهٔ مردی است که با روشهای غیرمعمول (از جمله ورود از پشتبامها) به دزدی میپردازد و نهایتاً در مخفیگاه غیرمنتظرهای پناه میگیرد؛ فیلم ترکیبی از طنز سیاه و درام شخصی را ارائه میکند. داستان بیشتر بر زندگی و انگیزههای شخصیت محوری تمرکز دارد و تلاش میکند جنبههای انسانیِ یک خلافکار را بدون سفیدنمایی نشان دهد. در مرکز بازیگری چنینگ تیتوم نقشآفرینی میکند.

جنگ پشت جنگ (One Battle After Another)
فروش آخر هفته: ۶.۸ میلیون دلار
فروش کلی جهانی: ۵۴.۶ میلیون دلار
هفتهٔ سوم اکران
جنگ پشت جنگ ساختهٔ Paul Thomas Anderson اثری اپیک و چندلایه است که روی گروهی از شخصیتها تمرکز میکند که ناچارند با میراث گذشته و پیامدهای تصمیمات سابق روبهرو شوند. داستان با ضربآهنگِ سینماییِ بلند و خطوط روایی موازی، به موضوعات وفاداری، هویت، و هزینههای پشت پردهٔ اقداماتی که در گذشته انجام شده میپردازد. فیلم ترکیبی از سکانسهای دراماتیکِ طولانی، گفتوگوهای فشرده و صحنههای تعقیب/تقابل است و از موسیقی برجستهٔ بهره میبرد. در فهرست بازیگران نامهایی چون لئوناردو دی کاپریو و شان پن ایفای نقش میکنند.

عروسک خانه گبی (Gabby’s Dollhouse: The Movie)
فروش آخر هفته: ۳.۵ میلیون دلار
فروش کلی جهانی: ۲۷ میلیون دلار
هفتهٔ سوم اکران
این فیلم سینمایی برگرفته از مجموعهٔ محبوب کودکان «گَبی» یک ماجرای خانوادگی-موزیکال شاد و رنگین است که مناسب کودکان نوپا و پیشدبستانیها طراحی شده است. داستان ساده و سرشار از لحظات خلاقانه است: گَبی و دوستان گربهایاش در یک سفر یا ماجراجویی قرار میگیرند و پیامهایی دربارهٔ دوستی، مشارکت و خلاقیت منتقل میشود. فیلم تلفیقی از لایو-اکشن و انیمیشن/افکتهای جذاب برای کودکان است و ترانهها و دکورهای شاد بخش مهمی از تجربهٔ تماشایی را شکل میدهند.

احضار: آخرین آیین (The Conjuring: Last Rites)
فروش آخر هفته: ۳.۱ میلیون دلار
فروش کلی جهانی: ۱۷۳میلیون دلار
هفتهٔ ششم اکران
فیلم «احضار: آخرین آیین» (The Conjuring: Last Rites) داستان مرگهایی مرموز در یک صومعه قدیمی را روایت میکند؛ جایی که گفته میشود روحی پلید پس از اجرای آیینی مخفی رها شده و اکنون به دنبال انتقام است. اد و لورین وارن، شخصیتهای اصلی فیلم، برای بررسی این ماجرا وارد عمل میشوند اما نه تنها با موجودی اهریمنی روبهرو میشوند بلکه باید با ترسها و ضعفهای درونی خود نیز مقابله کنند.
قسمت جدید از مجموعه «احضار» با ترکیب تعلیق روانی، فضایی مذهبی مسیحی و صحنههای تکاندهنده، بیش از آثار پیشین مجموعه بر مبارزه معنوی و فشار روانی قهرمانان تمرکز دارد. منتقدان سینمایی میگویند «آخرین آیین» حسی از پایان و جمعبندی پروندههای وارنها را به همراه دارد و تماشاگر را با این پرسش رها میکند که آیا «ایمان» آخرین پناه انسان در برابر شر مطلق است؟
مجموعه فیلمهای «احضار» (The Conjuring) از زمان اکران نخستین قسمت، در سال ۲۰۱۳ به یکی از شاخصترین و ماندگارترین آثار ترسناک تاریخ سینما بدل شد و بسیاری از منتقدان این اثر را «ترسناکترین فیلم دوران معاصر» نامیدهاند. این اثر به کارگردانی جیمز وان ساخته شده و آغازگر دنیای سینمایی مشهور «کانجورینگ یونیورس» است که بعدها شامل دنبالهها و اسپینآفهایی مانند «راهبه» و «آنابل» شد.
آنچه «احضار» را از دیگر آثار سینمای وحشت متفاوت میکند، اتکای آن به پروندههای واقعی زندگی «اد و لورین وارن» است؛ زوجی که بهعنوان محقق امور ماورایی شهرت جهانی پیدا کردند. داستان فیلم روایت ماجرای خانوادهای است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی به خانهای قدیمی در رود آیلند آمریکا نقل مکان میکنند و بهزودی درمییابند که خانهشان تسخیر ارواح شریر است. وارنها برای بررسی این پرونده وارد عمل میشوند و همین تقابل، بستری برای یکی از دلهرهآورترین روایتهای سینمایی را فراهم میآورد.
فضاسازی تاریک و پر از جزئیات، استفاده استادانه از سکوت و صداهای ناگهانی، فیلمبرداری پرتنش و بازیهای درخشان بازیگران، همه دست به دست هم داده تا «احضار» به تجربهای واقعی از وحشت بدل شود.
این فیلم در ادامه به یک فرنچایز بزرگ تبدیل شد و سبکی تازه از روایتهای ماورایی را در سینمای جهان تثبیت کرد. ماجرای ۹ فیلم سری احضار بین سالهای ۱۹۵۲ و ۱۹۸۱ روی میدهند.

