
طبق اظهارات اخیر مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، اولین محصول هیبریدی این شرکت در نیمه نخست سال ۱۴۰۵ عرضه خواهد شد.
به گزارش هیچ یک و به نقل از دنده 6 – عادل پیرمحمدی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حاشیه برگزاری چهارمین کارگاه تخصصی پوششهای خودرویی در فضای علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، استراتژی این گروه را در زمینه توسعه قوای محرکه نوین تبیین کرد و اعلام نمود که ایران خودرو برنامهای جدی برای ورود به عرصه تولید خودروهای هیبریدی دارد.
طبق آخرین اخبار خودرو، نخستین خودرو هیبریدی توسعهیافته توسط این مجموعه قرار است تا پیش از پایان نیمه نخست سال آینده وارد فاز تولید انبوه و عرضه به بازار شود. بر اساس اظهارات وی، زیرساختها و ظرفیتهای صنعتی ایرانخودرو توانایی آن را دارد که در یک بازه زمانی دوساله، حجم تولید سالیانه خودروهای هیبریدی را بهصورت تصاعدی افزایش داده و به رقم قابل توجه بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه برساند.
هدفگذاری تولید ۲۰۰ هزار خودرو هیبریدی توسط ایران خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تأکید بر خوداتکایی فنی، اعلام کرد که برنامه توسعه داخلی موتور و گیربکس تخصصی مورد نیاز برای خودروهای هیبریدی، در مراحل پایانی نهاییسازی قرار دارد. تولید داخلی این دو جزء حیاتی برای رسیدن به هدف عملکردی مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ضروری است. عادل پیرمحمدی در تشریح اهداف کلی تولیدی، تصریح کرد که گروه صنعتی ایران خودرو در نظر دارد ظرفیت تولید روزانه خود را به مرز ۲ هزار دستگاه افزایش دهد که این توسعه زیرساخت، قوای محرکه هیبریدی را نیز شامل خواهد شد.

در این راستا و با فرض موفقیتآمیز بودن نهاییسازی تولید داخلی قطعات کلیدی، وی پیشبینی نمود که نخستین خودرو هیبریدی ایران خودرو یعنی «تارا هیبریدی» که بر پایه پلتفرم K132 توسعه یافته است، به همراه سایر مدلهای آتی، تا قبل از پایان نیمه نخست سال 1405 وارد خط تولید اصلی خواهند شد. با این حال تحقق این اهداف بزرگ صنعتی، از جمله تولید انبوه اولیه و رسیدن به هدف نهایی تولید بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو هیبریدی در طول دو سال آینده، مشروط به میزان واقعی تقاضای بازار برای محصولات هیبریدی داخلی و دریافت حمایتهای پایدار و مؤثر از سوی نهادها و سازمانهای ذیربط است..

پیرمحمدی در بخش دیگری از صحبتهای خود به نقش حوزه دانشبنیان در این تحول اشاره کرد و تأکید نمود که ایران خودرو به عنوان پیشران صنعت و توسعه صنعتی، تعاملات عمیقی با مجامع آکادمیک و دانشگاهها برقرار کرده است. هدف این همکاریها، تبدیل چالشهای فنی و عملیاتی موجود در خطوط تولید و زنجیره تأمین، بهویژه در زمینه فناوریهای جدید، طرحها و پروژههای تحقیقاتی دانشگاهی است تا ایران خودرو بتواند به عنوان بهرهبردار اصلی، از خروجیهای عملیاتی این تحقیقات بهرهمند شود.
واگذاری پروژههای توسعه محصول به نخبگان دانشگاهی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه تأکید نمود که این شرکت کاملاً آماده جذب و بهکارگیری نخبگان دانشگاهی است و با توجه به تعریف طرحهای توسعه محصولی متعدد در ساختار گروه صنعتی، این پروژهها به متخصصان جوان واگذار میشوند تا توسط آنان به مرحله اجرا و تجاریسازی برسند. پیرمحمدی اعلام کرد که این نیازها بهطور رسمی به مراکز علمی و دانشگاهها ابلاغ شده است تا در صورت وجود ظرفیتهای تحقیقاتی یا پروژههای انجامشده در این زمینهها، امکان مشارکت و سرمایهگذاری مشترک فراهم شود.
وی دلیل این تمرکز جدی بر بومیسازی را نیاز مبرم کشور به کاهش مصرف سوخت عنوان کرد و یادآور شد که مصرف سوخت در سالهای اخیر بسیار افزایش یافته است. در این میان، نقش بستههای باتری بهعنوان یک جزء راهبردی در کاهش مصرف سوخت خودروهای هیبریدی چه از لحاظ فنی و عملکردی و چه از نظر اقتصادی و قیمتی، محوری است.
در همین راستا مدیرعامل ایران خودرو از علاقه شدید این مجموعه به سرمایهگذاری کلان در بخش تولید داخلی باتریهای لیتیومی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با مساعدت و حمایتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای حاکمیتی ذیربط، زیرساختهای لازم برای تولید بسته باتری در داخل کشور فراهم شود. پیرمحمدی اظهار داشت که در صورت تحقق برنامه تولید سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو هیبریدی با هدف مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، ایران میتواند از یک واردکننده بزرگ بنزین به یک صادرکننده فرآوردههای نفتی تبدیل شود.
ضرورت کشف معادن لیتیوم برای استقلال زنجیره تأمین باتری

به منظور اطمینان از استقلال پایدار در زنجیره تأمین، وی ابراز امیدواری کرد که بتوان معادن لیتیوم در داخل کشور کشف و به بهرهبرداری رسانده شوند تا وابستگی صنعت خودروسازی به واردات این مواد معدنی حیاتی مرتفع گردد. در ادامه این تعاملات، اشاره شد که همکاریهایی نیز با دانشگاه امیرکبیر و سایر مراکز علمی در زمینههای غیرمستقیم مانند توسعه پوششهای رنگ و پلیمر صورت گرفته است.
پیرمحمدی در تشریح مدل همکاری با دانشگاهها، تأکید کرد که رویکرد ایرانخودرو به این شکل است که ابتدا خودروساز مسئله فنی یا صنعتی موجود را طرح میکند و دانشگاه موظف به ارائه راه حل عملیاتی و علمی آن خواهد بود؛ این فرآیند فرصتی را برای دانشجویان فراهم میآورد تا به صورت مستقیم در پروژههای صنعتی مشارکت کنند و در نهایت، نخبگان موفق از طریق همین طرحهای همکاری به منظور ادامه و اجرای طرحهای توسعهای در داخل گروه صنعتی ایران خودرو جذب خواهند شد.