
«پسران هور» با وجود شرایط دشوار میدانی، گرمای طاقتفرسای جنوب، صحنههای آبی دشوار و نیاز به دقت تاریخی بالا، کوشیده است سختی تولید را پشت قاب پنهان کند و کیفیت را در صدر اولویتهای خود نگه دارد.
به گزارش هیچ یک _ تولید سریال «پسران هور»، تجربهای پرزحمت و دشوار برای گروه تولید بود؛ تجربهای که از فیلمبرداری در آب و گرمای جنوب تا طراحی دقیق لباس و گریم در فضایی تاریخی را در برگرفته است.
«پسران هور» را مهدی جعفری کارگردانی کرده؛ کارگردانی با سابقه در تولید آثار دفاع مقدسی که تجربه تولید «۲۳ نفر» و «یدو» را در کارنامه دارد. با این همه جعفری تنها به بازآفرینی یک برهه تاریخی از دفاع مقدس بسنده نکرده، بلکه تجربهای دشوار و طاقتفرسا در عرصه تولید سریال را پشت سر گذاشته است.
این مجموعه ۱۷ قسمتی که بخش عمدهای از آن در دل هورالعظیم و مناطق آبی جنوب کشور فیلمبرداری شده، یکی از پرچالشترین پروژههای تلویزیونی در سالهای اخیر محسوب میشود که به همت سوره تولید شدهاست.
سازندگان برای آنکه تصویر واقعی و ملموسی از قرارگاه سری نصرت و شرایط سخت رزمندگان در نیزارهای جنوب ارائه دهند، بخشهای زیادی از فیلمبرداری را در آب و زمینهای باتلاقی انجام دادند؛ شرایطی که نهتنها تجهیزات فنی و دوربینها را در معرض خطر قرار میداد، بلکه کار بازیگران و گروه پشت صحنه را نیز بهشدت دشوار میکرد. با این حال، گروه تولید کوشیدند تا سختیهای طبیعی و اقلیمی مانع کیفیت نهایی سریال نشود و تصویر هور را همانگونه که بوده، بر صفحه تلویزیون بیاورند.

«پسران هور» علاوه بر صحنههای میدانی دشوار، از جلوههای ویژه میدانی و بصری گستردهای بهره میبرد. این ترکیب میان واقعگرایی میدانی و تکنیکهای مدرن تصویری، به خلق فضایی مستندگونه و در عین حال سینمایی کمک کرده است؛ اتفاقی که در تولیدات تلویزیونی سالهای اخیر کمتر دیده شده بود و نشان از بازگشت به ساخت آثار پرمقیاس و تاریخی دارد.
یکی دیگر از چالشهای بزرگ این پروژه، تنوع شخصیتها و کاراکترها در روایت است. تعدد نیروهای قرارگاه نصرت با لباسها، لهجهها و پیشینههای مختلف، طراحی لباس و گریم را به کاری دشوار و دقیق تبدیل کرد. گروه طراحی صحنه و لباس ناچار بودند جزئیات ظاهری هر شخصیت را با اقلیم، پایگاه و طبقه اجتماعی او منطبق کنند تا در عین واقعگرایی، تنوع و جذابیت بصری اثر حفظ شود.
در مجموع، «پسران هور» را میتوان یکی از پرزحمتترین تولیدات سوره در سالهای اخیر دانست؛ اثری که با وجود شرایط دشوار میدانی، گرمای طاقتفرسای جنوب، صحنههای آبی دشوار و نیاز به دقت تاریخی بالا، کوشیده است سختی تولید را پشت قاب پنهان کند و کیفیت را در صدر اولویتهای خود نگه دارد.