روحی در آتش (Soul on Fire)
فروش آخر هفته: ۲.۸ میلیون دلار
فروش کلی جهانی: ۲.۸ میلیون دلار
هفتهٔ نخست اکران
«روحِ آتش» فیلمی زندگینامهای-انگیزشی دربارهٔ جان او لری (John O’Leary) است؛ مردی که در کودکی در اثر آتشسوزی دچار سوختگیهای شدید شد و بعد از سالها رنج و بازتوانی، پیامآور امید و بازتوانی شده است. فیلم با پرداختی احساسی به ترمیم جسم و روان، مسیر سخت بهبودی، نقش خانواده و ایمان در روند بازسازی زندگی را به تصویر میکشد.

شیطان کش: قلعه بینهایت (Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Infinity Castle)
فروش آخر هفته: ۲.۳ میلیون دلار
فروش کلی جهانی: ۱۲۸.۶ میلیون دلار
هفتهٔ پنجم اکران
شیطانکش بر اساس مانگای اثر کوویهارو گوتوگه ساخته شده است که بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در مجله ویکلی شونن جامپ (Weekly Shōnen Jump) منتشر میشد. داستان درباره پسری به نام تانجیرو کامادو است؛ خانوادهاش توسط شیاطین قتلعام میشوند و تنها خواهرش، نِزوکو، زنده میماند اما درگیر شیاطین میشود. تانجیرو به سازمانی به نام سازمان شیطانکش (Demon Slayer Corps) میپیوندد تا هم انتقام خانوادهاش را بگیرد و هم راهی برای بازگرداندن نزوکو به میان انسان ها بیابد، در ضمن با شیاطین قدرتمند و رهبر آنان «موزان کیبوجی» روبرو میشود. این انیمه در چند فصل منتشر شده است و تا فصل چهارم که سازمان تمرین هاشیرا (Hashira Training Arc) نام دارد.

ماشین ویرانگر (The Smashing Machine)
فروش آخر هفته: ۱.۸میلیون دلار
فروش کلی جهانی: ۱۰ میلیون دلار
هفتهٔ دوم اکران
ماشینِ ویرانگر» یک بیوگرافی-درام درباره مارک کر (Mark Kerr)، مبارز هنر های ترکیبی رزمی (MMA) است که صعود، سقوط و گوشههای تاریک زندگی حرفهای و شخصی او را بررسی میکند. فیلم تصویری زمخت و بیپرده از دنیای مبارزات ارائه میدهد و به موضوعاتی چون اعتیاد، فشار شهرت و بازسازی هویت میپردازد. در این فیلم دوین جانسون نقش اصلی را ایفا میکند و اجرای او بهعنوان تغییر فیزیکی و روانیِ چشمگیر مورد توجه قرار گرفته است.

غریبه ها فصل دوم (The Strangers: Chapter ۲)
فروش آخر هفته: ۱.۶میلیون دلار
فروش کلی جهانی: ۱۴میلیون دلار
هفتهٔ سوم اکران
دنبالهٔ مجموعهٔ «غریبهها» همان فرمول تعقیب و تهاجمِ ماسکزدهها را ادامه میدهد؛ داستان این قسمت روی بازماندهای از حملهٔ پیشین تمرکز دارد که باید بار دیگر برای بقا بجنگد. فیلم با خلق سکانسهای تعقیبِ فشرده، تلهگذاری و صحنههای تنشزا سعی میکند مخاطب ژانر اسلشر را راضی نگه دارد.

پسر خوب (Good Boy)
فروش آخر هفته: ۱.۴میلیون دلار
فروش کلی جهانی: ۴.۹ میلیون دلار
هفتهٔ نخست اکران
پسر خوب عنوانی است که بهصورت متفاوتی از منظر یک حیوان (سگ) روایت میشود یا در بعضی نسخهها نقدی نمادین بر جامعهٔ معاصر ارائه میکند؛ بسته به نسخه و بازار، روایت میتواند از وحشت روانشناختی تا کمدی سیاه متغیر باشد. نسخهای که در جشنوارهها و نقدها برجسته شد، این فیلم تلاش میکند که فضای ناهمگون و تا حدی کابوسوار را خلق میکند؛ در نسخهٔ مستقلتر و بازار آمریکایی نیز روایتِ دیگری با حضور بازیگران محلی و سگ آموزشدیده مطرح شده است. فیلم به خاطر اجراها و فضای سینماییِ سنگین، در نقدها مورد توجه قرار گرفته و تناقضهای اخلاقی و اجتماعی را به چالش میکشد